کارآفرینی

راز موفقیت چین در توسعه کارآفرینی روستایی

کشور چین یک الگوی موفق در زمینه بهره‌گیری از کارآفرینی روستایی در راستای توسعه اقتصادی کشور است. این کشور تجربه تلخی از فقر و محرومیت روستاهای خود در گذشته داشت. ولی با انجام اصلاحات مناسب به خوبی توانست علاوه بر توسعه روستایی از بخش کشاورزی برای توسعه اقتصادی خود بهره‌مند شود.

به گزارش تفاهم آنلاین، کارآفرینی روستایی یکی از موثرترین روشها با بیشترین کارایی برای توسعه روستاها و در ادامه در توسعه اقتصادی کشورها است. در این حوزه بهره‌گیری از توان محلی در کنار بکارگیری اصول کسب و کار و فناوری های جدید، نتایج درخشانی به همراه دارد.

کشور چین یکی از کشورهای موفق در عرصه کارآفرینی روستایی است. این کشور پس از تجربه یک دوره رکود و محرومیت شدید در روستاها با اجرای اقدامات اصلاحی به پیشرفت قابل توجهی در زمینه دست یافت. مرور این تجربیات برای ما که در ابتدای این راه هستیم می‌تواند بسیار مفید باشد.

انقلاب اول؛ دخالت دولت در بخش کشاورزی

در دهه 1950 اصلاحات ارضی در کشور چین اعمال شد که تبعات بسیاری به دنبال داشت. در این دوره دولت چین در قالب تعاونی‌های روستایی، زمین‌های کشاورزی را تصاحب کرد و مردم را به عضویت در این تعاونی‌ها اجبار نمود. در این سیستم نه تنها روش تولید و نوع محصول بلکه نحوه فروش و قیمت محصولات کشاورزی نیز توسط تعاونی و در حقیقت دولت تعیین می‌شد.

این روند، فشار زیادی به روستاییان وارد کرد و موجب فقر و گرسنگی بسیاری از آنان شد. این شیوه اداره امور در نهایت موجب کاهش شدید تولید محصولات کشاورزی چین شد که نه تنها بخش کشاورزی که اقتصاد ملی چین را متضرر کرد.

اهمیت آموزش روستاییانانقلاب دوم؛ توسعه کارآفرینی روستایی

در اواخر دهه 1970 مقامات چینی در صدد اصلاح سیاست‌های غلط خود برآمدند. آنها دریافتند دخالت دولت در بخش کشاورزی نتایج مخربی داشته به همین خاطر نقش دولت به یک حامی و پشتیبان تغییر کرد. دولت چین تلاش کرد با تکیه بر اصول کارآفرینی روستایی، روستاییان را در راه‌اندازی کسب و کار یاری نماید.

در این سیستم، زمین‌های کشاورزی به مردم اجاره داده شد و تعاونی‌ها به عنوان یک پشتیبان در اموری نظیر سیستم آبیاری، تأمین ماشین آلات، معرفی فناوری‌های جدید و آموزش مردم در زمینه حفظ و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی فعالیت خود را ادامه دادند.

مشاوره در زمینه انتخاب محصول و استفاده از بذر مناسب و در صورت نیاز بذر اصلاح شده از دیگر اقدامات این تعاونی‌های دولتی است. ولی قیمت‌گذاری و فروش محصولات به اختیار کشاورزان صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر در راستای توسعه کارآفرینی روستایی راه‌اندازی شرکت‌های کوچک تولیدی و صنعتی در روستاها در دستور کار دولت قرار گرفت. سیاست‌های حمایتی دولت در این زمینه موجب جذب سرمایه‌گذاران خصوصی و ایجاد اشتغال در روستاها شد.

راه‌اندازی صنایع تبدیلی از دیگر اقدامات موثر دولت چین در عرصه کارآفرینی روستایی بود. صنایع تبدیلی با ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی نقش مهمی در کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی دارند. راه‌اندازی چنین مجموعه‌هایی در روستاها با کاهش هزینه تأمین مواد اولیه و نیز نیروی انسانی همراه است. مضاف بر اینکه با ایجاد اشتغال در روستا معضلاتی نظیر مهاجرت روستاییان به شهرها را نیز کاهش می‌دهد.

البته در کنار تمام اقدامات فوق کشور چین همزمان با توسعه کارآفرینی روستایی به گسترش ارتباطات خود با دیگر کشورها پرداخت. در حقیقت دولت چین از یک سو منابع داخلی خود را برای تولید محصولات مناسب مدیریت کرد و از سوی دیگر از اختیارات خود برای ایجاد ارتباط و فروش در بازارهای جهانی بهره گرفت.

در نتیجه هم‌اکنون کشور چین نه تنها نیاز داخلی خود را تأمین می‌کند بلکه با فروش مازاد تولیدات خود به دیگر کشورها به یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیا تبدیل شده است. این سیستمی است که با توجه به تنوع و حجم منابع طبیعی در کشور ما به خوبی قابل اجراست. تنها مدیریت صحیح و اعتماد به مدیران توانمند بومی لازم است تا توسعه روستاها در مسیر توسعه اقتصادی کشور محقق شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=67253
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن