اقتصادی

چه کسی مجوز نصب فیلترشکن را صادر کرد؟

با مسدود شدن پیام‌رسان تلگرام روز به روز بر آمار افرادی که از نرم‌افزارهای فیلترشکن استفاده می‌کنند افزوده می‌شود. کاربرانی که اغلب تنها برای دسترسی به تلگرام معایب این بدافزارها را نادیده می‌گیرند. در حالی که مشکلات و خطرات فیلترشکن به خصوص برای کودکان و نوجوانان غیر قابل انکار است.

به گزارش تفاهم آنلاین، مسدود کردن تلگرام اگر هم مزایایی داشت با رواج فیلترشکن آسیب بزرگی به جامعه وارد کرد. با این اقدام، بدافزارهای مخربی که تا پیش از این ماجرا استفاده از آنها تابو محسوب می‌شد به نرم‌افزارهایی عادی و ضروری تبدیل شدند.

حال به دلیل اینکه مردم ضرورت فیلتر را درک نکرده‌اند و یا نرم‌افزارهای جایگزین در جلب رضایت کاربران ناموفق بودند به هر حال مردم سریع‌ترین و ساده‌ترین راه یعنی نصب فیلترشکن را انتخاب کردند.

این امر به حدی رواج پیدا کرده که حتی بر روی دستگاه‌هایی که در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دارد نیز این نرم‌افزارها وجود دارد. غافل از اینکه این نرم‌افزارها مشکلات متعددی دارند که افراد معدودی از آن آگاهند.

نصب فیلترشکن چه مشکلاتی دارد؟

اختلال در امنیت

آشنایی با نحوه عملکرد فیلترشکن‌ها به سادگی نشان می‌دهد که چگونه این نرم‌افزارها می‌توانند امنیت سیستم شما را از بین ببرد. وقتی نرم‌افزاری در محدوده یک کشور مسدود می‌شود کاربر برای نصب این نرم‌افزار نیاز به یک پوشش امنیتی دارد. این پوشش توسط نرم‌افزارهای فیلترشکن ایجاد می‌شود.

این نرم‌افزارها با ایجاد یک لایه امنیتی بین کاربر و ISPها مانع از دسترسی شرکت ارائه دهنده اینترنت به اطلاعات کاربر در بستر اینترنت می‌شوند. اما در واقع در این فرایند، این نرم‌افزارها به اطلاعات کاربر در بستر اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند.

این مسئله مهمترین و متناقض‌ترین چالش ماجراست. نرم‌افزارهایی مانند تلگرام به بهانه دسترسی سرورهای خارجی به اطلاعات کاربران مسدود می‌شوند سپس فیلترشکن‌ها نصب می‌شوند و حالا اطلاعات کاربران در اختیار این بدافزارها قرار می‌گیرد.

مصرف بالای اینترنت

نکته قابل تأمل این است که بسیاری از نرم‌افزارهای فیلترشکن‌ به صورت رایگان به ارائه خدمات می‌پردازند. فرض می‌کنیم گردانندگان این نرم‌افزار از فروش اطلاعات کاربران کسب درآمد نمی‌کنند. بنابراین تنها راه برای ایشان استفاده از تبلیغات است. عکس، ویدئو و صفحات جدید تبلیغاتی در این نرم‌افزارها بدون اجازه از کاربر دانلود می‌شوند.

گاهی هم یک تأیید صوری از کاربر گرفته می‌شود. به این صورت که مثلاً آغاز به کار فیلترشکن، منوط به تماشای تبلیغات می‌شود. در نتیجه کاربر برای استفاده از نرم‌افزار، مجبور به تماشای تبلیغات خواهد بود. در نتیجه حجم اینترنت مصرفی کاربر به شدت افزایش می‌یابد.

کاهش سرعت اینترنت

رایگان بودن نرم‌افزارهای فیلترشکن بر سرعت اینترنت هم تأثیرگذار است. اصولاً این نرم‌افزارهای رایگان برای سرورهای قدرتمند هزینه نمی‌کنند.

از سوی دیگر دانلود تبلیغات متعددی که در بالا ذکر شد هم بخشی از سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد. نتیجه نهایی، کاهش محسوس اینترنت در سیستم‌هایی است که از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

مصرف بالای شارژ باتری

ایجاد ارتباط VPN در یک سیستم، نیاز به انرژی زیادی دارد. لذا گوشی، تبلت یا لپ تاپی که از فیلترشکن بر روی آن استفاده می‌شود خیلی زود شارژ باتری آن مصرف می‌شود.

فیلتر تلگرام مجوز نصب فیلترشکن

فیلترینگ؛ انتخاب آخر

علیرغم تمام معایب و خطراتی که برای فیلترشکن برشمردیم نمی‌توانیم مردم را برای استفاده از این نرم‌افزارها به عنوان متهم ردیف اول محکوم کنیم. زیرا در مسئله فیلترینگ تلگرام، اشتباه بزرگی از جانب مسئولین امر صورت گرفت.

اینکه تا همین امروز کسی نمی‌داند دلیل اصلی فیلتر تلگرام چه بود شاهد این مدعاست. اگر این اقدام در راستای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی صورت گرفت که باید گفت انجام یک کار درست به بدترین وجه ممکن بود.

اگر هم مشکلات امنیتی تلگرام دلیل اصلی این ماجرا بود که رواج این بدافزارها اثرات مخرب بیشتری دارد. اما باید گفت باید از این تجربه درس بگیریم و بپذیریم فیلترینگ باید آخرین انتخاب مسئولین برای کنترل و مدیریت امور باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=65547
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن