بانک-بیمه-بورس

چرا در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنیم؟

دولت با دعوت مردم به بازار بورس موجب شد این بازار در صدر اخبار امسال قرار گیرد. ورود چند میلیون افراد تازه‌کار در این بازار یکی از مهمترین چالش‌های بازار سهام بود. جالب اینکه همه به امید سود فراوان وارد بازار شده و انتظار افت و سقوط بازار را ندارند. کاش به جای اینکه دنبال مقصر باشیم در پی یادگیری اصول بازار سهام و کمک به صنعت کشور باشیم.

به گزارش تفاهم آنلاین، در میان هیاهوی خبرهای کرونا بدون تردید “بورس” یکی از مهمترین و چالش‌برانگیزترین موضوعات خبری امسال در کشور ما بود. داستان از همان جایی آغاز شد که دولت با آزادسازی سهام عدالت و عرضه سهام صندوق‌های ETF دولتی، مردم را به حضور در بازار سهام دعوت کرد.

به خاطر سابقه بازار سهام در ماجرای سهام عدالت و افزایش قابل توجه ارزش این سهام، مردم استقبال بی‌نظیری از این دعوت داشتند. حضور میلیونی مردمی که اکثریت آنها شناختی از این بازار نداشتند موجب شد حتی بزرگترین و معروف‌ترین کارگزاری‌ها نیز با مشکلات سخت‌افزاری روبرو شوند.

در همان روزها بسیاری از کارشناسان بورس تلاش می‌کردند با اطلاع‌رسانی و هشدار، مردم را آگاه سازند. آنها تأکید می‌کردند: اول این که ورود به بازار سهام بدون یادگیری اصول سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند به ضررهای سنگین منجر شود؛ دوم این که سرمایه‌ای که وارد بازار سهام می‌شود نباید هست و نیست زندگی افراد باشد؛ سوم این که اعتماد کورکورانه به سیگنال‌های افراد و کانال‌های فضای مجازی کاملاً اشتباه است و چهارم اینکه این رشد بی‌سابقه بازار بورس منطقی نیست و نمی‌تواند دوام داشته باشد.

اما ذوق مردم از کسب درآمدی بدون دردسر و ذوق دولتمردان از استقبال مردم اجازه نداد حرف حساب کارشناسان شنیده شود.

مقصر شرایط فعلی بازار بورس کیست؟

قبل از یافتن مقصر باید دید منظور از شرایط فعلی بازار بورس چیست. افت شدید بازار و غلط از آب درآمدن پیش‌بینی‌ها در مورد صعود بازار سهام در زمان اعلام نتایج انتخابات آمریکا مهمترین مشخصه‌های بازار در شرایط فعلی است که سبب شده همه به دنبال مقصر باشند.

اما ظاهراً همه فراموش کردند فراز و فرود، بخشی از جریان طبیعی بازار سرمایه است و قرار نیست بازار همیشه صعودی باشد. ضمن اینکه یکی از دلایل هشدار کارشناسان در مورد رفتارهای هیجانی تازه‌واردانی که به دنبال بیشترین سود در کمترین زمان هستند به خاطر این بود که فراز و فرود را تشدید می‌کنند.

پس اساساً بنا نیست همیشه بازار بورس صعودی باشد و مهم‌تر این که بنا نیست سرمایه‌‌ای که وارد بازار سهام شده تمام سرمایه افراد باشد که با سقوط بازار از زندگی ساقط شوند. پس شاید شرایط فعلی آن قدرها که می‌گویند فاجعه نباشد.

چرا باید در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

کاش هریک از ما پیش از ورود به بازار بورس پاسخ این سؤال مهم را پیدا کنیم که چرا در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنیم؟ بدیهی است کسب درآمد و افزایش سرمایه جواب خوبی برای این سؤال نیست. زیرا هدف از هر نوع سرمایه‌گذاری کسب درآمد است و راههای کسب سود و درآمد کم نیست.

می‌توانید با خرید ارز دولتی و فروش آن در بازار آزاد به افرادی که مثلا برای فرزند خود در غربت به ارز نیاز دارند؛ در یک روز، سود خوبی کسب کنید. می‌توانید حجم زیادی از یکی از اجناس مورد نیاز مردم مانند پوشک بچه را خریداری کنید. منتظر بمانید در اولین فرصت مناسب که بازار با کمبود جنس یا افزایش قیمت مواجه شد با سود خوبی اجناس خود را به فروش برسانید.

بنابراین برای کسب درآمد و سود بیشتر به هر قیمتی، ورود به بازار بورس گزینه مناسبی نیست. بازار بورس، روشی اصولی برای سرمایه‌گذاری در پیشرفت و توسعه صنعت کشور است. وقتی مردم سهام شرکتی را خریداری می‌کنند به گردش چرخ صنعت کشور، رونق تولید داخلی و افزایش اشتغال در کشور کمک می‌کنند. بازار سهام بهترین انتخاب برای کسب سود از رونق کسب و کار در کشور است.

به عبارت دیگر با خرید سهام صنایع مختلف، سود شما به معنای سود صدها خانواده از شاغلان و کارگران این صنایع است. پس کاش برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس، کمک به صنعت کشور و صبر و سرمایه‌گذاری بلندمدت را در اولویت قرار دهیم تا همه به سلامت از این شاهراه عبور کنیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63133
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن