اقتصادی

پروتکل، بهانه تازه ایرلاین‌ها برای گرانی

هم زمان با الزام ایرلاین‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام خبر افزایش قیمت بلیط هواپیما بار دیگر خبرساز شد. این هیاهو در حالی صورت می‌گیرد که تنها دو درصد جامعه مشتریان سفرهای هوایی هستند. گرچه تخلفاتی در این زمینه صورت می‌گیرد اما باید دید این حساسیت‌ها تا چه حد ضرورت دارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، هم‌زمان با اعلام وزارت بهداشت مبنی بر الزام ایرلاین‌ها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت بلیط هواپیما منتشر شد. خبری که در سالهای اخیر بارها تکرار شده و عملاً سفرهای هوایی را مختص اقلیت مرفه جامعه نموده است.

یک سوی ماجرا وزارت بهداشت است که بنا به وظایف خود باید برای فعالیت تمام اصناف پروتکل تعریف کند. روی دیگر ایرلاین‌ها هستند که محدوده کاری و تعاریف خاص خود را دارند. در این میان مردمی که مانند همیشه سرگردان از یافتن حقیقت، ناچار به پذیرش شرایط موجود هستند.

دلایل ایرلاین‌ها برای افزایش قیمت

اولین ادعای ایرلاین‌ها در پاسخ به این ماجرا تصادفی بودن اعلام این دو خبر است. آنها معتقدند که به دلیل افزایش قیمت دلار چندین ماه است افزایش قیمت را در دستور کار دارند. یعنی تنها رعایت پروتکل‌های بهداشتی عامل افزایش قیمت نیست.

آنها معتقدند دخالت دولت در شرایطی است که تمام هزینه‌های ایرلاین‌ها به دلار است حتی مبادلات این شرکت‌ها با دولت نیز به دلار صورت می‌گیرد. تنها هزینه سوخت و کترینگ بر حسب ریال محاسبه می‌شود که آن هم متأثر از قیمت دلار است.

مسئله دیگر این است که میزان کنترل و نظارت دولت در این زمینه نیاز به بازنگری دارد. حقیقت این است که مخاطب سفرهای هوایی درصد کمی از مردم جامعه هستند که جزو اقشار مرفه محسوب می‌شوند.

لذا بهتر نیست نظارت و کنترل دولت بر قیمت‌ها در زمینه‌های دیگری که اقشار مختلف جامعه مخاطب آن هستند صورت گیرد؟ ایرلاین‌ها شرکت‌های خصوصی با مشتریان محدود و خاصی هستند که بهتر است اجازه داده شود عرضه و تقاضای بازار قیمت خدمات آنها را تعیین کند.

از سوی دیگر الزامات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت عملاً باعث افزایش هزینه برای ایرلاین‌ها می‌شود. وقتی وزارت بهداشت اعلام می‌کند که در هر پرواز باید از 60 درصد ظرفیت استفاده شود در عمل، هزینه‌ها برای هریک از مسافرین افزایش می‌یابد.

مضاف بر اینکه مسئولین ایرلاین‌ها معتقدند در پیشگیری از شیوع کرونا مسئله تهویه هوا لزوماً با فاصله اجتماعی همراه نیست. در واقع آنها ادعا می‌کنند سیستم تهویه هوای داخل هواپیما برای پیشگیری کافی است و وجود فاصله اجتماعی ضرورتی ندارد.

تخلف ایرلاین‌ها در رعایت پروتکل‌ها

علیرغم ابلاغ دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا هر روز اخباری مبنی بر تخلف ایرلاین‌ها به گوش می‌رسد. ظاهراً وزارت راه، تمرکز خود را بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها قرار داده و بر اجرای آن در ایرلاین‌ها نظارتی صورت نمی‌گیرد.

مسافران ورودی و خروجی فرودگاه‌ها باید از ماسک استفاده کرده و پس از غربالگری اجازه ورود خواهند داشت و در تمام بخش‌ها فاصله اجتماعی رعایت می‌شود. ضدعفونی اماکن، معابر و تجهیزات فرودگاه نیز به طور منظم انجام می‌شود.

ولی هریک از این شرکت‌ها به شیوه دلخواه خود به اجرای این مسئله می‌پردازد. مثلاً در یک شرکت هواپیمایی در بدو ورود مسافران به آنها ماده ضدعفونی کننده اهدا می‌شود و در یک شرکت دیگر برای اجرای پروتکل هیچ گونه پذیرایی صورت نمی‌گیرد.

سخن آخر

اولین مسئله‌ای که نمی‌توان آن را انکار کرد محدودیت مشتریان سفرهای هوایی است. به عبارت ساده‌تر اگر تنها دو درصد جامعه، مشتریان سفرهای هوایی باشند یارانه دولتی و یا دخالت بیش از حد دولت در این حوزه ضرورتی ندارد. مسئله دیگر ضرری است که ایرلاین‌ها از تعطیلی‌های کرونایی متحمل شدند و ناگزیر به جبران آن هستند.

با در نظر گرفتن جمیع این موارد سؤال مهم این است که آیا شرایط تهویه داخل هواپیما بدتر از شرایط داخل واگن‌های مترو است؟ چند درصد مسافران هواپیما ناچار به سفر هستند؟ پس اگر قرار به نظارت و کنترل باشند واگن‌های مترو با مشتریانی که 80 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند واجب‌تر نیستند؟

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63127
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن