اجتماعی

واکسن کرونا بزنیم یا نزنیم؟

از عجایب حاکمیت رسانه‌ها است که ناجی دیروز به قاتل امروز تبدیل می‌شود. واکسن کرونا که قرار بود ناجی مردم از این شرایط سخت و ناگوار باشد هنوز نیامده به چالشی بزرگ برای تشویش خاطر مردم تبدیل شده است. هر روز اخبار ضد و نقیض فراوانی در این مورد مطرح می‌شود که تنها نتیجه آن سردرگمی بیشتر مردم است.

به گزارش تفاهم آنلاین، واکسن کرونا که تا چند وقت پیش تنها ناجی دنیا از این ویروس منحوس محسوب می‌شد حال خود به چالشی بزرگ برای مردم تبدیل شده است. البته بدون شک این موضوع یکی از تبعات فرمانروایی رسانه‌ها بر دنیاست.

همان رسانه‌هایی که با شیوع ویروس کرونا کشف واکسن کرونا را تنها راه نجات معرفی کردند حال به بهانه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی موجب تشویش خاطر مردم شده‌اند. مثل همیشه شرایط خاص کشور ما موجب شده تا این مسئله بدیهی نیز به بستری برای جدال تبدیل شود.

اگر دولت از واکسن ایرانی رونمایی کند در تأیید علمی آن تشکیک می‌کنند و وقتی حرف از خرید واکسن خارجی می‌شود اعتبار آن را نیز زیر سؤال می‌برند. متأسفانه کارشناسان امر نیز با کوتاهی در بیان تمام حقایق و مستندات در این زمینه، توپ را در زمین دشمن می‌اندازند.

واکسن کرونا؛ ایرانی یا خارجی؟

یکی از مهمترین مباحث مردم در این روزها به انتخاب میان واکسن ایرانی و واکسن خارجی مربوط می‌شود. عده‌ای سرسختانه خواستار واکسن ایرانی هستند و عده‌ای دیگر تنها واکسن خارجی را قابل اعتماد می‌دانند.

نکته تأسف‌برانگیز این است که هر دو گروه تنها تحت تأثیر القائات رسانه‌ای چنین سرسختانه از خواسته خود دفاع می‌کنند. زیرا تنها بررسی ابعاد مختلف این موضوع می‌تواند از لحاظ منطقی هر دو گروه را مجاب کند که اصرار و پافشاری در شرایط فعلی کاملاً مضر است.

در مورد واکسن کرونای ایرانی سؤال اینجاست که چرا کارشناسان از همان ابتدا برای تشریح فرایند تولید واکسن پیش‌قدم نشدند؟ چرا پیش از آنکه رسانه‌های معاند به تخریب تلاش محققان ایرانی بپردازند کسی اذهان عمومی را در زمینه مراحل طی شده برای تولید واکسن توجیه نکرد؟

حتی کسی بهت و حیرت کشورهای خارجی از کشف و تولید واکسن کرونا در ایران آن هم تحت شدیدترین تحریم‌ها را به مردم نشان نداد. در این سکوت خبری و انفعال رسانه‌های داخلی به یکباره تخریب‌ها آغاز شد و مردم پاسخی برای آن نداشتند.

در مورد واکسن کرونای خارجی نیز کافی است هرکس شرایط فعلی را با خود مرور کند: دنیا درگیر یک همه‌گیری خطرناک است؛ تمام کشورها خواستار واکسن کرونا هستند؛ تولید واکسن محدود و شرایط نگهداری و انتقال آن خاص و دشوار است؛ ایمنی واکسن کرونا با تزریق دو دوز برای هر فرد ایجاد می‌شود؛ کشور ما تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و حتی دارویی قرار دارد.

در این شرایط بر فرض محال که انواع واکسن کرونا دارای درجه‌بندی مختلف باشد کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که واکسن درجه یک خارجی به ایران می‌رسد؟ یعنی مثلاً کشورهای اروپایی که با تبعیت از تحریم‌ها مردم ما را برای تأمین داروی ساده‌ای مثل انسولین عذاب دادند حال واکسنی که خود به آن نیاز دارند و تمام دنیا هم خریدار آن هستند دو دستی تقدیم ما می‌کنند؟!؟

واکسن کرونا ایرانی یا خارجی؟

مسئله واکسن کرونا نیست
مسئله این است که هیاهوی رسانه‌ها قدرت تفکر را از مخاطب می‌گیرد. ما باید یاد بگیریم نه تنها در مورد واکسن کرونا که در هر موردی فارغ از خبرهای ضد و نقیض رسانه‌ها جوانب امر را سنجیده و به کارشناسان آن حوزه رجوع کنیم.

یک مثال ساده این است که همه ما به راحتی از قرص استامینوفن برای درمان درد و تب استفاده می‌کنیم. کسی می‌داند محتوای این قرص چیست؟ مطابق کدام مکانیزم علمی، درد یا تب ما را کاهش می‌دهد؟ کدام مرجع بین‌المللی شرایط تولید و بسته‌بندی و توزیع این محصول را تأیید کرده است؟ کسی از عوارض طبیعی این قرص‌ها خبر دارد؟

البته برای مردمی که به خوددرمانی مشهور هستند شاید این مثال خنده‌دار باشد ولی مسئله اصلی، اعتماد ملّی است که سالهاست خدشه‌دار شده است. تولید واکسن تنها شاخه‌ای از تولید داخلی است که سالهاست مظلوم واقع شده است.

با تمام این اوضاع، بحث و جدل این روزها کاملاً بی‌معنا است. اگر کسی تصور می‌کند شرایط فعلی، مجال انتخاب به کسی می‌دهد نیازی به جدال نیست هر زمان که واکسنی رسید هرکس خود انتخاب کند.

ولی فراموش نکنید واکسنی که توسط مراجع درمانی کشور تأیید می‌شود اولاً قبل از دیگران به کادر درمان تزریق می‌شود و ثانیاً اگر تبعاتی از نظر عوارض جانبی یا عدم تأثیرگذاری داشته باشد باز هم کادر درمان را گرفتار می‌سازد. آیا منطقی است که مسئولان بهداشت و درمان کشور با تأیید واکسن غیرمعتبر به دنبال دردسر برای خود باشند؟

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=62992
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن