اقتصادی

چرا ایرانیان به دنبال اقامت ترکیه هستند؟}

سفر به ترکیه همواره یکی از گزینه‌های محبوب میان ایرانیان بوده و هست. نزدیکی مسافت، تشابه فرهنگی و سهولت قوانین ورود به ترکیه نیز سبب افزایش این امر شده است. حال در سالهای اخیر هم‌زمان با شرایط سخت اقتصادی در ایران، کشور ترکیه با تسهیل شرایط برای دریافت اقامت ترکیه سرمایه زیادی را جذب نموده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، اقامت ترکیه همواره یکی از گزینه‌های محبوب میان ایرانیان برای پیشرفت و ترقی و یا حداقل تجربه دنیایی متفاوت بوده و هست. اما در چند سال اخیر آمار بالای ایرانیانی که به خرید ملک در ترکیه روی آوردند حکایت از قصه‌ای تازه دارد. یک سوی ماجرا شرایط سخت اقتصادی ایران است و سوی دیگر استقبال کم‌نظیر ترکیه از مهاجران که دلایل و نتایج آن بعدها شخص می‌شود.

چرا ایرانیان به دنبال اقامت ترکیه هستند؟

ترکیه کشوری در همسایگی کشورمان است که از لحاظ فرهنگی نیز تشابهاتی با ایران دارد. هر دو عامل مسافت و تشابهات فرهنگی از عوامل مؤثر در استقبال ایرانیان هستند. از یک سو ایرانیان به دلیل وابستگی خانوادگی و عرق ملی، مهاجرت به کشورهای همسایه را ترجیح می‌دهند تا شرایط رفت و آمد به وطن برایشان فراهم باشد. از سوی دیگر ورود به یک کشور جدید با آداب و رسوم و سبک زندگی متفاوت در هر حال سخت و دشوار است پس حتی اندکی تشابه فرهنگی می‌تواند این تطبیق و انس با زندگی جدید را تسهیل کند.

علاوه بر آن، ترکیه برای ایرانیان دروازه ورود به دیگر کشورهای جهان است. بسیاری از مهاجرین ایرانی اقامت و پاسپورت ترکیه را برای ارزش و اعتبار آن در دنیا نیاز دارند. سهولت سفر به کشورهای اروپایی و افزایش احتمال پذیرش در این کشورها مهمترین دلایل ایرانیان برای اخذ پاسپورت ترکیه است.

در کنار افرادی که به قصد فرار از ایران و یا کسب تجربه مهاجرت با کمترین ریسک ممکن به دنبال اقامت ترکیه هستند متأسفانه آمار قابل توجهی از تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی نیز حضور دارند. این افراد به دلایلی از قبیل مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری در ایران، حمایت ترکیه از سرمایه‌گذاران، امکان دور زدن تحریم‌ها و البته سود بیشتر، سرمایه خود را به کشور ترکیه می‌برند. این در حالی است که کشور ترکیه در فهرست بدهکارترین کشورها قرار دارد و از لحاظ اقتصادی قابل اعتماد نیست.

دریافت اقامت با خرید ملک در ترکیه

چرا ترکیه از مهاجران استقبال می‌کند؟

همانطور که گفتیم ترکیه از نظر اقتصادی دچار مشکلاتی جدی است و برای بهبود شرایط اقتصادی خود نیاز به جذب سرمایه دارد. از سوی دیگر ترکیه یکی از مقاصد گردشگری محبوب در دنیا است که سالانه میزبان خیل عظیم گردشگران خارجی است.

بنابراین افراد زیادی علاقمند به خرید ملک در ترکیه هستند تا برای گذران تعطیلات با مشکل روبرو نشوند. ترکیه از این ظرفیت استفاده کرده و از خرید ملک توسط اتباع خارجی استقبال می‌کند.

مضاف بر اینکه با دادن امتیازاتی نظیر اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک یا سرمایه‌گذاری تلاش می‌کند تا سرمایه خارجی بیشتری را جذب نماید. نکته مهم این است که درست هم‌زمان با تشدید تحریم‌ها و رکود اقتصادی شدید در ایران، ترکیه شرایط دریافت اقامت از طریق خرید ملک را آسان‌تر از قبل اعلام می‌کند. در سالهای قبل برای دریافت اقامت ترکیه باید یکی از شروط زیر اجرا می‌شد:

– خرید ملکی به ارزش حداقل یک میلیون دلار
– داشتن حداقل 3 میلیون دلار سپرده بانکی یا 2 میلیون دلار سرمایه ثابت
– ایجاد اشتغال برای حداقل 100 شهروند ترکیه

ولی در حال حاضر این شرایط به صورت زیر تغییر کرده است:

– خرید ملک به ارزش حداقل 250 هزار دلار
– سرمایه‌گذاری مستقیم به ارزش 500 هزار دلار
– ایجاد اشتغال برای 50 شهروند ترکیه

با این اوصاف دلیل 7 برابر شدن خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان کاملاً روشن است. اما نکته‌ای که بسیاری از مشاوران مهاجرت به مراجعین خود گوشزد نمی‌کنند شرایط سخت و زمان‌بر دریافت اقامت دائم ترکیه است که در کمتر از 5 سال محقق نمی‌شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=67007
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن