اجتماعی

چرا از واکسن زدن وحشت دارید؟

چرا از واکسن زدن وحشت دارید؟ عبارتی است که این روزها زیاد می‌شنویم. اطلاعات ضد و نقیض موجب شده مردمی که زمانی در آرزوی واکسن بودند در مورد آن تردید کنند. مخالفان واکسن در گروه‌های مختلف اجتماعی دیده می‌شوند. ما در این مطلب تلاش می‌کنیم به شبهات مطرح شده پاسخ دهیم.

این روزها واکسن هراسی عده قلیلی در جامعه موجب شده پرسش چرا از واکسن زدن وحشت دارید؟ را به کرات بشنویم. افرادی از گروه‌های مختلف جامعه در گروه مخالفان واکسن قرار دارند. گروه سنی، سطح سواد و میزان اعتقادات آنها نیز کاملاً متفاوت است. نکته مهم این است که این مسئله تنها به کشور ما اختصاص ندارد. در بسیاری از کشورهای دنیا حدود 15-10 درصد از مردم تمایلی برای واکسن زدن ندارند. نکته جالب این است که آمار مربوط به مخالفان واکسن در کشور روسیه که اولین تولیدکننده واکسن کرونا بود بیش از سایر کشورها است. نکته جالب دیگر این است که مخالفان واکسن در تمام دنیا ابهامات مشترک نیز دارند. ما در این مطلب تلاش می‌کنیم پاسخی برای این ابهامات ارائه کنیم.

چرا از واکسن زدن وحشت دارید؟
چرا از واکسن زدن وحشت دارید؟

چرا از واکسن زدن وحشت دارید؟ چون به واکسن موجود اعتماد نداریم

جالب است بدانید بسیاری از مخالفان واکسن در سراسر دنیا به واکسن موجود در کشور خود اعتماد ندارند. در کشور ما این بی‌اعتمادی مربوط به واکسن داخلی و واکسن چینی است. قصه عدم اعتماد به محصول ایرانی و چینی در کشور ما فقط مربوط به واکسن کرونا نیست. اما عدم دریافت تأییدیه جهانی این بی‌اعتمادی را تشدید کرده است. جالب اینجاست که در کشورهایی مانند هلند مخالفان واکسن به اینکه فقط واکسن آمریکا در این کشور وجود دارد اعتراض دارند. در کشور روسیه بسیاری از مخالفان، واکسن داخلی یعنی واکسن اسپوتنیک را قابل اعتماد نمی‌دانند. اما برای مخالفان داخلی می‌توان گفت مگر شما در مورد اثرگذاری و عوارض واکسن کرونا تردید ندارید؟ پس حداقل در این یک مورد، کیفیت پایین احتمالی واکسن چینی و واکسن داخلی می‌تواند به نفع شما باشد. زیرا اگر اثرگذاری واکسن کم باشد یعنی عوارض احتمالی آن نیز کم است. بنابراین واکسن کرونا آنچنان که برخی ادعا می‌کنند ترسناک نیست.

ترس از واکسن کرونا
ترس از واکسن کرونا

چرا از واکسن زدن وحشت دارید؟ چون فلانی واکسن زد و کرونا گرفت

یکی از دلایل کسانی که از واکسن می‌ترسند نمونه‌های نقضی است که در اطرافیان خود مشاهده کرده‌اند. خیلی از افراد پس از تزریق واکسن کرونا مبتلا شده و بعضاً فوت کرده‌اند. عدم اطلاع‌رسانی دقیق به مردم یکی از دلایل ایجاد چنین شبهاتی است. تمام سازندگان واکسن و متخصصان اعلام کرده‌اند که اولاً ایمنی حاصل از واکسن دو هفته پس از تزریق دوز دوم ایجاد می‌شود. ثانیاً تزریق واکسن هیچ مصونیتی در برابر ابتلا به بیماری ایجاد نمی‌کند و تنها مانع از شدت بیماری می‌شود. در حالی که افراد زیادی بلافاصله پس از تزریق واکسن رعایت پروتکل را رها می‌کنند و در نتیجه گرفتار می‌شوند. ضمن اینکه نمونه‌های معدود هیچگاه نمی‌توانند برای یک نتیجه کلی مورد استناد قرار گیرند. به هر حال در هر مسئله‌ای نمونه نقض دیده می‌شود. مهم این است که تعداد نمونه‌های نقض از یک حدی بیشتر نشود.

به نظر می‌رسد بهتر است متخصصان و اهالی رسانه به جای پرسش مکرر چرا از واکسن زدن وحشت دارید؟ به دنبال افزایش آگاهی مردم باشند. هیچ چیز به اندازه اطلاع رسانی دقیق و شفاف در جلب اعتماد مردم مؤثر نیست. حتی اگر موارد معدودی از عوارض واکسن کرونا وجود دارد بهتر است با تشریح دلایل تخصصی، صداقت خود و اعتماد مردم را خدشه‌دار نکنید.

” width=”20″ height=”20″>

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=79609
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن