کارآفرینی

چالش‌های بی‌پایان استارتاپ‌ها

در سالهای اخیر محصولات و خدمات خلاقانه استارتاپ‌ها تغییرات زیادی در زندگی مردم ایجاد کرده است. به همین خاطر افراد فراوانی با ارائه ایده نو در پی راه‌اندازی استارتاپ هستند. اما بسیاری از این افراد در مقابله با چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها شکست می‌خورند. به همین خاطر نظرات کارشناسی و حمایت‌های قانونی در این زمینه بسیار اثرگذار است.

به گزارش تفاهم آنلاین، استارتاپ‌ها‌ به عنوان مجموعه‌هایی نوپا که راه‌حل تازه‌ای برای مشکلات و نیازهای مردم ارائه می‌دهد تحولات چشمگیری در سالهای اخیر رقم زده‌اند. غول‌های بزرگی چون مایکروسافت، فیسبوک و گوگل هر یک در ابتدا استارتاپ کوچکی بوده‌اند.

در نتیجه در دنیای امروز تب ارائه ایده‌های نو بسیار بالاست و نقش مؤثر استارتاپ‌ها در اشتغالزایی و رونق تولید موجب جلب حمایت‌های دولتی شده است. اما در کنار تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌ها چالش‌های فراوانی نیز پیش روی استارتاپ‌ها قرار دارد.

شکل‌گیری استارتاپ

اولین چالش در این مسیر، اساس شکل‌گیری استارتاپ است. هر ایده‌ای قابلیت و پتانسیل راه‌اندازی یک کسب و کار را ندارد. مرور این مراحل شکل‌گیری به خوبی این موضوع را روشن می‌سازد.

– ارائه ایده نو

گام اول در چرخه شکل‌گیری استارتاپ ارائه ایده‌ای تازه است. در این مرحله تنها ایده‌پردازان درگیر پروژه هستند.

– تحقیق و امکان‌سنجی

گام بعدی مرحله تحقیق و امکان‌سنجی است که اهمیت فراوانی دارد. در این مرحله نیز هنوز استارتاپ شکل نگرفته است. در این مرحله ایده‌پردازان معمولاً از منابع شخصی خود و یا حمایت خانواده و دوستان برای انجام تحقیقات خود استفاده می‌کنند.

ولی به دلیل اینکه پایه و اساس کار در این مرحله شکل می‌گیرد امروزه نهادهای مشخصی برای حمایت از این تحقیقات فعالیت می‌کنند.

– توسعه

این مرحله در حقیقت شروع شکل‌گیری استارتاپ است که ریسک شکست پروژه نیز در آن بسیار بالاست. در این مرحله جذب سرمایه ضروری است ولی این سرمایه‌گذاری بسیار پرریسک است به همین خاطر هر کسی جرأت ورود به آن را ندارد.

– معرفی، رشد و بلوغ

اگر مجموعه‌ای مرحله توسعه را با موفقیت پشت سر بگذارد مراحل معرفی، رشد و بلوغ را با سرعت و سهولت بیشتری طی خواهد کرد. در نتیجه سرمایه‌گذاری که ریسک این کار را پذیرفته از سود بالای کار بهره‌مند می‌شود.

چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها

– تأمین مالی

سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها به منزله پذیرش ریسک بالای شکست و سود بالای موفقیت است. لذا یافتن سرمایه‌گذار مناسب اولین و مهمترین چالش در این مسیر است.

– مشکلات حقوقی

عدم وجود بسترهای حقوقی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری پرخطر، جذب سرمایه و همکاری متقابل در این حوزه را بسیار دشوار می‌سازد. از سوی دیگر مشکلات حقوقی مالکیت و قوانین پیچیده راه‌اندازی کسب و کار نیز در این زمینه وجود دارد.

– نیروی انسانی

وقتی حرف از ایده تازه و کار نو می‌زنیم بعید است بتوانیم نیروی انسانی مورد نیاز خود را در بازار کار پیدا کنیم. اغلب این مجموعه‌ها باید جذب نیروی کار را منوط به آموزش افراد در مجموعه تعریف کنند. بنابراین هزینه و زمان آموزش نیروی انسانی نیز چالشی دیگر ایجاد می‌کند.

– قوانین

پذیرش و تثبیت جایگاه پدیده‌های تازه نیازمند سیاست‌گذاری و قوانین تازه است. این فرایند که به خودی خود پیچیده و زمان‌بر است با تغییرات مدیریتی دولت پیچیده‌تر و طولانی‌تر می‌شود.

– فرهنگ‌سازی

خدمات جدید هرقدر جذاب باشند لازم است برای پذیرش آن در جامعه فرهنگ‌سازی شود. روند رواج تاکسی اینترنتی یا خرید اینترنتی در جامعه ما بهترین نمونه برای شرح این چالش است.

– مشکلات زیرساختی

اساس کار اغلب این مجموعه‌ها بر مبنای دانش فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد. بنابراین وجود زیرساخت‌های ارتباطی لازم و کیفیت و قیمت آنها نقش بسزایی در موفقیت کار دارد.

– بازاریابی اصولی

مهمترین چالش داخلی استارتاپ‌ها نحوه بازاریابی و مدیریت راهبردی مجموعه است. این همان نکته‌ای است که رشد و توسعه کار را تضمین می‌کند.

سخن آخر

با توجه به نقش اثبات شده استارتاپ‌ها در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی لازم است بیش از پیش از این مقوله حمایت شود. بهره‌گیری از نظرات کارشناسی و فراهم کردن بستر قانونی و حقوقی مورد نیاز استارتاپ‌ها مهمترین نیاز کشور در شرایط فعلی است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=54001
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن