بانک-بیمه-بورس

وعده دارا سوم در زمان بلاتکلیفی پالایشی یکم!

درحالی زمزمه های عرضه سومین صندوق سرمایه گذاری دولت به گوش می رسد که هنوز پالایشی یکم به پرتفوی خریداران این صندوق اضافه نشده و این موضوع با توجه به روزهای کاهشی شاخص بورس باعث شده خریداران بخشی از سرمایه خود را از دست بدهند.

به گزارش ایسنا، براساس تبصره دو قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به دولت اجازه داده شده است که باقی‌مانده سهام خود در شرکت‌ها را به روش‌های معمول یا از طریق صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابل معامله (EPF) عرضه و به فروش برساند.

متعاقب این ظرفیت قانونی در ابتدای سال جاری هیات وزیران به وزارت امور اقتصاد و دارایی اجازه داد در قالب سه صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله باقی‌مانده سهام دولت را واگذار کند.

در این راستا، نخست صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله بانک و بیمه شامل باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین، دومین صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله پالایشی شامل باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز در بازار سرمایه عرضه شدند.

پیش از این اعلام شده بود سومین صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله شامل صنایع خودرویی و فلزی (باقی‌مانده سهام دولت در شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه و ملی صنایع مس) است که به نظر می رسد آنچه قرار است در قالب داراسوم عرضه شود، باقیمانده سهام دولت در بانک‌ های ملت، تجارت و صادرات ایران است.

این موضوع به تصویب هیات وزیران رسیده و سقف سرمایه‌ گذاری هر شخص حقیقی در صندوق یادشده، ۵۰ میلیون ریال تعیین می‌شود.

زیان ۱۰ درصدی خریداران پالایشی یکم

این موضوع درحالی مطرح می شود که با وجود اینکه یک ماه از پایان پذیره نویسی پالایشی یکم گذشته، این صندوق هنوز به پرتفوی خریداران اضافه نشده است. با ادامه دار شدن ریزش بازار سرمایه، خریداران پالایشی یکم حدود ۱۰ درصد سرمایه خود را از دست دادند درحالی که تصور بر این بود که پالایشی یکم نیز مانند دارایکم سود مناسبی نصیب خریداران کند.

ارزش ریالی در هر واحد صندوق در زمان پذیره نویسی پالایشی یکم ۹۵۰۰ تومان بوده که این مبلغ در تاریخ نهم آبان ماه به ۸۴۹۰ تومان کاهش پیدا کرده است.

البته بازار سرمایه روز گذشته روندی صعودی داشت و چنانچه سهم های پالایشی روندی رو به رشد داشته باشند، احتمالا این زیان جبران شود.

در هر صورت انتظار می رود همانطور که وعده داده شده بود برای دارایکم، پالایشی یکم هم بعد از یک ماه، یعنی از ابتدای آبان ماه قابل معامله می شد.

در این راستا، چندی پیش مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی درمورد اینکه چرا پالایشی یکم هنوز قابل معامله نشده به ایسنا توضیح داده بود که اطلاعاتی که این شرکت از مدیر صندوق پالایشی یکم اخذ کرده بود، تفکیک شده نبوده و به همین دلیل بازگردانده شدند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=52742
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن