یادداشت

وزیر تنهایی برای روزهای کرونایی

بحران تنهایی، معضل هزاره ی سوم که میزان آسیبی که به روان و جسم شهروندان می ‌زند، از ضرر مصرف ۱۵ نخ سیگار در روز بیشتر است.

بنابر اعلام مرکز آمارهای رسمی بریتانیا، میزان تنهایی و زندگی به صورت مجردی در انگلستان به سرعت در حال افزایش است و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۳۹ بیش از ۱۰ میلیون نفر در این کشور تنها خواهند بود. مجموع ضرر مالی که عوارض تنهایی بر جامعه انگلستان تحمیل می کند، سالانه بالغ بر ۳۲ میلیارد پوند است.
گویا غرب دقیقا از جایی رنج می برد که نقطه ی قوت جامعه ی شرقی می باشد. مطالعات حاکی از آن است، افراد تنها در مقایسه با افرادی که به صورت خانوادگی زندگی می‌کنند، از میزان شادی کم‌ تری برخوردار بوده و سطح اضطراب و نگرانی در آنها بسیار بالاتر از دیگران است. به گزارش گاردین، بیش از یک میلیون فرد بالای ۶۵ سال و بدون فرزند در انگلستان زندگی می‌کنند که از هیچ حمایتی برخوردار نبوده و تنهایی، انزوای اجتماعی، بیماری و فقر آنها را تهدید می‌کند. وقتی در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۸، این خبر در رسانه‌های انگلستان منتشر شد که نخست وزیر این کشور، وزیر تنهایی را در کابینه منصوب کرده است، بسیاری از مردم در سایر کشورها، ناباورانه این خبر را نوعی «شوخی» رسانه ‌ای تصور کردند. طبق اطلاعیه دفتر نخست وزیر بریتانیا، خانم تریسی کراچ، وزیر ورزش و جامعه مدنی کابینه این کشور، از سوی ترزامی با حفظ سمت، مسوول رسیدگی به مسایل مربوط به بحران تنهایی در جامعه انگلستان شد.
اما این روزها خبرها حاکی از آن است که دومین کشور پس از انگلستان، ژاپن است که دقیقا زمانی که بعد از جنگ جهانی دوم سبک زندگی مردم کشورش را از شرقی به غربی تغییر داد، به شدت با معضل تنهایی مردمانش دست به گریبان است. ژاپن تقریبا همیشه در مطالعات انزوای اجتماعی رتبه ضعیفی داشته است. در سال ۲۰۱۵، یک مطالعه جهانی که توسط دفتر کابینه این کشور انجام شد، نشان داد که ۱۶.۱ درصد از افراد بالای ۶۰ سال ژاپنی هیچ کسی را ندارند که برای کمک به او مراجعه کنند و این بالاترین رقم در جهان است. پس از ژاپن، آمریکا (۱۳ درصد) و سوئد (۱۰.۸ درصد) در جایگاه دوم و سوم جهان هستند. پیش از این تحقیقات نشان داده بود که این کشور دارای سطح بالایی از انزوای اجتماعی است که احتمالا معلول فرهنگ این کشور در صرف کردن ساعات طولانی سر کار است، حال با همه گیری کرونا این مسئله بسیار جدی تر شده است. به گفته دبیرکل هیئت دولت ژاپن، مشکلات  افراد مجرد در این کشور طی دوره شیوع  بیماری همه گیر کرونا  وخیم تر شده است. در سال 2020 ، تعداد خودکشی ها در ژاپن برای اولین بار طی 11 سال اخیر افزایش یافته و به 20919 مورد رسیده است. به گفته کارشناسان، در طی دوره همه گیری کرونا، عدم اشتغال و بیکاری و افزایش بار مراقبت از کودکان و خانه میزان استرس و تشنج عصبی را در مردم افزایش می دهد. همه ی این عوامل دست به دست هم داد تا نخست وزیر ژاپن، تتسوشی ساکاموتو، وزیر توسعه منطقه‌ای را بطور همزمان به عنوان وزیر تنهایی در کابینه خود منصوب کرد تا افزایش نرخ خودکشی در این کشور را در دوره همه ‌گیری کرونا کنترل کند. محدود شدن کارها به دورکاری و قرنطینه‌ ها به شدت فشار تنهایی را افزایش داده است. البته وزیر مذکور همزمان مسئولیت مبارزه با کاهش نرخ زاد و ولد و احیای مجدد اقتصادهای منطقه را بر عهده دارد.
بنظر می رسد کشورهای مدرن جهان در آینده ای نه چندان دور به این نتیجه خواهند رسید، که بنیان خانواده دقیقا نقطه قوت مسیر تعالی و پیشرفت یک کشور خواهد بود و اگرچه با انتصاب یک وزیر خواهان برطرف سازی معضل تنهایی اند. اما آنچه می تواند یک اجتماع را در مسیر صحیح رشد و تعالی قرار دهد، از همان کوچکترین و اولین نهاد اجتماعی اش یعنی خانواده نشات می گیرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=64952
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن