اقتصادی

وام مسکن در برابر قیمت مسکن ارزشی دارد؟

با افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن دیگر اقشار محدودی در جامعه می‌توانند به خانه‌دار شدن امیدوار باشند. نکته مهم این است که هم زمان با افزایش قیمت مسکن ارزش پول ملی کاهش یافته و در نتیجه پس‌انداز هم نتیجه‌ای نخواهد داشت. یکی از دلایل اقبال مرد به بازار ارز و سکه همین مسائل است.

به گزارش تفاهم آنلاین، صعود سرسام‌آور قیمت مسکن تبعات فراوانی به همراه دارد که مهمترین آنها ناامیدی مردم از داشتن سرپناه و سرمایه‌ای برای زندگی است. از دیر باز در کشور ما مسکن، مهمترین دارایی اقشار متوسط جامعه محسوب می‌شد. اما همین ویژگی، امروز سبب جولان دلالان در بازار مسکن و افزایش مهارناپذیر قیمت مسکن در کشور شده است. در این میان، تمام تلاش‌ها و اقدامات مردم برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در این عرصه همچون یخ روز به روز آب می‌شود.

چه کسی می‌تواند قیمت مسکن را پیش‌بینی کند؟

مهمترین سؤالی که در این عرصه مطرح می‌شود و هیچکس پاسخی برای آن ندارد در مورد پیش‌بینی قیمت مسکن است. در گذشته افزایش قیمت مسکن به اندازه‌ای بود که اقشار متوسط جامعه نیز می‌توانستند با پس‌انداز در طول زندگی خود نیاز خود در زمینه مسکن را برطرف کنند. در حالی که هر چه جلوتر آمدیم احتمال خانه‌دار شدن مستأجران و توانایی خرید خانه برای جوانان روز به روز کاهش یافت.

امروزه افزایش سرسام‌آور اجاره‌بهای مسکن اجازه پس‌انداز و برنامه‌ریزی برای خانه‌دار شدن را به افراد نمی‌دهد. البته تورم سنگین سالهای اخیر به طور کلی امید مردم را ناامید کرده است. زیرا افزایش قیمت مسکن قابل مقایسه با ارزش پول کشور و به تبع آن ارزش پس‌انداز و سپرده‌های مردم نیست. در نتیجه مردم دیگر به پس‌انداز و سپرده‌گذاری اطمینان ندارند.

آیا وام مسکن جوانان قابل اعتماد است؟

یکی از طرح‌های سپرده‌گذاری که در زمان معرفی توسط بانک مسکن با استقبال فراوانی روبرو شد طرح وام مسکن جوانان بود. مطابق این طرح مردم می‌توانستند با اندکی پس‌انداز سالیانه برای فرزندان خود پس از 15 سال مبلغ قابل توجهی به عنوان وام خرید مسکن دریافت کنند. به همان اندازه که مبالغ مورد نیاز برای پرداخت سالیانه اندک بود مبلغ وام پرداختی قابل توجه به نظر می‌رسید. ولی مسئله‌ای که اغلب افراد آن را نادیده گرفتند مسئله زمان 15 ساله‌ای بود که باید برای دریافت وام انتظار می‌کشیدند.

البته اصل موضوع انتظار اهمیت ندارد آنچه مهم است شرایط بازار و ارزش پول در 15 سال آینده است که به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست. بسیاری از افرادی که در همان ابتدای طرح اقدام به سپرده‌گذاری کردند پس از 15 سال موفق به خرید خانه نشدند. زیرا همزمان با افزایش قیمت مسکن، ارزش پول ملی کاهش یافته بود. شاید به همین دلیل بعدها گزینه‌ای برای استفاده از وام مسکن جوانان در طی 5 سال نیز تعریف شد.

ارزش وام مسکن در برابر قیمت مسکن

آیا مردم مقصرند؟

یکی از مشکلات نظام اقتصادی جامعه ما هجوم غیرکارشناسی مردم برای ورود به بازارهای ارز و سکه است. علیرغم تأکید کارشناسان بر آسیب‌های جدی سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه به ساختار اقتصادی کشور مردم نمی‌توانند سود بادآورده آن را نادیده بگیرند. شاید یکی از دلایل این امر، ناامیدی مردم از پس‌انداز و تلاش برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن باشد.

افزایش قیمت مسکن در این سالها به گونه‌ای بود که بسیاری از اقشار متوسط جامعه آرزوی خانه‌دار شدن را به فراموشی سپردند. در حالی که ورود به بازار ارز و سکه با سرمایه اندک مردم هم‌خوانی بیشتری دارد. لذا مردم برای حفظ سرمایه خود گزینه‌ای بهتر از بازار ارز و سکه نمی‌شناسند. اگر دولت و کارشناسان اقتصادی بتوانند طرحی برای سرمایه‌گذاری ارائه دهند که حداقل اصل سرمایه مردم در آن محفوظ بماند حداقل بخشی از نقدینگی کشور در مسیر درست و اصولی هدایت می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=65907
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن