کارآفرینی

هفت خوان کارآفرینی روستایی

کارآفرینی روستایی و راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک، یکی از راههای توسعه مناطق روستایی است. مزایای کارآفرینی از قبیل عدم نیاز به سرمایه، استفاده از منابع بومی و عدم نیاز به تکنولوژی برای مناطق روستایی بسیار مناسب است. اما مسئله اینجاست که اساساً ایجاد تغییر و تحول در محیط روستا کار بسیار دشواری است و کارآفرینان روستایی با چالش‌های فراوانی روبرو هستند.

به گزارش تفاهم آنلاین، مزایای فراوان کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک سبب شده تا به عنوان برترین راهکار اشتغالزایی و توسعه مناطق روستایی شناخته شود. انعطاف‌پذیری زیاد، عدم نیاز به سرمایه هنگفت، استفاده از منابع و ظرفیت‌های بومی، جذب سرمایه‌های سرگردان و عدم وابستگی به تکنولوژی از مهمترین مزایای کارآفرینی روستایی است.

این امر با ایجاد اشتغال و تولید ثروت می‌تواند تحولی در شرایط روستاهای کشور ایجاد نماید. اما مانند هر تغییر و تحولی، کارآفرینی روستایی نیز با چالش‌های فراوانی روبروست که در این مطلب به بررسی آنها می‌پردازیم.

چالش‌های فردی کارآفرینی روستایی

از آنجایی که هدف از کارآفرینی روستایی، استفاده از منابع بومی برای رشد و توسعه منطقه است احتمال موفقیت کارآفرینان بومی بیشتر است. اما روحیه کارآفرینی به ندرت در میان مردم روستانشین دیده می‌شود. اغلب این افراد امیدی به آینده و تغییر شرایط زندگی خود ندارد.

در نتیجه برای راه‌اندازی کسب و کاری جدید که قاعدتاً ریسک بالایی دارد انگیزه‌ای ندارند. البته کمبود دانش و مهارت و عدم تمایل برای مشارکت در تحرکات اجتماعی نیز در جامعه روستایی بسیار شایع است.

چالش‌های اقتصادی کارآفرینی روستایی

عمدتاً مردمان روستا پس‌انداز یا منابع خاصی در اختیار ندارند. لذا راه‌اندازی کسب و کار برای آنها معادل بدهی یا وامی است که اطمینان کاملی برای بازپرداخت آن وجود ندارد. اخذ تسهیلات دولتی بلندمدت نیز در صورت وجود، معمولاً مشکلات خاصی از قبیل لزوم تأمین وثیقه دارد که از عهده مردم روستا خارج است.

حتی با فرض این که امکانات لازم برای راه‌اندازی کسب و کار تأمین شود کارآفرینان با چالش مهم بازاریابی مواجه می‌شوند. دانش بازاریابی و تکنیک‌های خاص آن خود نیاز به دانش و مهارتی جداگانه دارد که کارآفرینان روستایی قطعاً از آن بی‌بهره هستند.

لذا علیرغم تولید محصولات بسیار خوب تا زمانی که در زمینه بازاریابی موفق نباشند امکان فروش محصولات و کسب درآمد را نخواهند داشت.

چالش‌های کارآفرینی روستایی

چالش‌های فرهنگی کارآفرینی روستایی

اولین چالش در این زمینه به سطح سواد، اطلاعات و مهارت مردم روستا ارتباط دارد. اغلب روستاییان دارای حداقل سواد خواندن و نوشتن بوده و لذا توان استفاده از دانش روز و حتی راه‌های ارتباطی نوین را ندارند.

از سوی دیگر روحیه کار تیمی، اعتماد متقابل، استفاده از ظرفیت دختران و زنان روستا و نیز اعتماد به نهادهای روستایی از قبیل شورا و دهیاری به ندرت دیده می‌شود. در نتیجه کارآفرین برای پیشبرد امور خود در روستا به سختی می‌تواند همکاری مردم روستا را جلب نماید.

چالش‌های محیطی کارآفرینی روستایی

محیط و شرایط زندگی در روستا به خودی خود می‌تواند مانعی در برابر کارآفرینی ایجاد کند. پدیده تک محصولی و یا تأکید بر یک کسب و کار خاص در روستا از جمله مواردی است که سبب می‌شود ایده‌های نو و خلاقانه برای تولید محصولات جدید نادیده گرفته شود. اساساً ایجاد تغییر در روستا از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بسیار سخت و زمان‌بر است.

مضاف بر این که زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی کسب و کار جدید نیز در مناطق روستایی وجود ندارد. ساده‌ترین مثال آن دسترسی به وسایل حمل و نقل برای انتقال محصولات است که در مناطق روستایی بسیار محدود و گران قیمت است.

سخن آخر

علیرغم چالش‌های متعدد در سالهای اخیر جوانان خلاق روستایی توانستند تجربه‌های موفقی در کارآفرینی روستایی کسب کنند. گسترش فضای مجازی و دسترسی عموم مردم به آموزش‌های مجازی قطعاً در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

با این وجود ارائه خدمات حمایتی از قبیل معرفی و تبلیغ رایگان محصولات، تسهیل فرایند اخذ مجوز‌ها و اعطای استانداردهای مورد نیاز می‌تواند گامی مؤثر در راستای تحقق توسعه مناطق روستایی کشور باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=58062
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن