یادداشت

نقش فناوری های جدید در روابط عمومی سازمان های دولتی و خصوصی

جهان امروز خواسته یا ناخواسته درگیر و دار شگفت انگیزترین دگرگونی‌هاست. نظام ارتباطی با سرعتی روزافزون در حال گسترش است .

در چنین وضعیتی نقش روابط عمومی بسیار با اهمیت است .  در شرایط امروز از  بهره گیری از فناوری‌های جدید راه گریزی نیست و باید با آن همسو شویم تا از قافله پیشرفت عقب نمانیم . روابط عمومی در جوامعی که از پیشرفت های مناسبی در زمینه های علوم اجتماعی برخوردار بوده اند و از فناوری‌های جدید بهره مند شده اند،  در درک و همکاری متقابل بین سازمان خود وعموم مردم موفق تر عمل کرده اند.

خلاقیت و نوآوری، اجرای ایده های بدیع و خلاق در روابط عمومی ها ، یکی از اساسی ترین ویژگی های خاص کارشناسان روابط عمومی است و ادامه فعالیت در این حوزه بدون استفاده از فناوری‌های نوین امکان پذیر نیست . ما باید همگام با پیشرفت های علم و تکنولوژی ، زمینه و بستری مناسب را جهت ارتقاء توانمندی ها و فعالیت های خود فراهم کنیم .

جمع آوری اطلاعات و مستندسازی فعالیت ها از طریق روابط عمومی هایی که به این ابزار مجهز شده‌اند می‌تواند در رشد و توسعه هر سازمانی تاثیر عمیق داشته باشد . ما باید بتوانیم از خلاقیت و نوآوری به صورت روزانه و لحظه‌ای برای پیشبرد امور روابط عمومی استفاده کنیم.  بهره مندی از تکنولوژی جدید در حل اندیشه و طرح های نو در تمام قسمت‌های روابط عمومی از جمله اطلاع رسانی ،  انتشارات ، سمعی و بصری ،  تحلیل محتوا ،  پژوهش و افکارسنجی ، ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی موجب تسهیل در فرآیند ها شده و در ارتقاء و خوشنامی و جلوگیری از چالش‌ها موثر خواهد بود . فناوری‌ و نوآوری‌های جدید برای ماندگاری در هرسازمانی ضرورتی اجتناب ناپذیر است و قطعا اگر سازمان های ما به آن مجهز نشوند در زمان کوتاهی از عرصه رقابت عقب مانده و محو خواهند شد .

ما باید قادر باشیم در ساختار سازمانی روابط عمومی به این بخش ها اهمیت داده و در برنامه ریزی و فرهنگ‌سازی‌ها آن را پیش‌بینی و اجرا کنیم و از نوآوری و روش های دانش بنیان که  کلید بسیاری از قفل های حل نشده است استفاده کنیم . روابط عمومی های ما نیاز مبرم به این دانش جدید دارند . کارشناسانی که در زمینه دانش‌بنیان‌ها فعالیت می‌کنند، می‌توانند مشکلات پیچیده را با ارائه راه کارهای های نوین حل و موجب تسهیل در فرآیند‌های ارتباطی شوند .

خوشبختانه در کشور ما طی سال های اخیر مباحث مربوط به فناوری و نوآوری در قالب مراکز فناوری و نوآوری ، کارخانه های نوآوری ، شرکت های استار‌ت‌آپی و دانش بنیان سمت وسوی خوبی یافته است اما با بررسی های بعمل آمده این مراکز از ضعف های روابط عمومی و ارتباطی به شدت در رنجند .

به همین دلیل انجمن روابط عمومی ایران با باور به اینکه ارتباط با مراکز فناوری و نوآوری منافعی دو جانبه دارد برای تقویت این ارتباط برنامه ریزی هایی را انجام داده است که راه اندازی کمیته فناوری و نوآوری ، اختصاص این شماره ماهنامه و نشست ماهانه انجمن به این موضوع، از جمله این برنامه هاست.

ما باید فعالیت های دانش بنیان را جهت توسعه فعالیت های روابط‌عمومی فراموش نکنیم و از فناوری و نوآوری های جدید برای ارتقاء فعالیت ها و خوشنامی سازمان خود بهره ببریم . ان شاالله

* خسرو رفیعی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=85661
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن