اجتماعی

آیا حرف زدن درباره مشکلات مالی با کودکان ضروریست؟

کودکان را سعی نمایید با مفاهیم اقتصادی آشنا کنید، ‌نه مشکلات .اگر فکر می کنید که کودکان دغدغه ای به غیر از بازی کردن ندارند و با بی تفاوتی از کنار مسائل محیط پیرامون خود می گذرند، سخت در اشتباهید. حتی اگر در حال بازی و یا تماشای تلویزیون باشند، تمام حواس شان به اطرافشان و حرف های شما و همسرتان به عنوان پدر و مادر است.از اقساط عقب مانده، گرانی، حقوق زیاد و یا کم پدر و مادر گرفته تا سایرمشکلات معیشتی . ذهن های کوچک شان ، توانایی حلاجی هیچ یک از این مفاهیم را ندارند و این امر آن ها را  دچار استرس و نگرانی می کند .

شرایط متلاطم اقتصادی و تاثیرات آن بر اعضای خانواده یک قربانی بزرگ دارد و آن ها کسانی غیر از فرزندان نیستند. کودکانی که هر روز شاهد گران شدن گوشت، مرغ، شیر و… در لابلای صحبت‌های پدر و مادر خود هستند، هرگز نمی توانند همچون گذشته آرامش روانی واطمینان خاطر از کانون گرم خانواده داشته باشند. بالاخص با شرایط اقتصادی فعلی ، کمتر خانواده ای است که با مشکلات این چنین دست و پنجه نرم نکند. البته منظور ما این نیست که کودکان را در یک قرنطینه و بدون هیچگونه اطلاعات و سواد مالی پرورش دهیم. بلکه از نظر قریب به اتفاق کارشناسان این حوزه حرف زدن درباره مشکلات مالی با کودکان ضروری است و باعث می شود، آن ها درک واقعی و درست تری از مسائل مالی پیدا کنند. بله ، اما تربیت و هوش مالی از جمله مسائلی است که این روزها راه و روش خاص خود را دارد و آشنا شدن بچه ها با مفاهیمی چون پول، اقتصاد، پس انداز و استفاده صحیح از منابع مالی بسیار حائز اهمیت بوده و صدها متد روانشناسی در این حوزه نظریه های خود را ارائه نموده اند.

اما این موضوع به این معنی نیست که ما کودکانمان را در جریان مشکلات اقتصادی قرار داده و به طور ناخودآگاه، نوعی استرس و نگرانی را از سنین پایین در وجودشان القاء نماییم. اما درست در نقطه مقابل، بسیاری از متخصصان حوزه ی کودک عقیده دارند، بچه ها نباید در جریان مشکلات مالی خانواده قرار بگیرند و حتی نباید در حضور بچه ها از مشکلات اقتصادی موجود در جامعه نیز صحبتی به میان آورد، چرا که باعث ایجاد اضطراب و افسردگی در کودکان شده و می تواند اثرات مخربی بر شخصیت و روح و روانشان داشته باشد.

بنابراین بهتر است ، آنان را درگیر موضوعاتی نکنید که نه‌ تنها فهم و درکی از آن‌ها ندارد بلکه آنان را دچار نوعی تنش می‌کند. لذا به ‌جای مطرح کردن مشکلات مالی و ایجاد محدودیت مالی برای کودکانتان سعی کنید ، مدیریت خرج کردن را به آن ها بیاموزید ، تا آنچه را از دوران کودکی آموخته اند در دوران بزرگسالی از آن استفاده نمایند.آموزش مسائل مالی یعنی کودکان را با اهمیت پول در زندگی آشنا کنید، نه اینکه آن ها را از بی پولی، فقر، بیکاری و آینده بترسانید.

بررسي عوامل اقتصادی بر سلامت كودكان
بررسي عوامل اقتصادی بر سلامت كودكان

البته صحبت های والدین در این حوزه می تواند نشات گرفته از دوعامل زیر باشد. والدی که از مشکلات اقتصادی خسته شده و من باب درد و دل ، مدام در منزل درباره ی آن ها صحبت می کند و یا اینکه با بیان کردن قیمت ها، سعی در متقاعد کردن فرزندان در نوع خریدشان دارد. در واقع والدین گروه دوم می خواهند کودکشان را در جریان دشواری های مالی و خانواده قرار دهند، تا با بیان مسائلی چون تورم و یا فشارهای اقتصادی کودک ، درک و خواسته ها و نیازهای مالی خود را با میزان درآمد آنها هماهنگ نماید.

در شرایط اقتصادی امروز و گرانی و فشارهای مالی مضاعف بر دوش تک تک خانواده های ایرانی قابل درک است. اما اگر کارخوبی ندارید و به تبع آن درآمد مکفی یرای تامین هزینه‌های زندگی ندارید و از رویاهایتان به خاطر مشکلات مالی دور شده اید، نگران تحصیل و آینده فرزندتان هستید و بسیاری از مشکلات دیگر…با ذهن شما قابل بررسی و تجزیه و تحلیل است و انتقال آن ها به کودکانتان دستاوردی به جز استرس و تنش برایشان نخواهد داشت.

اکبرزاده – کارشناس اجتماعی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=85654
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن