یادداشت

نقش روابط عمومی ها در افزایش ضریب نفوذ بیمه

سید عبداله حسینی

رسیدن به ضریب نفوذ ۷ درصدی نیازمند فضای اقتصاد کلان خاص خود است و زیرساخت‌هایی که آماده‌ کردن آن، خود مستلزم زمانی طولانی است. نتایج تحقیقات پژوهشگران پژوهشکده بیمه نشان می‌دهد که فاصله بین فضای اقتصاد کلان ایران با کشورهایی که دارای ضریب نفوذ ۷ درصد هستند، بسیار زیاد است که دلایل آن را می‌توان در مواردی از قبیل تفاوت درآمد سرانه، تورم، بی‌ثباتی اقتصادی، عوامل نهادی و… جستجو کرد.

ما دراینجا فارغ از عوامل فوق‌الذکر که اغلب از کنترل شرکت‌های بیمه خارج است، به چند فاکتور قابل دسترس‌تر می‌پردازیم که می‌توانند بر افزایش ضریب نفوذ بیمه تاثیراتی معنی‌دار به جای بگذارند. در عین حال به نظر می‌رسد تمام فاکتورهای مذکور با هم به نوعی در ارتباط بوده و بر یکدیگر تاثیر دارند.

نخست باید به روابط عمومی ها اشاره کنیم که به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان صنعت بیمه، نقشی بسیار کلیدی را در موفقیت و رشد این صنعت ایفا می‌کند. روابط عمومی ها در صنعت بیمه، با ارائه اطلاعات دقیق و شفاف به مشتریان و ترویج خدمات بیمه‌ای، می‌تواند به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک کند و درعین حال با برقراری ارتباطات مؤثر با رسانه‌ها، مرجعی معتبر برای شناخت بهتر مشتریان وافزایش آگاهی آن‌ها نسبت به محصولات و خدمات بیمه‌ای باشد.

علاوه براین، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های اطلاع‌رسانی، روابط عمومی می‌تواند سطح دانش و آگاهی مشتریان را افزایش داده و بر اعتماد آن‌ها نسبت به خدمات بیمه‌ای بیفزاید. بهبود روابط با مشتریان و ارائه اطلاعات بهتر نیز، از دیگر فعالیت‌هایی است که روابط عمومی ها  می‌توانند در جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه صورت دهند. در این میان استفاده از رسانه‌های تخصصی بیمه، به عنوان یک روش ارتباطی مؤثر، قطعا بر فعالیت این بخش تاثیر ویژه‌ای خواهد داشت. ضمن این که علاوه بر استفاده مستقیم از رسانه‌های تخصصی، می‌توان از طریق همکاری با رسانه‌های مختلف و انتشار مقالات تخصصی در آن‌ها، به ترویج خدمات بیمه‌ای پرداخت. همچنین، با حضور در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی مرتبط با صنعت بیمه، می‌توان به افزایش آگاهی عمومی و شناخت بهتر از خدمات بیمه‌ای کمک کرد.علاوه براین، استفاده از رسانه‌های تخصصی می‌تواند به روابط عمومی‌ها کمک کند تا با جریان‌سازی مداوم، به مثبت‌سازی نگرش مشتریان نسبت به صنعت بیمه بپردازند.

در دنیای امروز استفاده از ابزارهای جدید و نوآورانه عامل مهم دیگری است که می‌تواند به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک کند. به عنوان مثال، شرکت‌های بیمه می‌توانند با استفاده از فناوری‌های روز، مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا و بلاکچین، فرآیند تحلیل خطر و روش‌های تعیین قیمت بیمه را ارتقا ببخشند. همچنین، استفاده از داده‌های خودروها و سایر دستگاه‌های هوشمند ، می‌تواند در این مسیر بسیار کارآمد و مفید واقع شود. استفاده از روش‌های تبلیغاتی جدید، مانند بازاریابی محتوایی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی نیز از جمله شیوه‌های نوینی هستند که قطعا در جذب مشتریان جدید و افزایش شناخت برند تاثیری قابل توجه خواهند داشت.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که گرچه بخش مهمی از افزایش ضریب نفوذ بیمه به سیاست و اقتصاد کلان کشور وابسته است، اما درعین حال صنعت بیمه می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های روابط عمومی ها، رسانه‌های تخصصی وهمچنین استفاده از روش‌های جدید و نوآورانه، به ارتقای فرآیند اطلاع‌رسانی، آموزش، تبلیغات و فروش خود پرداخته و با بهبود فرآیند تحلیل خطر و تعیین قیمت بیمه به افزایش رضایت مشتریان کمک کنند. امری که در نهایت، به افزایش ضریب نفوذ بیمه و رشد و توسعه این صنعت در کشور خواهد انجامید.

 منبع: رزونامه تفاهم

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=93958
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن