اجتماعی

اتلاف وقت در فضای مجازی !

فرید خوشدل – کارشناس اجتماعی

اعتیاد به فضای مجازی  و تلف کردن وقت به دلایل مختلف در اثر عدم مدیریت زمان در فضای مجازی رخ می دهد.  تلف کردن وقت هایی که خواسته یا ناخواسته در فضای مجازی از بین رفت و در این بین متاسفانه خودمان مقصر این امر بودیم.البته باید اعتراف کرد ، امروزه از کودک خردسال تا سالخورده‌ی ۹۰ ساله هر یک به‌گونه‌ای با این فضا درگیر هستند.به هر صورت باید باور داشته باشیم ، نعمت زمان بسیار محدود و بی‌بازگشت است، در فضای مجازی و در تمام لحظات زندگی حقیقی، آن را مدیریت و از آن استفاده‌ی بهینه خواهیم کرد

اعتیاد به فضای مجازی یکی از شایع ترین مباحثی است که این روزها جوانان با آن درگیرند، البته که هر روز این سن رو به کاهش است و دیگر نوجوانان و بعضا کودکان ده ، یازده سال دچار آنند. البته سوغات دنیای مدرن همیشه همراه با جذابیت هایش و فرصت های مناسبی که در اختیار انسان ها قرار می دهد، دارای زوایای دیگری است که عدم توجه به آن می تواند پیامدهای منفی قابل توجهی به همراه داشته باشد. اگرچه امروز شبکه های مجازی چون اینستاگرام و واتساپ فیلتر است. اما دسترسی به انواع فیلتر شکن ها نه تنها دستیابی به این فضا ها را میسر کرده بلکه خطرات این فیلتر شکن ها برای ورود نوجوانان و جوانان به فضاهای دیگر به مراتب بیشتر شده است. فضاهای مجازی پر مخاطبی که بخش عمده ی زمان جوانان ایرانی را به خود اختصاص می دهد و در بسیاری از افراد حتی تبدیل به نوعی اعتیاد اینترنتی شده است.

بماند که ورود به شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام ، از چند سال گذشته باعث تغییر سبک زندگی خانواده ها شده و عدم تطبیق زندگی حقیقی و زندگی های مجازی در آن، باعث برهم خوردن نوعی توازن شخصیتی در برخی از افراد بویژه جوانان شده است و والدین نیز به دلیل رشد روز افزون تکنولوژی و کاربری های وسیع آن فرصت و توان کافی برای شناخت دقیق این فضا را نداشته و این امر خود به اثرات سوء استفاده از آن دامن زده است.

اگرچه برخی افراد با بهره گیری از فضای مجازی برای ساخت برند شخصی و ایجاد کسب ‌وکار خود بهره می گیرند اما بسیاری از افراد بدون هیچ هدفی و تنها برای سرگرمی از آن استفاده می‌کنند که وقت زیادی از آن‌ها گرفته و گاهی اوقات به افزایش استرس و دردسرهای زیادی برای آن‌ها منجر می‌شود. شاید افرادی هم سریعا نسبت به این موضوع جبهه بگیرند، اما قطعا در اطراف خود نظاره گر این اتلاف وقت اند. کافی است نگاهی به اطرافیانتان بیندازید. چند ساعت از زمان خود را موبایل به دست اند و به صفحات آن خیره شده اند. البته این زنگ خطر مدت هاست که به صدا در آمده است. آمارها نمایانگر حضور گسترده و خیره کننده رسانه ها و شبکه های اجتماعی در بین ایرانیان است.

بسیاری از افراد از مطالعات روزمره جا می مانند. کتاب نمی خوانند، ورزش نمی کنند، حتی به پیاده روی ساده نمی روند، به بهانه ی آنکه وقت نداریم. خودمانی و با یک حساب سرانگشتی ساده می بینید که هر روز ساعت های زیادی را در فضاهای مجازی می چرخند و زمانی که همچو باد می گذرد. مردم می پندارند چون در فضای مجازی همه چیز انتزاعی است، تاثیرات این فضا هم انتزاعی خواهد بود، و این در حالیست که بعضا تاثیرات آن را به صورت واقعی در زندگی شخصی افراد خواهیم دید. با توجه به اینکه مردم ایران همواره مصرف کننده ی تکنولوژی و پدیده های فرهنگی نشات گرفته از آن بوده اند و برخوردهای صحیح و نحوه درست پذیرش و فرهنگ استفاده، بعد از ورود پدیده بوده است، خلاء یک برنامه ریزی مدون و مطلوب برای فرهنگ سازی و تامین نیازهای فرهنگی مردم به شدت احساس می شود، که البته فیلتر نمودن و محدودیت این فضاها نمی تواند راه مناسبی برای هدایت و حفظ این زمان های همچون طلای جوانان و نوجوانان ما باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=93961
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن