کارآفرینی

منابع طبیعی، بستری برای حفظ امنیت غذایی کشورها

هر ساله در ایران، از 15 تا 22 اسفند با عنوان هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است. منابع طبیعی تجدید شونده ای مانند: آب، خاک، جنگل ها و مراتع که بستر حیات انسان ها و موجودات زنده ی کره ی زمینند و به عنوان تکیه گاهی مطمئن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی، زیربنای پیشرفت بسیاری از کشورها را به خود وابسته کرده اند. از فراهم نمودن زمین های کشاورزی گرفته تا زمینه ساز تولید چوب و یا زیستگاه هایی برای گونه های مختلف گیاهی و جانوری و ایجاد گردشگاه هایی برای تفریح و سلامت بشریت همگی از جمله موهباتی هستند که از طریق منابع طبیعی در اختیار انسان ها قرار گرفته شده است. این نعمت الهی با تولید محصولات پر ارزش گوناگون نه تنها زمینه ی اشتغال و فعالیت عده ی بسیاری از افراد جامعه را فراهم می سازد، بلکه بی شک نقش منحصر به فردی در شکوفایی اقتصاد ملی کشورها خواهد داشت.

اما در بین تمام شاید به موضوع منابع طبیعی و ارتباط مستقیم آن با امنیت غذایی بشر از جمله مباحث مهمی است که توجه به آن از اهمیت وافری برخوردار است.  موضوع تامین غذا و برقراری امنیت غذایی تازگی ندارد و سال ها جز دغدغه های اصلی بشریت محسوب شده است. سالانه چیزی حدود نود میلیون نفر بر جمعیت جهان افزوده می شود و پیش بینی می شود که جمعیت جهان در سال 2025 به رقمی معادل 4/8 میلیارد نفر برسد و چگونگی تعامل این جمعیت با محیط زیست و منابع طبیعی پیرامون خود حائز اهمیت فراوان است.

این جمعیت زیاد نه تنها نیاز به غذای بیشتری دارند، بلکه با تخریب بیشتر زمین های کشاورزی، جنگل ها و مراتع باعث فشار بیشتر بر منابع طبیعی با از بین رفتن پوشش گیاهی و فرسایش زمین خواهند شد. بنابراین در پی نابودی این منابع ارزشمند و فرسایش زمین و کمبود آب رفته رفته روستاها خالی از سکنه خواهند شد و با هجوم مهاجرت به شهرها روبرو خواهیم شد. این مطالب بی شک آینده ی کشورهایی را متصور خواهد شد که نه تنها برنامه ای برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی خود ندارند، علاوه بر آن با بهره برداری های نادرست و نبود آموزش های کافی عزم خود را برای نابودی کامل آن جزم نموده اند.

کارشناسان معتقدند شاید تا دهه های گذشته تهدیدات نظامی جزء مهمترین تهدیداتی بوده که امنیت ملی کشورها را به خطر می انداخت. اما امروزه یکی از مخاطرات امنیت ملی، مسئله امنیت غذایی هر کشور است که به شدت با منابع طبیعی و بسترهای حاصله از زمین های کشاورزی، جنگل ها و مراتع آن کشور گره خورده است. به همین علت از منابع طبیعی به عنوان بستر حیات، پشتوانه اساسی و تکیه گاهی مطمئن برای رونق بخش کشاورزی و افزایش امنیت غذایی یاد می کنند.

یکی از اجزای مهم منابع طبیعی جنگلها و پوشش های گیاهی موجود در آن ها هستند، که تشکیل هر سانتی متر از آن ها نیاز به سالیان سال زمان دارد.، جنگل ها از بروز انواع فرسایش های مخرب آبی و بادی جلوگیری کرده و از شسته شدن و نابودی خاک جلوگیری کرده و خود به عنوان یکی از عوامل اصلی برای تامین و امنیت غذایی کشورها محسوب می شوند. همچنین با ذخیره سازی آب و افزایش حجم سفره های آب زیرزمینی نقش بنیادی در سرنوشت حیات انسان ها ایفا می کنند.

دخالت بی رویه و بهره وری غیر اصولی و نامعقول انسان از طبیعت و منابع طبیعی یک مسئله جدی و نگران کننده است که بسیاری از سیاست گذاران دنیا برای جلوگیری از تلاش و برنامه ریزی می کنند و با حفظ منابع طبیعی خود از طریق نظام توسعه پایدار کشاورزی و تکیه بر شیوه های مدرن آن، زوایای گوناگون امنیت غذایی کشورشان را بیمه می کنند. واقعیت این است که بدون حفاظت از منابع آب، خاک، پوشش گیاهی و بهره برداری بهینه از آن ها، نمی توان به توسعه ی پایدار و تولید مطمئن کشاورزی رسید و تولید غذا، درامد بیشتر و ایجاد اشتغال در این حوزه راهی به جز حفظ منابع طبیعی باقی نخواهد گذاشت.

در کشورما نیز باید علاوه بر تلاش های صورت گرفته در این زمینه، ضمن مدیریت صحیح و لزوم توجه بیشتر به منابع طبیعی، باید کیفیت محیط زیست و ذخایر منابع طبیعی را بیش از قبل گسترش داد و ضمن تضمین امنیت غذایی جامعه میراثی پر بار برای نسل آتی به یادگار گذاشت.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=16876

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن