کارآفرینی

مفهوم مدیریت ریسک در کارآفرینی

دکتر حوریه یحیایی

مسائل اقتصادی و بازارهای مالی در تمام جهان شرایطی را ایجاب نموده است که فعالیت های کارآفرینانه را با ریسک عجین نموده است. از اینرو تمام علاقه مندان به فعالیت های کارآفرینانه به این مهم واقفند که کارآفرینی، فرایندی پرریسک و چالش ‌برانگیز است، که اگر قصد دارید به دنیای جذاب و البته پر چالش آن ورود کنید و موفقیت را تجربه نمایید، نیازمند توانایی مدیریت ریسک خواهید بود. مدیریت ریسک در کارآفرینی، به معنای شناسایی، ارزیابی، کنترل و کاهش ریسک ‌های محتمل و مدیریت ریسک‌ های قابل پیش‌ بینی است.

در گام اول باید ریسک های پیشروی خود را شناسایی نمایید. چرا که شناسایی ریسک‌ ها، اولین و شاید مهم ترین مرحله در مدیریت ریسک در کارآفرینی است. برای شناسایی ریسک‌ها، ابتدا باید به دنبال تهدیدات محتمل در بازار و محیط  کسب و کار باشیم. بهترین راه برای شناسایی ریسک ‌ها، تحقیق و بررسی بازار است. اگر بخواهیم با یک مثال شرایط پیشرو را توضیح دهیم ، باید بگوییم در این مرحله، باید با مشتریان، رقبا و صنعت خود بیشتر آشنا شوید و نیازهای آن‌ها را به خوبی بشناسید. همچنین، باید از تحقیقات و پژوهش‌هایی که در حوزه کسب و کار شما انجام شده‌ است ، استفاده کنید.

اگر می خواهید یک تولیدی لباس کودک براه بیاندازید، حتما باید آمار مشتریان و سایر رقبای خود را به دقت بررسی نمایید. هر چه فضای کاری شما شفاف تر باشد، میزان ریسک پذیری شما به شدت کاهش می یابد و شما با احتمال موفقیت بیشتری به بازارهای تخصصی ورود پیدا خواهید کرد. چرا که با شناسایی ریسک ‌ها، می ‌توانیم برنامه‌ های مناسبی برای کاهش آن‌  ها ایجاد کنیم.

البته باید بگوییم شناسایی ریسک ها با ارزیابی آن ها بسیار وابسته است. ارزیابی ریسک ها به شما این اجازه را می دهد که تأثیر ریسک ‌های قابل انجام بر کسب و کارتان را مطالعه نمایید و احتمال موفقیت نسبی در آن ها را مورد بررسی قرار دهید. از اینرو ما باید به دنبال محاسبه هزینه‌ های مرتبط با هر ریسک باشیم و برنامه‌های مناسبی برای کاهش و مدیریت هر ریسک ایجاد دهیم. بعضی از ریسک ها هزینه های سنگینی را به کسب و کارتان تحمیل می کند و همین امر سبب می شود که شما با یک بازخورد حساب شده تر آن ها را در کسب و کارتان مدیریت نمایید و از یک استراتژی جایگزین برای پیشبرد اهدافتان بهره مند شوید.

در تمام طول کسب و کارتان به شدت بر میزان ریسک پذیری تان کنترل داشته باشید. برای کنترل ریسک‌ها، باید راه ‌های مناسبی برای کاهش آن‌ها پیدا کنیم. همچنین، باید سیاست‌های مناسبی برای مدیریت ریسک‌های مالی، حقوقی و فنی در نظر بگیریم.

افرادی که سال هاست مشغول فعالیت های کارآفرینانه هستند به خوبی به این مهم واقفند که برای موفقیت باید ریسک‌های قابل پیش‌بینی را مدیریت کنند. ریسک‌های قابل پیش‌بینی، ریسک‌هایی هستند که در حوزه کسب و کار شما به طور معمول وجود دارند و می‌توانند به راحتی پیش ‌بینی شوند. البته در این بین تجربه نقش بسزایی دارد. برای مدیریت این نوع ریسک ‌ها، باید راهکارهای مناسبی برای کاهش و کنترل آن‌ها ایجاد نماییم.

از تیم سازی در کسب و کارتان غافل نشوید. عموما کسانی که از مشورت تیم های حرفه ای در فعالیت های کارآفرینانه بهره مند می شوند ، نظارت و ارزیابی شان بر روی مدیریت ریسک ها به شدت افزایش می یابد و برنامه‌های مدیریت ریسک به شدت قابل رصد و ارزیابی قرار می گیرد.

در پایان باید اذعان داشت ، ریسک پذیر بودن با روحیه افراد کارآفرین و خلاق عجین شده است. اما دستیابی به مهارت هایی که مدیریت ریسک پذیری را افزایش دهد و آن ها را در بستر حساب شده تری مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد، به شدت به میزان موفقیت کسب و کارها گره خورده است.از اینرو برای موفقیت در این حوزه، نیازمند توانایی شناسایی، ارزیابی و کنترل ریسک‌های موجود در محیط کسب و کار خود هستیم و با ایجاد برنامه‌های مناسب برای مدیریت ریسک، می‌توانیم خطرات را کاهش داده و موفقیت کسب و کارمان را در شرایط مختلف تضمین نماییم.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=97003
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن