اقتصادی

در حفظ مشتریان کوشا باشید

مهندس فاطمه یحیایی

مشتریان از سرمایه های اصلی یک کسب و کار موفق بشمار می روند.بسیاری از کسب و کارهای موفق نهایت هدف خود را در جلب رضایت مشتری می‌دانند . چون آنان دریافته اند که تصور معمول این است که مشتری راضی حتماً باز خواهد گشت و به همین دلیل نیز مهم‌ترین سرمایه یک کسب‌وکار محسوب می‌شود.

جالب است بدانید یکی از پر چالش ترین تصمیم ها و یا بهتر است بگوییم ، یکی از سرنوشت سازترین تصمیم ها در یک کسب و کار موفق انتخاب درست مشتری و یا به عبارتی مشتری وفادار است ، چون منجر به موفقیت ما می شود و این امر یکی از مهم ترین مهارت های کارآفرینان موفق در مراحل اولیه  راه اندازی کسب و کار است .

همیشه مشتری وفادار را همانند گنجینه ایی در نظر بگیرید و در حفظ آن کوشا باشید.چون مشتریان در کثری از ثانیه می توانند شما را کنار بگذارند. این امر می تواند در کاهش درآمد شما موثر باشد. همانگونه که رضایت مشتری می تواند رقیبان تان را از میدان دور و یا حذف نماید.

بسیاری از کارآفرینان جوان که از مراحل پر پیچ و خم راه اندازی کسب و کارها گذر کرده اند و توانسته اند برای برند خود نام و نشانی رقم بزنند، با یک بررسی اجمالی استراتژی های بازاریابی و فروش، در می یابند که تازه اول راهند. بله صحبت از مشتری است. یک سیستم بازاریابی قوی باید در فکر جلب مشتریان جدید باشد و یا اینکه اولویت با حفظ مشتریان قدیمی و وفادار است. این استراتژی و استراتژی هایی از این دست به قدری مهم و حائز اهمیت است که بسیاری از برندهای معروف و برتر جهان با تشکیل تیم های بازاریابی قوی همواره در حال بررسی جهات محتلف آن هستند.

کسب و کارهای موفق دنیا به وضوح دریافته اند که در دنیای مدرن امروز مشتریان ، رکن اصلی کسب و کارها را بازی می کنند. در این راستا و برای هر چه موفق بودن پروسه ی فروش مشتریان قدیمی و البته جلب مشتریان جدید بسیار حائز اهمیت است.

چنانکه به گواه آمار ، جذب مشتری جدید در هر کسب و کار ، هفت برابر بیشتر از حفظ مشتری برای یک کسب و کار هزینه دارد. بنابراین با هر حساب و کتاب ساده ای می توان دریافت که حفظ مشتری در دراز مدت نه تنها هزینه ی کمتری برای کسب و کارتان دارد، بلکه موفقیت کسب و کارتان را بیمه خواهد کرد. بنابراین برای موفقیت در کسب و کارتان و حصول سوددهی بیشتر باید سیستم فروش خود را مبتنی بر حفظ مشتریان تنظیم نمایید. کارشناسان حوزه ی بازاریابی و فروش قریب به اتفاق بر این عقیده اند که  تمرکز روی حفظ و نگهداری مشتری، کلید رشد مداوم کسب ‌و کار های موفق است.

بررسی اجمالی بسیاری از کسب و کارهای کشور نشان می دهد که قریب به اتفاق آن ها بر جذب مشتریان جدید تمرکز دارند و از مشتریان فعلی خود غافل اند. برای اینکه از اهمیت مشتریان فعلی خود آگاه باشید باید از خصوصیات این دسته از مشتریانتان آگاهی داشته باشید. مشتریان فعلی شما هم اکنون با محصولات شما آشنا هستند و با اطمینان به برند شما وجه تمایز محصول تولیدی شما را نسبت به سایر رقبا می شناسند. آن ها همچون یک دستگاه تبلیغاتی سیار خرید محصولات شما را به دوستان و آشنایان توصیه می کنند و به خوبی با تلاش های بازاریابی شما آشنا هستند. پس در قبال تعهد مشتریانتان شما وظیفه به حفظ آن ها دارید و یا با بالا نگه داشتن سطح رضایتی مشتریان فعلی تان سعی در راضی نگه داشتن آن ها داشته باشید.

حفظ همیشگی کیفیت کالاها، خدمات پس از فروش آسان، مرجوع کردن و گارانتی های معتبر و آیکن های این چنینی سطح رضایت مشتری را بالا نگه می دارد. با وجود تمام این تفاسیر ، بسیاری از کسب و کارها به دنبال مشتریان جدیدند. از مهم ترین دلایل حفظ مشتریان فعلی ،  نرخ تبدیل بهتر، نیاز به بازاریابی کمتر، امکان بهبود خدمات و محصولات و از همه مهم تر ، سود بالاتر و هزینه کرد کمتر است. کسب و کارهای موفق و رو به رشد به خوبی دریافته اند که مشتری‌های وفادار و راضی که مدت زمان طولانی به شما متعهد می‌مانند، به شما آرامش خاطر می‌دهند و اجازه می‌دهند آمار و پیش بینی های دقیق ‌تری از میزان هزینه و درآمدتان داشته باشید.

آینده تجارت موفق به سطح بالایی از رضایت مشتریان متکی است و مشتریان فعلی و قدیمی شما در اولویت قرار دارند.  طبق تحقیقات دانشکده کسب ‌وکار هاروارد، فقط با پنج درصد افزایش نرخ حفظ مشتریان، سود شرکت بین بیست و پنج تا نود و پنج درصد افزایش می ‌یابد. از اینرو به عنوان یک کارآفرین که برند نوپایی را راه اندازی نموده اید و چه سال ها در کسوت یک کارآفرین با تجربه مشغول به فعالیت  هستید از مشتریان فعلی و قدیمی خود هرگز غافل نشوید و تمام فنون ظرافت های بازاریابی را برای حفظ و بقای آنان بکار ببندید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=94090
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن