اقتصادی

مهار تورم و رشد تولید ، کلید موفقیت کشور

مهار تورم و رشد تولید از کلیدی ترین مسائل در جهت رسیدن به توسعه اقتصادی و حل چالش های آن محسوب می شود. مهار تورم و رشد تولید نه یک برنامه مقطعی ، بلکه برنامه ای  دائمی دولتمردان برای رسیدن به سر منزل مقصود باید باشد.

چند سالی است که رهبر معظم انقلاب با نگاهی هوشمندانه و البته انتقادی به عملکرد مسئولین و شرایط جامعه در آغاز سال جدید ، سعی بر آن دارد تا با نامگذاری هر سال ، خطی و مشی در جهت ارتقای شرایط اقتصادی کشور پیش روی مسئولین قرار دهد. در طی این سال ها،  کلید واژه ی تولید ، بارها و بارها تکرار شده و همواره ایشان براین موضوع تاکید ویژه ای دارند که پیشرفت و توسعه ی کشور به شکل معنا داری با تولید گره خورده است. امسال نیز مقام معظم رهبری در سخنرانی خود بر گشایش در زندگی مردم تأکید کردند و از مسئولان خواستند تا با محوریت شعار «مهار تورم، رشد تولید» برای گشایش بیشتر در زندگی مردم تلاش کنند.

جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، دولت و ملت ، همدلی و همزبانی، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال، حمایت از کالای ایرانی ، رونق تولید، جهش تولید، تولید ، پشتیبانی‌ها ، مانع زدایی‌ها، تولید ؛ دانش‌بنیان ، اشتغال‌آفرین و اکنون مهار تورم ، رشد تولید ، اسامی نامگذاری سال ها از سال 90  تاکنون است. در طول این سال ها ایشان به درستی و شفافیت به مسئولین و نخبگان کشور خاطر نشان کردند، کلید واژه «اقتصاد» در پرتو اقتصاد درون زا و تولید محور و ظرفیت های جوانان و نخبگان کشور بسیار موثر و تاثیرگذار است.  نگاهی به نامگذاری این سال ها حرکتی پیوسته و منظم را در راستای اصلاح اقتصادی کشور و برنامه ای مدون برای پیشرفت اقتصادی کشور را نشان می دهد.

در واقع از میان همه‌ ی ارزش‌ها و عوامل موثر بر اقتصاد و موفقیت کشور، ایشان با برجسته نمودن یک ارزش مشخص توجه همگان بالاخص مسئولان و نخبگان را به آن جلب می‌کنند و از این طریق ، قدمی موثر در راستای اعتلای فرهنگ عمومی جامعه بر می دارند. اگر بخواهیم بحث همه جانبه ای در مورد شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید داشته باشیم ، موضوعات و محورهای مختلف و متعددی را بایستی به بحث گذاشته و مسئله تولید و البته تاثیر آن بر مهار تورم را از زوایای مختلف بررسی نمائیم. چرا که آثار و پیامدهای تولید در اقتصاد کشور و همچنین نقش آن در سایر عرصه های گوناگونی چون اقتصاد، فرهنگ و اجتماع غیر قابل انکار است. در این راستا شناخت وضع موجود تولید در کشور، بررسی نقاط قوت و ضعف آن و همچنین موانع و چالش های مسیر تولید  و دریافت روشنی از آن نیز در این راستا لازم است. پر واضح است که پیشرفت کشور وابسته به دو عنصر علم و تولید است. یک کشور برای دستیابی به اهداف خود نیازمند اولاً عنصر علم و ثانیاً عنصر تولید یعنی عمل و کار براساس دانش خود می باشد. اما اکنون که ایشان تاکیدی محکم بر مهار تورم دارند و این فاکتور را پیشرفت اقتصادی کشور به شدت وابسته می دانند، باید به آن توجه ویژه ای داشت.

ایشان بر جلوگیری از گرانی کالاها تاکید کردند و اذعان داشتند که نقاط قوت در اقتصاد ایران وجود دارد، اما تورم مریضی اقتصاد است و با وجود بهبود سایر شاخص‌های اقتصادی، توانسته اقتصاد ایران را درگیر کند. متاسفانه در طی این سال ها غلبه بخش غیرمولد بر بخش مولد منجر به ایجاد تورم شده است. رشد تولید، نسخه درمان بسیاری از بیماری های مزمن اقتصادی کشور نظیر نرخ بیکاری بالا، وابستگی به خام فروشی و تنوع کم سبد صادراتی کشور می باشد.

اقتصاد دولتی و انحصار در اکثر بخش های اقتصادی در بخش دولتی سبب شده است با افزایش تورم در طی این سال ها روبرو باشیم. مدیریت و مهار تورم  ناشی از عوامل تورم زای کشور نیازمند اتخاذ رویکردهای متفاوتی است. سیستم بانکی ایران و سودهای شبه ربا در طی این سال ها مغایر با اقتصاد اسلامی بوده و موضوعات فراوانی از این دست مغایر با فعالیت های مولد بوده و در راستای افزایش تورم است. چنانچه سیاست های کلان کشور در جهت تقویت تولید و عدم اتکا به درآمدهای نفت اداره شود، بسیاری از مشکلات کنونی مرتفع خواهد گردید. اکنون اقتصاد کشور به طور همه جانبه ای به درآمدهای نفتی متکی است و همین امر یکی از عوامل ایجاد تورم در کشور است. اکنون دولتمردان ایرانی برای اصلاح شرایط کنونی اقتصاد مجبورند که اتکای اقتصاد کشور به نفت را کاهش دهند و رهبرمعظم انقلاب نیز بارها فرموده ‌اند که اقتصاد کشور نباید به درآمدهای نفتی متکی باشد و امسال نیز در سخنرانی خود تاکید فرمودند، بند ناف اقتصاد را باید از صادرات نفت خام جدا کنیم و برای کسب درآمد بیشتر به فعالیت‌های غیرنفتی بپردازیم.

اقتصاد تولید محور و برجسته کردن تولید داخل در اقتصاد فعلی امری که نیاز به تلاش همه ی جانبه ی مسئولین دارد و اگر سیاست‌ ها به درستی اجرا شود،  دور از واقعیت نخواهد بود. امید بر آن است که با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، مسئولین کشور بتوانند با مهار تورم و ثبات قیمت ها ، گامی مثبت در جهت رفاه و معیشت اقشار متوسط و ضعیف جامعه بر دارند.

سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92850
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن