کارآفرینی

خلاقیت ؛ پیش ‌نیاز فعالیت های کارآفرینانه

خلاقیت از پیش ‌نیازهای مهم فعالیت های کارآفرینانه  در کسب و کارها بشمار می رود.زمانی که شاخصه های یک فعالیت کارآفرینانه را می شمارند ، به عواملی چون خلاقیت، نوآوری، ریسک پذیری، مسئولیت پذیری، قدرت تصمیم گیری و کارگروهی و … اشاره می کنند. در این بین خلاقیت، هسته‌ ی اصلی کارآفرینی و پیش ‌نیاز فعالیت های کارآفرینانه است. در واقع یک کارآفرین ، همواره  ذهن خود را در موقعیت های چالش برانگیز قرار می دهد تا بتواند با یک تلاش آگاهانه تصمیم به راه اندازی کسب و کاری بگیرد که تا به امروز به ذهن کسی خطور نکرده است یا چنانچه کسب و کار مشابهی در آن حوزه وجود دارد، از طریق بهینه سازی شرایط موجود، با استفاده از عنصر خلاقیت از فرصت ها بهترین بهره برداری را نماید تا با کمترین هزینه، بهترین نتیجه حاصل گردد.

مقوله های خلاقیت و نوآوری از ویژگی های مهم روان شناختی محسوب می شوند . اما ببینیم با توجه به مفهوم وسیع خلاقیت، اجزای اصلی خلاقیت دارای چه شاخصه هایی هستند  و چگونه می توان این شاخصه را در خود تقویت نمود؟ یکی از اجزای مهم خلاقیت مهارت های موضوعی است. هرچه شناخت و اشرافیت ما نسبت به حوزه های تخصصی مود علاقه مان بیشتر باشد، امکان بروز و ظهور خلاقیت در آن بیشتر خواهد شد. مهارت های موضوعی به ما این امکان را می دهد که بتوانیم به نوعی با نیازها و کمبود های بازار، تولید و فعالیت های مرتبط عجین شویم تا بتوانیم ایده های ذهنی مان را رشد و پرورش دهیم.

البته پرورش این موضوع نیاز به مهارت های متعددی دارد. باید ذهن را از عادات و قالب های تکراری و خشک و غیر منعطف جدا کرد و با متفاوت دیدن ، راه ذهن را برای خلق ایده های جدید باز کرد. فرایند خلاقیت از تصور شروع شده و با مهندسی ایده ادامه می یابد و خلاقیت با مدیریت ایده ها ، آن ها را به مقاصد عینی و عملی مبدل می سازد. خلاقیت به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است. نوع نگرش فرد خلاق به محیط پیرامون خود متفاوت از سایر افراد بوده و از اینرو خلاقیت جنبه فکری دارد . البته در این بین نباید فاکتور انگیزه را فراموش کرد. بی تردید یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت کارآفرینان بزرگ و مطرح جهان داشتن انگیزه های قوی می باشد.

تجربه ی افراد متخصص نشان داده است که دستیابی به ایده های جدید در تجارت ، تنها با پیروی کردن از اصول پایه خلاقیت میسر می گردد. ایده های موفق همیشه نتیجه نظارت صحیح، بلند مدت و خستگی ناپذیر بر روی روند نوآوری و از همه مهم تر ، حاصل یک تفکر خلاق بوده است. کارآفرینان موفق خلاقیت را در تنها در ایده پردازی و استارت اولیه کارشان خلاصه نمی کنند، بلکه تک تک مراحل کارشان با خلاقیت عجین شده است.

استفاده از ایده های خلاقانه در جذب مشتری و مخاطب در تیزرها و بیلبوردهای تبلیغاتی تا چگونگی بسته بندی و عرضه محصولات تولید شده و حتی نوع برخورد پرسنل های سازمان های زیر مجموعه ی او، همگی تنها بخشی از اجرای موفق تفکر خلاق در ذهن یک کارآفرین می باشد.

اگر به فعالیت های کارآفرینانه علاقه مندید و به شدت پیگیر آن هستید  که عنصر خلاقیت را در خود تقویت نمایید، حتما به سراغ مهارت های تقویت خلاقیت و نوآوری بروید و از تکنیک هایی چون طوفان ذهنی ، گروه های کانونی و پژوهش های میدانی بی بهره نمانید. پرورش و شناسایی و بکارگیری خلاقیت های عینی، ذهنی، هنری و غیر کلامی و تخیلی در ایجاد انگیزه به عنوان نیروی محرک فعالیت های انسانی و فعالیت های کارآفرینانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس هر انسانی نیازمند آموزش خلاقیت است تا بتواند در حوزه های مختلف ارزش آفرینی نماید.

 

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=95556
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن