اجتماعی

مضر برای بشر، مضر برای محیط زیست

حفاظت از محیط زیست عرصه گسترده‌ای دارد که اغلب افراد از آن بی‌خبرند. تمام محصولات و مواد غذایی که ما مصرف می‌کنیم در نهایت بر محیط زیست نیز اثرگذارند. سودآوری برخی محصولات موجب شده تا به بهانه تولید بیشتر اثرات مخرب آن بر محیط زیست نادیده گرفته شود. در حالی که این محصولات برای سلامت انسان نیز مضر هستند.

به گزارش تفاهم آنلاین، حفاظت از محیط زیست چنان عرصه گسترده‌ای دارد که شاید اغلب مردم از آن بی‌خبر باشند. اغلب تصور می‌شود حمایت از منابع طبیعی و جلوگیری از نابودی منابع گیاهی و حیوانی در طبیعت تنها راه حفاظت از محیط زیست است.

در این زمینه صنایع بزرگ بیش از سایرین در معرض اتهام قرار دارند در حالی که حتّی مواد غذایی محبوب ما نیز می‌توانند آسیب جدی به محیط زیست وارد کنند.

کارشناسان معتقدند هر غذایی که توسط بشر مصرف می‌شود به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر محیط زیست اثرگذار است. جالب اینجاست که موادغذایی خوشمزه ولی مضر برای سلامت انسان بر محیط زیست نیز آثار مخرب فراوانی دارند.

شکر

بر اساس مطالعات انجام شده در بنیاد جهانی طبیعت، سالانه در دنیا بیش از 140 میلیون تن شکر تولید می‌شود. برای تولید هر کیلوگرم شکر نیز به بیش از 150 لیتر آب نیاز است. این در شرایطی است که بحران آب در دنیا آن‌قدر جدی است که گفته می‌شود جنگ آینده کشورها بر سر آب خواهد بود.

از سوی دیگر در فرایند تولید شکر کود فراوانی برای گیاه نیشکر مصرف می‌شود که وارد آبهای سطحی می‌شود. آلودگی آبهای سطحی نیز به گونه‌های گیاهی و جانوری آسیب فراوانی وارد می‌سازد.

این حجم عظیم آب، زمین و کود برای تولید محصولی صرف می‌شود که در مورد اثرات آن بر سلامت انسان نیز کشمکش‌های بسیاری وجود دارد. در سالهای اخیر بحث تازه‌ای مطرح شده که چاقی مفرط در نسل‌های جدید را توطئه صنعت تولید شکر می‌داند.

بر اساس ادعای مطرح شده بر خلاف نظریه رایج در این سالها که چربی را مهمترین عامل چاقی افراد معرفی می‌کرد مصرف بیش از حد شکر مهمترین عامل شیوع چاقی و انواع و اقسام بیماری‌ها نظیر دیابت نوع دو است.

در واقع تولید روزافزون محصولات کارخانه‌ای شامل انواع نوشیدنی و تنقلات با حجم بالای شکر و مصرف آن توسط اغلب مردم، سبب شیوع چاقی در جوامع مختلف شده است. بنابراین قدرت صنعت تولید شکر و البته سودآوری بالای آن مهمترین عامل توسعه بیش از حد این صنعت است.

روغن پالم

ارزان‌ترین و پرمصرف‌ترین روغن خوراکی دنیا روغن پالم است. در انواع اسنک، چیپس، شکلات، شیر، غذاهای کنسروی و … در تمام دنیا از روغن پالم استفاده می‌شود. اقبال مردم به غذاهای آماده، فرآوری شده، ارزان و البته خوشمزه موجب شده تولید این روغن نیز به سرعت در حال گسترش باشد.

سودآوری بالای این محصول سبب شده در تمام دنیا مناطق متعددی به کاشت درخت پالم اختصاص یابد. در نتیجه محیط زیست طبیعی در کشورهای مختلف نابود می‌شود. این در حالی است که روغن پالم اثرات مخربی بر سلامت انسان نیز دارد.

فشار کارشناسان موجب شده تا در برخی از کشورها تولیدکنندگان مواد غذایی موظف به درج عنوان روغن پالم بر روی محصولات خود شوند. در نتیجه مصرف کننده خود باید تصمیم بگیرد آیا از این محصول با خطرات احتمالی آن استفاده کند یا خیر.

ولی متأسفانه طعم لذیذ و قیمت ارزان در عمل سبب می‌شود اثرات مخرب این محصول بر سلامت انسان و محیط زیست نادیده گرفته شود.

سویا

محصول دیگری که به بهانه قیمت بالای گوشت و یا رواج گیاهخواری تولید بسیار سودآوری دارد دانه سویا است. کشت این محصول نیز آسان و با هزینه پایین و البته سود فراوان است. در نتیجه مناطق زیادی به کشت این محصول اختصاص می‌یابد که محیط زیست آن منطقه را نابود می‌سازد.

بنابراین اگر از علاقمندان طبیعت و حیوانات هم نباشیم می‌توانیم نقش مؤثری در حمایت از محیط زیست داشته باشیم. کافی است برای حفظ سلامت خود از مواد غذایی مضر کمتر استفاده کنیم تا از آسیب بیشتر به محیط زیست جلوگیری شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=52588
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن