کارآفرینی

مشاغل زنان خانه‌دار روستایی و راهکارهای توسعه

امروزه توانمندسازی روستاییان در تمام دنیا یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی به شمار می‌رود. در این میان نمی‌توان جمعیت قابل توجه زنان روستایی را نادیده گرفت. بهترین شیوه اشتغالزایی برای زنان روستا توسعه مشاغل زنان خانه‌دار روستایی است. مشاغلی که مطابق با فرهنگ روستا و شرایط زندگی مردم طراحی می‌شوند.

به گزارش تفاهم آنلاین، حمایت از مشاغل زنان خانه‌دار روستایی گامی مؤثر در توسعه پایدار روستایی در کشور است. صرف نظر از لزوم محرومیت‌زدایی از مناطق محروم و اجرای عدالت اجتماعی در کشور، امروزه توانمندسازی روستاییان در تمام دنیا یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.

جمعیت قابل توجه روستاییان و به خصوص زنان روستایی موضوعی نیست که نادیده گرفته شود. این جمعیت در حقیقت سرمایه انسانی هر کشور است که با بهره‌گیری درست از آن منفعت زیادی نصیب کشور می‌شود.

اما زنان روستایی به سبب شرایط فرهنگی و اجتماعی اغلب از دانش و مهارت کافی برخوردار نیستند. لذا توانمندسازی زنان روستایی برای موفقیت در مشاغل زنان خانه‌دار روستایی بسیار اهمیت دارد.

اهمیت آموزش در مشاغل زنان خانه‌دار روستایی

اصولاً دانش، سنگ بنای توسعه اقتصادی است. در توسعه روستایی به سبب شرایط متفاوت روستاها و به ویژه زنان روستا فرایند آموزش نیز متفاوت است.

کسب مهارت‌های شغلی به مراتب بیشتر از کسب مدارج تحصیلی در ارتقای سطح زندگی مردم روستا مؤثر است. در این زمینه به خصوص شرایط زنان روستایی پیچیده‌تر است.

اشتغال زنان روستایی اگر در تعارض با شرایط فرهنگی و اجتماعی زنان در روستا قرار گیرد با مخالفت‌های بومی مواجه می‌شود. لذا بهترین نوع اشتغال، توسعه مشاغل زنان خانه‌دار روستایی است.

کافی است زنان روستایی برای تبدیل مهارت‌های شخصی و سنتی خود به کسب و کار آموزش ببینند تا در کنار وظایف خود در خانه در اقتصاد خانواده نیز سهیم باشند.

نکته مهم در امر آموزش، انتخاب حوزه کاری مناسب و یادگیری اصول مالی برای مدیریت کسب و کار است. کارشناسان حوزه کسب و کار با در نظر گرفتن منابع و امکانات موجود در هر منطقه می‌توانند ایده کسب و کاری موفق را برای زنان روستایی مطرح کنند.

پس از آن باید مهارت‌های لازم برای تولید محصولی مناسب بازار به ایشان آموزش داده شود. در پایان نیز باید اطلاعات و مهارت‌های لازم برای فروش محصول به این افراد آموزش داده شود.

 

اهمیت آموزش در مشاغل زنان خانه‌دار روستایی
اهمیت آموزش در مشاغل زنان خانه‌دار روستایی

اعطای تسهیلات به مشاغل زنان خانه‌دار روستایی

راه‌اندازی هر کسب و کاری ولو محدود و خانگی به سرمایه نیاز دارد. قاعدتاً نمی‌توان انتظار داشت زنان روستایی منابع کافی برای تأمین این سرمایه را در اختیار داشته باشند. تسهیلات بانکی معمول برای حمایت از کسب و کارها نیز در دسترس زنان روستایی قرار ندارد.

یکی از بهترین راهکارها برای تأمین سرمایه مشاغل زنان خانه‌دار روستایی راه‌اندازی صندوق‌های اعتباری خرد در روستاها است. نمونه‌های موفقی از این صندوق‌ها در برخی روستاهای کشور راه‌اندازی شده که در ایجاد تغییر و تحول در اقتصاد روستا نقش مؤثری ایفا کردند.

نکته مهم این است که راه‌اندازی چنین صندوق‌هایی بستری برای مشارکت تمام زنان روستایی فراهم می‌سازد. این اقدام حتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای خدمات نیکوکاری در روستاها باشد.

اگر اهدای بسته‌های حمایتی به روستاییان دادن ماهی باشد اقداماتی اینچنین برای حمایت از مشاغل زنان خانه‌دار روستایی، آموزش ماهیگیری است که توسعه پایدار را در پی خواهد داشت.

حمایت از مشاغل زنان خانه‌دار روستایی

آموزش و تأمین سرمایه را می‌توان اقدامات ابتدایی برای راه‌اندازی کسب و کار توصیف کرد. اما مشاغل زنان خانه‌دار روستایی در ادامه مسیر و تا تثبیت جایگاه خود در بازار نیز نیاز به حمایت ویژه دارند.

بدیهی است دسترسی به بازار، اولین مشکل زنان روستایی است. توسعه بازارها و نمایشگاه‌های محلی و ارائه آموزش‌های لازم برای استفاده از بسترهای مدرنی چون شبکه‌های مجازی از جمله این اقدامات است.

اما در این فرایند مشکلات بسیاری اعم از تجهیزات زیرساختی و امکانات وجود دارد. لذا اقدامات حمایتی از قبیل خرید عمده محصولات زنان روستایی و یا پذیرش مسئولیت فروش محصولات می‌تواند کمک شایانی برای تثبیت جایگاه ایشان باشد.

در این حوزه خیرین و کارآفرینان اجتماعی می‌توانند با حضور و حمایت خود نقش بسزایی در موفقیت مشاغل زنان خانه‌دار روستایی ایفا کنند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=70105
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن