دسته‌بندی نشده

مشاغل روستایی چه اهمیتی دارند؟ و جایگاهشان در جامعه کجاست؟

وقتی صحبت از توسعه روستایی به میان می‌آید عده‌ای با طرح سؤال مشاغل روستایی چه اهمیتی دارند؟ اصل موضوع را زیر سؤال می‌برند. در حالی که نقش روستاها در توسعه اقتصادی کشورها غیر قابل انکار است. علیرغم تغییر سبک زندگی و ورود تکنولوژی به زندگی افراد هنوز هم جوامع به محصولات روستایی وابسته هستند. پس نه تنها سؤالاتی مانند مشاغل روستایی چه اهمیتی دارند؟ موضوعیت ندارند بلکه برنامه‌های راهبردی نوین برای توسعه روستاها و رونق مشاغل روستایی ضرورت دارد.

مشاغل روستایی چه اهمیتی دارند؟
مشاغل روستایی چه اهمیتی دارند؟

 

در توسعه اقتصادی کشور مشاغل روستایی درچه رتبه ای قرار دارند؟

علیرغم توسعه روزافزون بشر، هنوز هم تولید محصولات استراتژیک بر عهده مشاغل روستایی قرار دارد. تولیدات کشاورزی و دامداری روستاها با کمترین سرمایه‌گذاری ملی بیشترین تأثیر در رشد اقتصادی کشور را دارند. آن هم در شرایطی که تأمین امنیت غذایی هر کشور چنان اهمیتی دارد که می‌تواند بنیان سیاسی آن کشور را در معرض خطر قرار دهد. البته این تنها پاسخ برای سؤال مشاغل روستایی چه اهمیتی دارند؟ نیست. شغل‌های روستایی نقش بسزایی در اشتغال‌زایی، کنترل نرخ تورم، رشد اقتصادی کشور، برقراری عدالت اجتماعی، رشد جمعیت و تأمین امنیت کشور دارند. بخش عمده مشکلاتی از قبیل فقر، گسترش بی‌رویه شهرها، آسیب‌های اجتماعی و از بین رفتن منابع طبیعی کشور به خاطر عدم توسعه روستاها و مهاجرت روستاییان است. در حالی که تنها منابع طبیعی و فضای موجود در روستا می‌توانند بهترین مزیت روستاها برای راه‌اندازی کسب و کار باشند.

مشاغل روستایی در کشورهای پیشرفته
مشاغل روستایی در کشورهای پیشرفته

در کشورهای توسعه یافته مشاغل روستایی چه جایگاهی دارند؟

سؤالی که هم‌اکنون مطرح می‌شود این است که در کشورهای پیشرفته شغل‌های روستایی چه اهمیتی دارند؟ جالب است بدانید در کشورهای پیشرفته سالهاست اهمیت مناطق روستایی و لزوم توسعه روستایی درک شده است. در این کشورها مشاغل روستایی تنها به مشاغل سنتی محدود نمی‌شوند. در حقیقت توسعه روستایی از دو مسیر افزایش بهره‌وری مشاغل روستایی و راه‌اندازی کسب و کارهای جدید دنبال می‌شود. به عبارت دیگر از یک سو با مکانیزه کردن سیستم کشاورزی و استفاده از روشهای مدرن آبیاری، بهره‌وری مشاغل روستایی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر مشاغل نوینی متناسب با شرایط روستا اعم از کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی در روستاها ایجاد می‌شود. در نتیجه نه تنها روستاییان در زادگاه خود ماندگار می‌شوند بلکه مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر سرمایه‌داران از سرمایه‌گذاری در روستا استقبال کرده و موجب ایجاد اشتغال و افزایش درآمد روستاییان می‌شوند.

برای توسعه روستاها کدام صنایع اولویت دارند؟

تجربه نشان داده بهترین و مؤثرترین صنایع در روستاها صنایع کوچک و متوسط هستند. زیرا این صنایع بر پایه نیروی کار شکل می‌گیرند. به همین خاطر ترکیب صنایع کوچک و متوسط با نیروی کار ارزان و فراوان روستاها نتیجه درخشانی به همراه دارد. صنایع کوچک گرچه به سرمایه سنگینی برای شروع کار نیاز ندارند اما با تولید محصولات متنوع و جدید می‌توانند درآمد بسیار خوبی داشته باشند. در حالی که صنایع بزرگ به دلیل سیستم‌های پیچیده سازگاری کمتری برای بکارگیری نیروی کار غیر ماهر و یا تولید محصولات جدید دارند. بنابراین آخرین پاسخ برای سؤال مشاغل روستایی چه اهمیتی دارند؟ این است که این مشاغل می‌توانند بستری برای شروع به کار کارآفرینان کشور باشند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=81900
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن