کارآفرینی

مزایا و معایت خوداشتغالی

خوداشتغالی گرچه در ظاهر عنوانی جدید و هم‌تراز با کارآفرینی است ولی در حقیقت همان شیوه سنتی اشتغال و دنبال کردن استعداد و توانایی شخصی است. این امر مزایای فراوانی در بهبود کیفیت زندگی افراد و حتی شرایط اقتصادی جامعه دارد ولی باید با بررسی همه جانبه قدم در این را گذاشت.

به گزارش تفاهم آنلاین، خوداشتغالی ظاهراً گزینه تازه‌ای است که بسیاری از افراد آن را در کنار کارآفرینی به عنوان یکی از تغییرات اخیر در عرصه اقتصاد تعریف می‌کنند.

اما در حقیقت در گذشته و پیش از آن که استخدام در ادارات دولتی و دریافت حقوق ثابت کارمندی به آرزوی جوانان تبدیل شود نیز اغلب افراد از طریق همین خوداشتغالی درآمد کسب می‌کردند. دکه‌ها، مغازه‌ها، کارگاه‌ها و حجره‌های کوچک و بزرگ خیابان‌ها و بازارها در حقیقت به همین شیوه راه‌اندازی می‌شدند.

شاید رواج فرهنگ کارمندی یکی از مهمترین دلایل رکود تولید و افزایش بی‌رویه دلالان در کشور باشد و ترویج خوداشتغالی بهترین گزینه برای احیای ارزش کار و تولید در جامعه باشد. اما نباید بی‌گدار به آب زد و بدون در نظر گرفتن مزایا و معایب قدم در این راه نهاد.

مزایای خوداشتغالی

تحقق رؤیاها

بسیاری از افراد برای کسب درآمد ایده‌ها و رؤیاهای ذهنی خود را رها می‌کنند و تن به کاری می‌دهند که هیچ انگیزه و اشتیاقی برای آن ندارند.

به عبارت دیگر درصد بسیار کمی از افراد از شرایط شغلی خود رضایت دارند. از مهمترین مزایای خوداشتغالی این است که امکان تحقق رؤیاها و درک رضایت شغلی را فراهم می‌سازد.

لذّت استقلال

رهایی از قوانین سختگیرانه کارمندی و امر و نهی کارفرما از دیگر مزایای خوداشتغالی است. اینکه زمان، انرژی و سرمایه فرد کاملاً در اختیار شخص او باشد بسیار جذاب و وسوسه‌انگیز است.

در این عرصه فرد می‌تواند محیط کار، زمان کار و همکاران خود را مطابق با علایق و نظرات خود انتخاب کند. او می‌تواند روش‌های خلاقانه خود را در عمل بکار گیرد و هیچ محدودیتی برای ابتکار عمل و تجربه‌های تازه برای خود قائل نباشد.

معایب خوداشتغالی

معایب خوداشتغالی

معضل درآمد

راه‌اندازی کسب و کار تازه در عین جذابیت، ریسک بسیار بالایی به خصوص در زمینه کسب درآمد دارد. فارغ از سختی‌ها و مشکلات راه‌اندازی کسب و کار، کسب درآمد مهمترین معضل این عرصه است.

بدون تردید نباید به کسب درآمد مکفی در شروع کار امیدوار باشید. حتی ممکن است فرایند تثبیت و معرفی یک کسب و کار چندین ماه یا سال هم طول بکشد. البته بسیاری از کسب و کارهای موفق دنیا این دوران را گذرانده‌اند تا در نهایت موفق شدند. ولی

درد مسئولیت

لذت استقلال در خوداشتغالی با درد مسئولیت سنگین کار همراه است. وقتی شما در استخدام فرد یا مجموعه‌ای قرار دارید مسئولیت شما در حیطه وظایف شما محدود می‌شود. ولی در خوداشتغالی، مسئولیت تمام کار بر عهده شماست که مسئولیت بسیار سنگینی است.

در واقع شما باید پاسخگوی خطای عمدی یا سهوی خود و همکارانتان باشید. این امر حتی ممکن است به دردسرهای قانونی و جریمه‌های سنگین مالی منجر شود.

به قول عزیزی “عاقبت خوداشتغالی قصر است یا قصر رؤیاها و یا زندان قصر”. به دلیل همین ریسک بالا است که ارزیابی تمام جوانب و برنامه‌ریزی دقیق و اصولی برای راه‌اندازی یک کسب و کار را حیاتی می‌دانیم.

سخن آخر

رها کردن شغل قبلی و نادیده گرفتن حقوق ثابت سر ماه تنها اولین چالش شما در مسیر خوداشتغالی است. با انتخاب ایده مناسب، همکاران همراه و هم‌دل و جذب سرمایه نیز تازه شروع کار است.

برای قدم نهادن در این مسیر باید ریسک بالا و درآمد محدود و حتی تحمل ضرر را پذیرا باشید تا در نهایت با مدیریت صحیح و پشتکار فراوان از رضایت شغلی و تحقق رؤیاهای خود لذت ببرید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=67557
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن