علمی و تکنولوژی

متاورس ؛ پیوند جهان فیزیکی با زندگی دیجیتال

متاورس ؛ مفهوم جدیدی است که هنوز بسیاری از افراد آن را نمی شناسند و اطلاعاتی از آن ندارند. در حالی که بسیاری از بزرگان فناوری بر این عقیده اند که متاورس به زودی جهان را در بر می گیرد و با پیشرفت خیره کننده اش بر تمام امور سیطره پیدا خواهد کرد. متاورس ؛ پیوند جهان فیزیکی با زندگی دیجیتال است و بی تردید  نسل های آینده با تحولی بزرگ در این حوزه مواجه خواهند شد. در واقع متاورس آماده است تا جانشین اینترنت کنونی شود و تمام محتوای آن را اما با محدودیت‌های دسترسی بسیار کمتری به کاربران عرضه کند و بر خلاف اینترنت فعلی، کاربران متاورس تغییرات ایجادشده توسط کاربران دیگر را در لحظه و زمان واقعی تجربه خواهند کرد. زاکربرگ در مصاحبه‌ای که با The  Verge  داشت، متاورس را به‌عنوان «یک اینترنت مجسم» توصیف می‌کند که نسخه‌ای به‌روز شده از اینترنت است و افراد می‌توانند تجارب متفاوتی نسبت به اپ‌های دو بعدی یا صفحات وب داشته باشند.
واژه ی متاورس Metaverse ترکیبی از meta به معنی «فراتر» و universe به معنی «جهان» است و می‌توان آن را «فراتر از جهان» ترجمه کرد. این اصطلاح برای اولین بار در کتاب علمی‌ تخیلی سقوط برفی (Snow Crash) نوشته نیل استفنسون در سال ۱۹۹۲ به بیان شد. در واقع این تکنولوژی جدید، دنیای مجازی را با دنیای واقعی ترکیب می‌کند که به صورت سه‌ بعدی یا به اصطلاح واقعیت مجازی مورد استفاده ی کاربرانش قرار می گیرد.

متاورس و آینده جهان
متاورس و آینده جهان

برخلاف سایر مباحثی که رسانه‌های دنیای فناوری به جستجو و تفحص در آن مشغولند، کماکان مفهوم متاورس در هاله ای از ابهام قرار دارد. درواقع متاورس یک پلتفرم یا تکنولوژی نیست. متاورس را می توان مجموعه ای از تمام تکنولوژی‌ ها دانست که سعی می‌کند، دنیای مجازی را طبیعی تر و بطور ملموس تری در اختیار مخاطبانش قرار دهد. اگر از اپلیکیشن اینستاگرام و واتساپ استفاده می کنید، اخیرا با آپدیت جدیدش متوجه شده اید که این اپلیکیشن‌ها تحت پوششMeta  قرار گرفتند. همچنین شرکت‌‌های بزرگی مثل فیسبوک، مایکروسافت، نایک و … برای همکاری در پروژه‌ای به نام Metaverse نه تنها اعلام آمادگی کردند بلکه بودجه های سنگینی به آن اختصاص داده اند.
در واقع متاورس به شما این امکان را می دهد، برای کار در محیط فیزیکی در دنیای واقعی حضور نداشته باشید. بلکه محل کار ما در همان متاورس خواهد بود. عینک‌های واقعیت مجازی و محیط متاورس هم پای هم ساخته می‌شوند و در آینده نزدیک این عینک‌ها کاربردهای زیادی در محل کار خواهند داشت. در واقع این عینک ها از راه دور به درون محل کارتان و یا هر جای دیگر در سرتاسر جهان قابل استفاده است. قطع به یقین ،چندی نخواهد گذشت که عینک‌های واقعیت مجازی جایگزین گوشی‌های هوشمند و لپ ‌تاپ‌ها شوند.اما این تمام ماجرای هیجان انگیز دنیای متاورس نیست.
متاورس به یک زیرساخت عظیم الجثه برای تغییر و پیشرفت در این فناوری از جمله تصویرسازی سه بعدی، فناوری واقعیت مجازی، اتصال اینترنت، و بسیاری موارد دیگر نیاز دارد.وارد شدن زندگی مان به متاورس تحولات شگرفی را در حوزه های گوناگون در پی خواهد داشت. از مقالات‌ها و کنفرانس‌‌ها و آموزش های مجازی گرفته تا حوزه ی سفر و گردشگری. البته در رشد این فراتر از جهان ،نمی توان ورود بیماری کووید 19 را بی تاثیر دانست. چرا که بشر احتیاج خود را به این فضا بیش از قبل احساس نمود و تلاش خود را برای برطرف نمودن خلاهایش بیشتر کرد .این فضا و عینک های مجازی آن فرایندهای تجاری را تسریع می کنند و پیش از تولید و توزیع محصول، نسخه مجازی آن‌ها را آزمایش کنند. محققان و متخصصان پزشکی هم می‌توانند از این فضا بهره مند شوند و با استفاده از نمونه‌های مجازی دقیق به کمک هوش مصنوعی، متد های درمانی جدیدی را بدون به خطر انداختن سلامتی بیمار یا حتی حیوانات، امتحان کنند.

البته هنوز فاصله زیادی با به تحقق پیوستن این نوع قبیل تکنولوژی ها داریم . اما رشد خیره کننده ای که آن ها دارند، به قدری بالاست که شاید پنج سال بعد همه این حدس ها و پیش بینی ها به حقیقت بپیوندد.آنچه در این حوزه واضح و مبرهن است، این است که نسل ما و فرزندانمان بی تردید چه بخواهند و چه نخواهند، وارد این فضا خواهند شد. این دقیقا همان اتفاقی است که در حوزه ی اینترنت  هم افتاده بود. بالا بردن آگاهی مان در این حوزه، چگونگی استفاده و بررسی سود و آفت هایش می تواند تاثیر بسزایی در بهره برداری هر چه مفیدترمان از این تکنولوژی داشته باشد.

مصطفی یحیایی – کارشناس ارشد ارتباطات

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=81957
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن