اجتماعی

ماجرای دارو و کلاف سر درگم آن !

فرید خوشدل – کارشناس اجتماعی

ماجرای دارو در کشور و دست و پنجه نرم کردن کردن بیماران با چالش های ناشی از آن خصوصا بعد از حذف ارز ترجیحی، باعث شده است که نگرانی‌هایی برای مردم به همراه داشته  است.

روند صعودی نرخ ارز در ماه های اخیر و بخصوص نوسان آن تنها به بازار ارز محدود نبوده و بطور مستقیم و غیر مستقیم سایر بازارها و بخش های اقتصادی کشور را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. افزایش قیمت ها در اکثر حوزه ها ملموس بوده و شرایط زندگی را نه تنها برای اقشار پایین و کم درآمد جامعه، بلکه برای اقشار متوسط نیز سخت کرده است. از قیمت لوازم خوراکی و پوشاک گرفته تا رشد بی سابقه ی قیمت مسکن همگی دست به دست هم داده که یکی از سخت ترین برهه های اقتصادی کشور را نظاره گر باشیم.

تغییرات نرخ ارز در ماه های گذشته و البته شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، اوضاع را برای بسیاری از بیماران سخت و سخت تر کرده است. در میان تمامی این آشفته بازارها کافی است که یک بیمار در منزل داشته باشیم تا شرایط حاکم، به کاممان تلخ تر باشد. کمبود بسیاری از داروها حتی داخلی ها از یکسو و افزایش قیمت  دلار و تاثیر آن بر روی قیمت داروها و بالاخص داروهای خارجی که نمونه ی ایرانی ندارند، اوضاع بیماران را بسیار سخت کرده است.

دارو از جمله کالاهایی است که بیماران برای بهبود و ارتقای وضعیت سلامت و درمان خود ناگزیر به استفاده ی از آن هستند و بیمار هرگز نمی تواند به واسطه ی گرانی و قیمت بالای دارو از مصرف آن صرفنظر کند و یا منتظر بماند تا قیمت ها ثبات لازم را پیدا کرده و بعد آن را مصرف نمایند. داروهایی که برای بسیاری از بیماران حکم نوشدارو داشته و بدون آن ها شاید نتوانند بیش از چند روز حتی به ادامه ی زندگی امیدوار باشند.

با یک گشت و گذار ساده در داروخانه های سطح پایتخت بوضوح می توان افزایش قیمت بسیاری از داروهای حیاتی را لمس کرد. البته مشکل تنها گرانی داروها نیست، چرا که بسیاری از داروها با وجود گرانی نایاب شده اند و بیماران خاص و افراد نیازمند به مصرف داروهای نایاب یکی از آسیب پذیرترین اقشار در ماه های اخیر بوده اند. این موارد دسترسی فوری به دارو برای بیماران نادر و مبتلایان به بیماری های خاص و صعب العلاج را به مراتب ضروری تر و حیاتی تر می نماید، چرا که گاهی حتی این دسترسی به مدت یک روز به تاخیر بیفتد، می تواند به مرگ بیمار منجر شود.

با وجود تکذیب مدیران حوزه ی سلامت و درمان، قیمت داروها به شدت متاثر از نوسانات ارزی بوده و بسیاری از داروخانه ها حتی درباره ی بودن یا نبودن داروهایشان اعلام تردید می کنند و در این بین بیماران خاص بیش از تمام مردم از وضعیت اقتصادی این روزهای کشور، رنج می برند. ماجرای دارو و تامین آن این روزها به کلاف سردرگمی تبدیل شده است و از تولید کننده تا وارد کننده، توزیع کننده، داروخانه دار و البته از همه مهم تر ، مصرف کننده از شرایط سخت و پیچیده ی آن می گویند.

کالا و حوزه ی سلامت جز لیست سفید هستند و دارو به عنوان یک کالای استراتژیک، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ولی تحریم کنندگان از ابزارهای دیگری برای تشدید سختی در حوزه ی سلامت استفاده می کنند که مهم ترین آن ها ایجاد مشکلات تبادلات مالی است. اما در این بین در شرایط حاضر اقتصادی کشور، عده ای با سوء استفاده از موقعیت هایی که به وجود می آید، به دنبال کسب منافع شخصی بوده و می خواهند به روش های گوناگون از فرصت های ایجاد شده، بهترین بهره برداری شخصی را نمایند که این امر به مراتب بدتر از تحریم ها می باشد.

انتظار می رود دولت و مسئولین ذی ربط در این حوزه کوشش خود را صدچندان نمایند تا بیماران علاوه بر تحمل آلام خود، مشکل تهیه دارو را نیز به همراه نداشته باشند و دود گرانی ها و نوسانات ارز به چشم بیماران کشور نرود و بیماران بتوانند بدون دغدغه ی تامین دارو به زندگی عادی خود بپردازند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92019
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن