اقتصادی

صادرات به چین چرا و چگونه ؟

دکتر حوریه  یحیائی

چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و چهارصد و دوازده میلیون نفر بخش اعظمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهد و این روزها و با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی در چین، بزودی چینی ها گوی رقابت را از سایر ابر قدرت ها می ربایند و تبدیل به قدرتمندترین اقتصاد جهان خواهند شد. کما اینکه در برهه ی کنونی نیز پیشرفت و دستاوردهای چشم بادامی ها ، سرآمد کشورهای توسعه یافته ی جهان است و گویا چشم بادامی ها بدون هیچ هیاهویی و چراغ خاموش در حال فتح جهان در حوزه های گوناگون هستند. در این میان با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و شدت گرفتن میزان تحریم ها، مراوده و داد و ستد با کشور پر جمعیتی چون چین می تواند مقصد مناسبی برای بسیاری از اهداف ما باشد.

تا به امروز چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان بازاری نمانده که دور از ورود و احاطه ی چینی ها قرار داشته باشند. سلطنت و سیطره ی آن ها بر تمامی علوم سبب شده که در آینده ای نه چندان دور ، چین را قدرت مقتدر و بلا منازع جهان ببینیم. اما چینی ها علاوه بر صادرات ید طولایی در واردات و سیر کردن شکم بیش از یک میلیارد جمعیت را دارند.

از  آن جایی که هر وسیله ای که سراغ داریم یک mide in china روی آن حک شده است، اکثر افراد بر این تصورند که کشور چین یکی از بزرگ ترین صادر کننده های جهان است، غافل از آنکه چینی ها علاوه بر ید طولایی داشتن در حوزه ی صادرات، یکی از بزرگ ‌ترین وارد کننده های محصولات نیز در جهان هستند. به همین دلیل این حجم از کالاهای چینی که در بازار ایران وجود دارد، صرفا به دلیل واردات کالا از چین نیست. بلکه به همین میزان ایران نیز برای شریک تجاری خود یعنی چین، کالاهای خاصی را صادر می‌کند. جمعیت بالای مردم چین، سبب شده که بازار هدف صادرات از ایران، برای مردم چین حائز اهمیت باشد. از اینرو مقوله ی صادرات به چین برای تجار و بازرگانان ایرانی بالاخص کارآفرینان جوان بسیار حائز اهمیت است. صادرات ایران عمدتا به ۵ کشور عمده چین، عراق، امارت، افغانستان و هند، صورت می پذیرد که در این میان چین از اهمیت بسزایی برخوردار است.

شاید برای بسیاری از تجار و کارآفرینان جوان این سئوال پیش بیاید که چرا صادرات به کشور پهناور و قدرتمندی مثل چین باید صورت بگیرد و یا اینکه آیا صادرات به چین سودﺁور است و اهمیتی دارد؟ در پاسخ به این سئوال باید بگوییم بله، نه تنها  صادرات به کشور چین بسیار سودآور است، بلکه با توجه به جمعیت بالایی که چین دارد، هر چقدر هم که تولید کننده های قهاری باشند ،باز هم بسیاری از محصولات و کالاها هستند که این کشور نمی تواند آن ها را در مقیاس زیاد و با توجه به جمعیت بالایش تولید کند و نیاز مردم کشور خود را برطرف کند. این دقیقا همان مسئله ی مهمی است که صادرات به چین برای بسیاری از کشورها خصوصا ایران مهم و با ارزش می نماید. مرزهای آبی و زمینی وسیعی که در کشور چین وجود دارد، در کنار دسترسی بی نظیر آن ها به دریاها و آب های ﺁزاد از چند نقطه، شرایطی را مهیا می سازد که کشور چین برای بسیاری از کشورها از نظر اقتصادی ، سیاسی و تجاری به یکی از کشورهای با اهمیت و البته بی نظیر به حساب آید و همین امر باعث گسترش روابط تجاری این کشور با سایر شرکای
اقتصادی اش شود.

با وجود اینکه نفت و سوخت های فسیلی، اصلی ترین محصول و یا کالایی است که از ایران به چین صادر می شود، اما  به غیر از نفت، ایران و تاجران ایرانی محصولات دیگری را نیز به این کشور صادر می کنند.از سنگ های معدنی و مواد شیمیایی آلی، خاک و سیمان، آهک و گوگرد گرفته تا میوه ، مرکبات ، خشکبار و موادی چون خمیر چوب ،کاغذ و مقوا و تخته تنها بخشی از موارد صادراتی از ایران به چین است. اگر به دنبال پرسودترین کالاهای صادراتی به چین هستید، اگر به عنوان یک کارآفرین جوان به دنبال صادرات به چین هستید از طرق مختلف می توانید وارد عمل شوید. شما می توانید بصورت سنتی به عنوان تاجر ایرانی به چین رفته و به دنبال خریداران کالای ایرانی در این کشور باشید. نیازها را در بازار انبوه چین مورد بررسی قرار دهید و سپس مطابق بر آن فعالیت خود را در زمینه های تولیدی آغاز نمایید. دومین روش از طریق وب سایت‌ هاست که با تبلیغات کالای خود، توجه خریداران چینی را به محصولات خود جلب نمایید و از این طریق بتوانید، وارد حوزه ی واردات به چین شوید. البته از نمایشگاه‌هایی که هر ساله در چین برپا می شود هرگز غافل نشوید و از آن به عنوان یک فرصت مغتنم برای بازاریابی کالاهایتان حداکثر بهره را ببرید. البته  بازاریابی از طریق اتاق بازرگانی هم باید مورد توجه شما باشد و شما به عنوان یک کارآفرین  با عضویت در اتاق بازرگانی ایران و چین، درخواست‌های شرکت‌های چینی را دریافت کرده و از این طریق می‌توانید از وضعیت درخواست بازار این کشور مطلع شوید.

فعالیت در مقوله ی صادرات برای کارآفرینان جوان در حوزه ای بسیار سودمند و مفید است. با توجه به شرایط حال حاضر و ارتباط تنگاتنگ اقتصاد ایران و چین و فرصت ارزشمند بدست آمده، بنظر می رسد که باید در راستای صادرات هر چه بیشتر کالاهای ایرانی به کشور پر جمعیت چشم بادامی ها کوشا باشیم که البته این امر به حمایت همه جانبه ی مسئولان و مدیران این حوزه نیز به شدت وابسته است. رونق اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال و کارآفرینی شاید یکی از ده ها مزایایی است که می توان از صادرات به این کشور پهناور، از آن کشور عزیزمان، ایران باشد.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92016
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن