اجتماعیتهران

لزوم ساخت فضاهای عمومی ماندگار در پایتخت

شهردار تهران با تاکید بر لزوم ساخت فضاهای عمومی ماندگار در پایتخت گفت: در بسیاری از کلان‌شهرهای معروف دنیا، فضاهای عمومی شهری وجود دارد که بیش از یکصد سال است که بدون تغییر مانده و هیچ تفاوتی نسبت به گذشته ندارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، پیروز حناچی در همایش روز ملی افراد دارای معلولیت که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار داشت: برای اینکه فضاهای عمومی بیش از یکصد سال تغییر نکنند، باید با کیفیت و نظارت کافی ساخته شوند.

اینکه هر دوره‌ای خیابان یا معبری را بکنند و دوباره طراحی و اجرا کنند، منجر به ساخت چنین فضاهای ماندگاری نخواهد شد.

وی با بیان اینکه استفاده از مصالح خوب و نظارت در اجرای ساخت، می‌تواند بهترین خروجی را در ساخت فضاهای عمومی شهری به همراه داشته باشد، افزود: ما هم باید در پایتخت این نگاه را حاکم کنیم. شاید مجبور شویم کمی بیشتر هزینه کنیم، ولی به هر حال اثر ماندگار نیاز به استفاده از مصالح خوب و نظارت دقیق دارد.

شهردار تهران درباره اختصاص اعتبار برای حمل‌ونقل عمومی معلولان گفت: اخیراً دوباره مناقصه‌ای در زمینه حمل‌ونقل عمومی برگزار شده و به دلیل مشکلات، کسی شرکت نکرده است، البته در قراردادی که با شرکت ایران‌خودرو دیزل داشته‌ایم، تلاش کرده‌ایم که مینی‌بوس‌هایی را برای معلولان درنظر بگیریم و 10 مورد از این مینی‌بوس‌ها قرار است، جهت استفاده معلولان اختصاص یابد و درب این مینی‌بوس‌ها به صورتی طراح شود که از پشت باز شود و ویلچر امکان بالا رفتن از آن را داشته باشد.

حناچی با بیان اینکه حرکت‌ها و اقدامات خوبی جهت حمایت از معلولان در سطح شهر تهران با مشارکت افراد مختلف آغاز شده است، گفت: این در حالی است که با موانعی مواجه بوده‌ایم، ولی به طورکلی باید در مقیاس‌های محلی مناطق بیست و دوگانه تهران در جهت رفع مشکلات معلولان اقدام شود.

وی بیان داشت: در مقیاس‌های بزرگ‌تر نیز سازمان‌های وسیع‌تر شهرداری باید جهت حمایت از معلولان، اقدامات گسترده‌ را انجام دهند تا به استاندارد واحدی در شهر تهران برای حمایت از معلولان و استفاده آن‌ها از فضاهای شهری داشته باشیم.  حناچی از تجهیز چهارراه‌های اصلی پایتخت به دستگاه‌های صددار جهت استفاده از معلولان خبر داد و گفت: این موضوع در حال پیگیری و انجام است.

مناسب سازی ۳۰۲ ایستگاه اتوبوس برای معلولان

سیدمناف هاشمی-معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز در این وبینار اظهار کرد: در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، برای کمک به معلولان اقدامات بسیاری را انجام دادیم که از جمله آن می‌توان به مناسب‌سازی ایستگاه‌های خطوط سامانه تندرو در ۳۰۲ ایستگاه اشاره کرد.

وی درباره اتوبوس‌های جدید خریداری شده اظهار کرد: تمام اتوبوس‌ها و مینی بوس‌هایی که خریداری کرده‌ایم به رمپ پورتال تجهیز شده‌اند و افراد معلول می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

هاشمی گفت: ۴ تقاطع از تقاطع‌های شهر تهران را با هماهنگی انجمن نابینایان به سیستم آلارم صوتی تجهیز کردیم و تا پایان سال به تعداد آن‌ها اضافه خواهد شد و سعی می‌کنیم که حداقل به 30 تقاطع برسند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران افزود: همچنین طی دو ماه گذشته به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ کردیم تا علاوه بر اقداماتی که قبلا انجام شده بود، در هر منطقه، یک تقاطع اصلی را  به مناسبت روز جهانی معلولان مناسب‌سازی کنند و صرفاً برای روز معلول ۲۲ تقاطع در ۲۲ منطقه تهران مناسب‌سازی شدند.

هاشمی به مناسب‌سازی‌‌های مترو برای معلولان اشاره کرد و گفت: در مترو ۱۵۴ دستگاه آسانسور در حال نصب هستند و ایستگاه‌هایی که به تازگی افتتاح می‌شوند، مناسب‌سازی شده‌اند و هنگام افتتاح مترو از افراد دارای معلولیت کمک گرفتیم و پرسیدیم که آیا افراد معلول می‌توانند از درب ورود تا سکو بدون کمک کسی تردد کنند یا خیر و آن‌ها نظرات خود را به ما ارائه دادند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: در حال حاضر عملیات انجام شده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=57096
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن