صنعت-معدن-تجارت

فولاد و صنایع معدنی از مهمترین فرصت‌های سرمایه گذاری درکشور

معاون اول رییس جمهور بخش فولاد و صنایع معدنی را از مهمترین فرصت‌های سرمایه گذاری کشور دانست و اظهار داشت: کشورمان از ظرفیت‌های بی نظیری در بخش معادن فلزی و غیرفلزی برخوردار است و بدون تردید با استفاده از نیروی انسانی متخصص و پرتوان خود می‌توانیم این ظرفیت‌های معدنی را در مسیر رشد آبادانی روزافزون کشورمان قرار دهیم.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت ، دکتر اسحاق جهانگیری امروز(شنبه) در مراسم افتتاح فاز دوم فولاد سازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در بندرعباس با گرامیداشت هفته دفاع مقدس به ایثار و فداکاری ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بدون تردید جانفشانی و ایثارگری های شهدای عزیز و همه ملت ایران در مقابل فشارهای ظالمانه دشمنان همیشه زنده است و در تاریخ ایران ماندگار خواهد ماند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه کشورمان با پدیده بسیار مهم تحریم و جنگ اقتصادی مواجه است، اظهار داشت: آمریکا از آغاز سال ۹۷ تحریم هاي شدیدی را علیه ملت ایران با این تصور شروع كرد که به واسطه آن می تواند ایران را تسلیم کند و نظام ایران را به فروپاشي بكشاند. آنان با اعمال این تحریم ها خیال می کردند که ملت ایران در روزها و ماه های نخستین تسلیم شود و جشن چهل سالگی انقلاب برگزار نخواهد شد.

وی با تجلیل از ایستادگی و تاب آوری ملت ایران در مقابل تحریم های ظالمانه آمريكا تصریح کرد: بعنوان مسئولین نظام باید در مقابل مقاومت و ایستادگی بزرگی که ملت ایران از خود نشان دادند، سر تعظیم فرود بیاوریم.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: از شرایط زندگی و مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان شده اند آگاه هستیم و تمام ظرفيت و توان مدیریتی كشور را برای کاهش فشارهایی که به معیشت مردم وارد شده به کار گرفته ایم.

معاون اول رییس جمهور گفت: اینکه امروز آمریکا از مذاکره با ایران سخن می گوید و صراحتاً اعلام می کند که ظرف یک هفته يا يك ماه می تواند با ایران به تفاهم برسد به خاطر ایستادگی و تاب آوری ملت ایران است. آنان باید به خوبی بدانند که در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس، کشور پرتوانی مثل ایران وجود دارد و بایستی راه های تعامل متناسب با این ملت بزرگ را در پیش بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بخش مهمی از راه حل در سطح همه مسائل منطقه ای و بین المللی است، اظهار داشت: آمريكايي ها باید بدانند كه با ملت بزرگ ایران با زبان احترام و ادب سخن بگويند چرا که ملت ایران همواره خواهان صلح، آرامش و ثبات در سطح منطقه ای و بین المللی است.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه بایستی از دل سختی ها و مشکلات، فرصت های بزرگی را برای آبادانی و پیشرفت کشور بوجود بیاوریم، گفت: همه باید از فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی پشتیبانی کنیم تا از درون بحران و تحریم، فرصت های بی نظیری برای افزایش تولید، صادرات و اشتغال ایجاد شود.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: در سه ماه اول امسال شاهد رشد ۲.۵ درصدی در بخش صنعت هستیم این در حالی است که اکثر کشورهای پیشرفته جهان صرفاً به خاطر مواجه شدن با پدیده کرونا با رشد های منفی بالای اقتصادي روبرو هستند.

وی افزود: آمریکایی ها تصور می کردند که اگر نفت ایران را تحریم کنند و جلوی صادرات آن را بگیرند می توانند در روند صادرات و واردات کشورمان اخلال ایجاد کنند این در حالی است که دولت با دوراندیشی برنامه هايي در حوزه اقتصاد مقاومتي در طول سالهای گذشته اتخاذ كرد كه در سال ٩٨ توانستیم حدود ۴۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم و نیازهای ضروری كشور را تامین کنیم و بدون تردید اگر امسال هم پدیده کرونا وجود نداشت حتماً رقم این صادرات افزایش پیدا می کرد.

دکتر جهانگیری با تاکید بر ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات در چرخه اقتصاد کشور گفت: صادراتی برای کشور مهم است که ارز حاصل از آن در چرخه اقتصادی بکار گرفته شود و زمانی صادرات، ارزشمند و صادر کننده مهم و سرباز خط اول جنگ اقتصادی است که ارز حاصل از صادرات را در مسیر تامین نیازهای کشور قرار دهد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مدیریت کشور در حوزه واردات کالا اظهار داشت: متاسفانه برخی در این زمینه موارد ناچیزی را بزرگ نمایی می کنند و به این وسیله کل مدیریت واردات کشور را زیر سوال می برند که این جفا در عرصه مدیریت واردات است.

وی تصریح کرد: دولت از سال ۹۷ بلافاصله اعلام کرد که کالاهای وارداتی طبقه بندی و الویت بندی شوند و مواردی که در داخل کشور تولید می شود، وارد نشود و در نتیجه این تصمیم تولید در داخل کشور به راه افتاد.

دکتر جهانگیری خاطر نشان کرد: کارگروه رفع موانع جهش تولید با جدیت كار خود را آغاز كرده و البته بایستی تصمیمات این کارگروه نافذ باشد لذا بایستی سازوکارهایی تدوین شود که این کار به خوبی انجام گردد.

معاون اول رییس جمهور ضرورت حمایت از سرمایه گذاری در كشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: نهادهای عمومی و شرکت های خصوصی و سرمایه گذاری بانکی از جمله مجموعه هایی هستند که در شرایط فعلی بایستی مورد حمایت قرار بگیرند چرا که برای ایران نامناسب است که در دوره طولانی بیش از ۱۰ سال از رشد سرمایه گذاری منفی برخوردار باشد از این رو تیم اقتصادی دولت بایستی سازوکار دقیقی تدوین کند که بخش خصوصی و نهادهای عمومی به عرصه سرمایه گذاری وارد شوند.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری آینده کشور را رقم می زند و اگر روند آن کند شود آینده کشور دچار مشکل خواهد شد.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه هنر و کار انقلابی این نیست که علیه بخش خصوصی فضاسازی شود، اظهار داشت: فضاسازی علیه بخش خصوصی با هیچ منطقی سازگار نیست . باید کاری کنیم که فضای سرمایه گذاری در کشور امن و پایدار باشد و با توجه به گرفتاری های اقتصادی مردم ضرورت دارد از موارد حاشیه ساز پرهیز کرده و در مسیرحل و فصل مشکلات کشور و مردم متمرکز شویم.

معاون اول رییس جمهور با قدردانی از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به خاطر گام بلندی که در مسیر سرمایه گذاری برداشته است، اظهار داشت: راه اندازی این مجموعه صنعتی اقدام بسیار ارزشمندی است که می تواند آثار و برکات فراوانی برای کشور داشته باشد و امیدواریم این بنیاد با همین روحیه بسیار خوبی که از ریاست آن سراغ داریم به این روند ادامه دهد.

وی قدرشناسی از مدیران توانمند کشور را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: هنر مسئولین این است که چهره های بی ادعا و متخصص را شناسایی کرده و فرصت های بزرگ فعالیت را در عرصه های ملی برای آنان فراهم سازد.
دکتر جهانگیری با اشاره به ظرفیت های کشورمان در حوزه تولید فولاد اظهار داشت: امروز ۶۵ درصد فولاد خاورمیانه در ایران تولید می شود و جزو ده کشور اول تولید کننده فولاد در سطح جهان هستیم و چنانچه ظرفیت بالقوه ۵۵ میلیون تن هم فعال شود می توانیم بخش مهمی از صادرات کشور را به فولاد اختصاص دهیم.

در این مراسم سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز گزارشی در خصوص جزئیات این پروژه و تلاش های صورت گرفته برای راه اندازی آن در شرایط تحریم ارائه کردند.

در این مراسم مهندس فتاح رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز در سخنانی راه اندازی فاز دوم فولاد سازی شرکت فولاد کاوه جنوب را مصداق بارزی از اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: این مجموعه صنعتی با تکیه بر جوانان متعهد و متخصص ایرانی راه اندازی شده است و بیش از ۸۰ درصد کارکنان آن از نیروهای بومی هستند.
مهندس فتاح تصریح کرد: بنیاد مستضعفان در کنار دولت ایستاده است و غیر از همکاری و همدلی هیچ مسئله ای بین دولت و بنیاد وجود ندارد و مصمم هستیم تمامی پروژه های نیمه تمام خود را طی امسال و سال آینده تکمیل کنیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=47271
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن