یادداشت

“فناوری های مالی” داغ ترین محیط برای راه ‌اندازی استارت ‌آپ‌ ها

فناوری های مالی که به فین تک ها شهرت یافته اند، کلمه محبوب قرن بیست و یکم به شمار می آیند که تاثیرات شگرف آن، صنعت خدمات مالی را نیز کاملا دگرگون کرده است.

تکنولوژی فراگیر که روزانه پیشرفت می کند و در صدد است تا در همه ی زمینه ها بتواند امکانات بهتری در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. در طی سال های اخیر با تعداد زیادی از شرکت های استارت آپی مواجه شده ایم که با ابداع فناوری های جدید از سرمایه گذاری و پرداخت قبوض گرفته تا وام گرفتن برای مردم را تسهیل نموده اند. فین تک به شرکتی اطلاق می‌شود که در بخش خدمات مالی فعالیت می‌‌کند و برای تسهیل انجام آن از اهرم فناوری برای بهبود تجربه افراد در این بخش استفاده می‌کند. در واقع فین تک ها کسب و کارهایی هستند که سرویس های مالی را با بهره گیری از نرم افزارها و فناوری های مدرن فراهم می کنند.

به عبارتی این نوآوری از طریق طیف وسیعی از اپلیکیشن های فناورانه به کار می رود که در تمامی بخش های زنجیره ای ارزش محصولات مصرفی کاربرد دارند.
در سال های اخیر سرمایه گذاری جهانی به بیشترین سطح خود رسیده است و هم اکنون فین تک به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است. به‌ عبارت بهتر، طی سال ‌های اخیر شرکت ‌های فین ‌تکی بیش از هر زمان دیگری برای دست‌ یابی به پول و موفقیت امیدوار بوده و هستند. در زمینه دارنده‌ های بیشترین تعداد فین تک، ایالات ‌متحده در رده نخست قرار دارد و پس از آن بریتانیا و هند در رده‌های بعدی هستند. ایران نیز با وجود همه ی چالش ها و مشکلات پیش رویش در صنعت بانکی، توانسته به یکی از معدود کشورهای خود کفا و با سطح خدماتی قابل قبول در این عرصه تبدیل شود. سرعت بالای انتقال وجه در سیستم بانکی و تعداد بالای شعب نسبت به جمعیت و تعداد بالای تراکنش ها نشان دهنده مقبولیت سیستم بانکی ایران است. نقش شرکت های فین تک در این میان با جمع آوری و تحلیل پیشرفته ی داده هایی که در عملیات های بانکی به صورت روزمره تولید می شود و همچنین با به کارگیری تکنولوژی های خلاقانه باعث کمتر شدن زمان و انرژی صرف شده جهت انجام امور مالی، بانکی و سرمایه گذاری شده، غیر قابل انکار است. اهمیت فین تک ها در این شاخه به قدری ملموس است که رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی با تاکید بر اشتغالزایی از طریق خدمات در حوزه فین تک، حضور بانک ها در این حوزه را ضروری و غیر قابل اجتناب شمرد.
غول های صنعت مالی و بانک های بزرگ به فین تک پیوسته اند. فین تک توانسته تحولی عظیم در بخش های مختلف نظام مالی و پولی اعم از پرداخت های خرد، انتقال وجه ، وام، مقایسه و فروش انواع بیمه نامه های، افزایش سرمایه و مدیریت دارایی ایجاد نماید. علاوه بر این به عنوان بستری مناسب برای تحقق ایده هایی مبتنی بر اقتصاد شراکتی و سرمایه گذاری جمعی ایجاد نماید. ورود و استفاده از فین تک در نظام بانکداری طرفداران و منتقدانی در بانک مرکزی و سایر نهادهای تنظیم گر بازار پولی و بانکی ایران دارد. اما آنچه در این بین حائز اهمیت است مقاومت در برابر ورود تکنولوژی همچون وین تک مخصوصا زمانی که باعث راحتی و مطلوبیت بیشتر در کاربران می شود، راه حل مناسبی نیست. استفاده از تجارب جهانی در ایجاد زمینه قانونی، سالم و تحت نظارت در واقع معادله ای دو سر سودی است که با حفظ منافع کاربران، حق نظارت برای تنظیم گران بازار را نیز محترم می شمارد.

امروزه فین تک ها تبدیل به یک برند بین‌المللی شده ‌اند که بسیاری از شرکت‌های کوچک را به سمت خود کشیده‌ اند. بسیاری از کارآفرینان این حوزه تصور می ‌کنند که می‌ توانند به‌ راحتی به این حوزه وارد شوند و به‌ سادگی به رقابت با دیگر شرکت‌ های مالی بزرگ بپردازند. شما باید از خلاقیت، تجربه و سرمایه برخوردار باشید تا بتوانید در این عرصه ‌ی شلوغ و سخت به رقابت بپردازید. همچنین شرکت‌ های فین تکی فشار ارائه نوآورانه‌ ترین و به ‌روزترین محصولات را برای بقا به دوش می‌کشند. در هر صورت تصویب و قوانین مقررات مربوطه به فعالیت های فین تک ها، وضع سیاست های تشویقی برای گسترش فعالیت آن ها در تمامی حوزه های مالی و ارائه آموزش های لازم برای فعالان اقتصادی این حیطه از مهمترین اقداماتی است که باید در این حوزه پیگیری شود؛ تا استارت آپ های جان بتوانند با هر چه بیشتر کردن فعالیتشان در این حوزه به موفقیت دست یابند.
دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=58584
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن