یادداشت

فرصت مغتنم توسعه گیلان

۱- می گویند در یکی از جلسات داوس پیرامون حکمرانی مطلوب، خانم مرکل صدر اعظم آلمان اظهار داشت: مادامی که در مورد یک سیاست، میان دولتِ آلمان، پارلمان، احزاب و مجموعۀ بخش خصوصی اجماع ایجاد نکرده و سپس آن را با افکار عمومی محک نمی‌زد به انجام آن مبادرت نمی‌ورزید. به عنوان یک نمونه، خطِ لولۀ گاز روسیه به آلمان که چنین اجماعی را کسب کرده بود علی‌رغم نزدیک به ده سال مخالفتِ دولت‌های آمریکایی، هم چنان پیش رفت و در نهایت دولت بایدن چند هفتۀ پیش مجبور شد در مقابل اجماع حکومت و مردم آلمان کوتاه بیاید.
۲- مورگان شوستر که در اواخر قاجار برای سامان دادن به نظام مالی و مالیاتی به ایران دعوت شده بود هفت ماه بیشتر دوام نیاورد ؛زیرا ، در برابر یک سیستم، هیات حاکمه، حاکمیت و اِلیت قرار نگرفته بود بلکه آن گونه که در کتاب خود می‌گوید مدام باید افراد را راضی می‌کرد. وقتی اِلیت باشد، قاعده مندی رشد می‌کند.
۳- دولت ایت الله رئیسی به زودی مستقر خواهد شد. این دولت می تواند به درستی دولت وحدت ملی باشد و هزینه حکمرانی کشور را بشدت کاهش دهد؛ بنابراین ، فرصت مغتنمی به وجود آمده است که نیروهای مومن، متخصص، انقلابی و وفادار به آرمان های امام و انقلاب و رهبری حول محور توسعه و رشد و اعتلا و بالندگی استان گیلان گرد هم آیند و برای پیشرفت گیلان هم آوا شوند.
۴- این که به نوشته برخی از پایگاه های خبری یکصد نفر داوطلب تصدی استانداری گیلان شوند اصلا خبر خوبی نیست . این که برای رسیدن به منصب تلاش و لابی شود ، کار خوبی نیست . امروز ، روز کار است و بر این باورم که با همگرایی دولت ، نخبگان دینی و دانشگاهی ، نمایندگان مجلس، احزاب و گروه های سیاسی ، ائمه جمعه و جماعات ، رسانه های جمعی، روند رشد و توسعه استان با شتاب مناسبی پیش خواهد رفت.
۵- امید می رود با حمایت فکری و معنوی همه علاقمندان به توسعه گیلان و شناخت ظرفیت های بالقوه و بالفعل استان جذب امکانات و سرمایه های بخش خصوصی، به کارگیری و سازمان دهی نیروهای موثر فکری و سیاسی و مدیریتی، سازمان اداری و اجرایی استان تقویت گردد و برنامه های آینده نگرانه توسعه استان با دقت و سرعت لازم در دستور کار قرارگیرد و اقدامات لازم برای اجرای آن انجام پذیرد.

*نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=74573
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن