اجتماعی

عوامل موثر دربهبود کیفیت تدریس چیست؟

تدریس به فعالیتی از پیش طراحی شده گفته می شود که به صورت آگاهانه و بر اساس هدفی معین انجام می شود. فعالیتی که هدف آن ایجاد شرایط مناسبی برای یادگیری می باشد و این فعالیت باعث ایجاد تغییر در دانش آموزان می شود.

به گزارش تفاهم آنلاین، تدریس به فعالیتی از پیش طراحی شده گفته می شود که به صورت آگاهانه و بر اساس هدفی معین انجام می شود. فعالیتی که هدف آن ایجاد شرایط مناسبی برای یادگیری می باشد و این فعالیت  باعث ایجاد تغییر در دانش آموزان می شود. عوامل زیادی بر کیفیت تدریس موثر است که  در این گزارش به آنها اشاره می شود:

اگر می خواهیم دانش آموزان در فرآیند تدریس در گیر شوند بهترین راهکار مشارکت دادن آنهاست پس مشارکت فعال دانش آموزان می‌تواند یک عنصر مهم در یادگیری و بهبود کیفیت تدریس باشد.  در واقع یادگیری زمانی به وقوع می پیوندد که همراه با توجه و دقت دانش آموز باشد. در زمان تدریس نباید شاگرد حالت منفعل داشته باشد باید به او اجازه آزمایش تجربه و مشاهده بدهیم. نکته مهم در مشارکت فعال دانش آموزان این است که  آنها را وادار به فکر کردن کنیم به طور مثال می‌توان برای آنها مساله ایجاد کرد و از آنها خواست که برای این مسئله راهکار ارائه بدهند.  ایجاد انگیزه یکی دیگر از عوامل موثر بر یادگیری دانش آموزان می باشد مسائل پیچیده را نمی توان به سرعت و اجبار آموزش داد لذا ایجاد شور و شوق در دانش آموزان می‌تواند تا حدی آموزش این مسائل را برای آنان راحتتر کند.

برای انجام این کار می توان از روش های تشویقی استفاده کرد. نکته قابل توجه در تدریس این است که هدف تدریس چیست در واقع قرار است چه چیز را آموزش دهیم زمانی که این مسئله مشخص شد باید روشی که متناسب با آموزش مفاهیم  مورد نظراست،انتخاب کنیم. روش های تدریس متنوع و گوناگون هستند می توان با توجه به جو کلاس، دانش آموزان، هدف تدریس، آموزش مفاهیم روش مورد نظر تدریس را انتخاب کرد. معلم باید بر محتوای تدریس کاملا مسلط باشد و این یکی از ویژگی های معلم است همچنین یک معلم باید از فنون و مهارت های آموزشی اطلاع کافی  داشته بشد تا با توجه به موضوع مورد تدریس روش مناسب برای این کار را انتخاب کند. نکته ضروری این است که معلم باید مفاهیم آموزشی را با توجه به  سطح درک دانش‌آموزان آموزش دهد تا برای آنان قابل فهم ودرک باشد.

فعایت های گروهی می‌تواند نقش موثری در بهبود کیفیت تدریس داشته باشد بدین منظور می‌توان شاگردان را در گروه های مختف دسته بندی کرد و از آنها خواست که در مورد موضوع کلاس اظهار نظر کنند. نکته ای در این شیوه تدریس وجود دارد میزان توانایی کنترل معلم بر کلاس درس است به طوری که نظم کلاس بهم نخورد و تمامی دانش آموزان بتوانند در مبحث مشارکت داشته باشند. شناخت دانش آموزان از عواملی است که می‌تواند  بر بهبود کیفیت تدریس موثر باشد آشنایی با سوابق خانوادگی و بیماری و غیره.

تمام شاگردان شبیه بهم نیستند برخی از آنان در یادگیری سریع و برخی کند هستند شناسایی ویژگی های شخصیتی دانش آموزان می تواند کمک بسیار بزرگی برای معلم باشد تا نحوه رفتار خود با دانش آموزان را تعیین کند. در فرآیند تدریس رفتار معلم بسیار اهمیت دارد.معلم باید به تمامی دانش آموزان توجه کند و دانش آموزان نباید احساس کنند که معلم بین آنها تبعیض قائل است.

وسایل کمک آموزشی ابزاری هستد که می‌تواند فرآیند تدریس را آسانتر کنند و کیفیت تدریس را افزایش دهد معلم می‌تواند با توجه به موضوع درسی از این ابزار از قبیل پخش کردن فیلم، کتاب های مرتبط با موضوع تدریس، تصاوير، نقشه ها، اسلايد و … بهره ببرد.  در پایان تدریسی را می‌توان موفق ارزیابی کرد که  بیشتر شاگردان  مطالب درسی را فهمیده باشند  بهترین روش برای  اینکه بدانیم چه میزان از  مطالب را دا نش آموزان آموخته اند، می توانیم با پرسش کلاسی، آزمون های کوتاه و غیره  میزان یادگیری آنها را تشخیص دهیم.

میترا اکبری خاتون آبادی

mitraakbari824@gmail.com

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=68414
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن