یادداشت

عوامل غیراقتصادی موثر بر  تولید و سرمایه گذاری در گیلان

 نقی هدایتی-فعال رسانه ای

1 -يكي از شاخص هاي دهه چهارم انقلاب اسلامي از منظر مقام معظم رهبری ، پيشرفت همراه با عدالت در كشور است و پيشرفت نيز با تصحيح فرهنگ كار در كشور و افزايش توليد و ثروت ملي محقق مي شود. توليد ، موتور محرک اقتصاد کشور و ضامن استقلال و اقتدار ملی  است و پيشرفت و توسعه كشور هم با فرهنگ كار مردم و هم با افزايش توليد ثروت ملي رابطه مستقيمي دارد . براي ارتقا و اشاعه و ترويج فرهنگ كار و حمایت از تولید و کارآفرینی و سرمایه گذاری در لايه هاي مختلف اجتماعی به عنوان يك ضرورت اعتقادي و ملي باید از همه ظرفیت های علمی ، فرهنگی و اجتماعی استفاده شود .

2  -تامین اشتغال افراد جویای کار استان علاوه بر این که  نیاز به سرمایه گذاری  دولتی و به ویژه بخش خصوصی دارد بلکه باید  برنامه ریزی های دقیق تری برای  تدوين سند توسعه منابع انسانی استان، تهيه اطلس مشاغل استان ، نيازسنجی آموزشی بازار كار  استان ، تهيه بانك اطلاعاتی جامع ، تدوين برنامه جامع آموزشی برای گسترش كارآفرينی در استان و تدوين سند جامع توسعه اشتغال استان و در نهایت ارتقای فرهنگ کار و تلاش، برنامه ریزی های موثری صورت گیرد.

3  – تولید در استان برخلاف ادعاها و تبلیغات وسیع و انبوه تأکیدات مسئولان و نیز صدها قانون و مصوبه و بخشنامه و توصیه، اولویت چندانی در نظام فرهنگی ندارد و ریشه اغلب چالش های موجود در بخش های تولیدی به خصوص صنعت در همین نکته نهفته است. برخی مطالعات نشان می دهد که استفاده از ظرفیت های بنگاه های صنعتی به طور متوسط حدود 50 درصد ظرفیت اسمی است  به عبارت دیگر در شرایطی که به طور مستمر ادعا می شود که کشور با کمبود سرمایه مواجه است، حدود  50 درصد از سرمایه گذاری های انجام شده در بخش صنعت به دلیل سوء مدیریت ها و بی برنامگی ها ، ناهماهنگی ها و بینش ضد تولیدی و … بدون استفاده مانده است . چرایی این مساله باید بررسی شود.

4– برای رشد اقتصادی و خروج بخش تولید و صنعت از چرخه باطل رکود، باید فضای فرهنگی جامعه براساس اولویت تولید و کارآفرینی و سرمایه گذاری تغییر کند. اگرچه توجه به تولید و اشتغال مکررا در سخنان مسئولان استان شنیده می شود اما در عمل  الزامات رشد و رونق تولید و اشتغال در گیلان مشاهده نمی گردد و با سوءتدبیرها و  باند بازی ها، سیاسی کاری ها، تصمیمات و اقداماتی از جمله بانکی که مانع افزایش تولید و اشتغال می شود برخوردی صورت نمی گیرد که نمونه مشخص آن شرکت ایحاگستر شمال است که اقدامات حمایتی دولت ره به جایی نمی برد و دستگاه قضایی هم با تخلفات بانک ملی، برخورد نمی کند و یک سرمایه ملی بی نظیر و آماده شروع فعالیت، معطل تصمیم گیری است و به طور مکرر این دست و آن دست می شود.

5- بدون تردید چالش های موجود در بخش تولید و صنعت استان ریشه در عوامل غیراقتصادی دارد و تا زمانی که بسترهای غیراقتصادی لازم برای رشد تولید فراهم نشود، هیچ یک از بخش های اقتصادی به خصوص بخش صنعت از چالش های متعدد رها نخواهد شد؛ بنابراین، یکی از موضوعاتی که می تواند در شورای فرهنگ عمومی استان مورد توجه قرار گیرد ،اصلاح نگرش های اجتماعی  نسبت به سرمایه گذاران است. سرمایه گذار و تولید کننده باید محترم شمرده شود و ‏نباید تولید کننده و سرمایه گذار را کسانی معرفی کرد که ثروتش را از طرق رانت خواری، غیرانسانی و نامشروع کسب کرده است و به طرق مختلف بر باد بی اعتمادی به تولید کننده و سرمایه گذار دمید.

6– وقتی نظام فرهنگی موجود در استان تولیدگرا نشود و رویکرد غالب، ضد سرمایه و سرمایه گذاری و کارآفرینی باشد و مدیریت کلان استان و شورای فرهنگ عمومی هم نتواند برای رفع چالش های موجود در این حوزه برنامه ریزی و تصمیم گیری کند ، طبیعتا بیکاری گسترش می یابد،  معیشت و رفاه مردم  آسیب می بیند و آسیب های اجتماعی رونق می گیرند . بدیهی است حل این معضلات تنها با اولویت دادن به  افزایش تولید و اشتغال و حمایت از سرمایه گذاری در استان  ممکن خواهد بود .

7- به نظر نگارنده چالش های حوزه  تولید و صنعت و سرمایه گذاری استان موضوع پیچیده ای نیستند که مسئولان از آن بی اطلاع باشند اما چون برای رفع موانع، دغدغه جدی وجود ندارد و برنامه ریزی دقیق و قابل اعتمادی انجام نمی شود ، نتیجه ای هم حاصل نمی گردد و چالش های موجود به صورت مداوم تکرار می شوند وگرنه حل مشکلات پیش روی یک شرکت تولیدی همانند ایحاگستر نباید نماد ناکامی تصمیم گیری مسئولان استان ، معرفی شود .

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92391
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن