یادداشت

طرح توجیهی ؛ ضمانت اجرایی موفقیت کسب و کارها

در یک پروژه، طرح توجیهی، مهم ترین گام پس از تعریف موضوع تجاری محسوب می شوند. چرا که هر فعالیتی که بدون تدبیر و برنامه ریزی آغاز شود ، محکوم به شکست خواهد بود. این دقیقا همان مفهوم روشن و واضح از طرح توجیهی است که می تواند تضمین کننده یک استارت آپ از همان بدو کار تا موفقیتش باشد. قطع به یقین، شما هم به این پلتفرم کسب و کار برای رشد و تثبیت جایگاه در حرفه مورد نظر خود نیاز دارید. زوایای سرمایه گذاری از قبیل میزان سرمایه گذاری ، وضعیت بازار و وضعیت موجود یک طرح را تنها یک طرح توجیهی مناسب برای سرمایه‌ گذار روشن می کند تا سرمایه گذار بتواند تصمیم‌ گیری راحت و درستی از مسیر انتخابی ‌اش داشته باشد.

فرایندی مهم که نباید از دید هیچ کارآفرینی پوشیده بماند. چرا که توجیه پذیری یک طرح و یا حتی یک ایده فکری، امکان موفقیت آن را از جنبه های گوناگون بازار، فنی و مالی به شدت بالا برده و بیمه خواهد کرد. این امر به یک کارآفرین درک و احساس مشخص و قابل استنادی از بازار، محصول تولیدی یا خدمات ارائه شده ، تیم مدیریت و نیازهای مالی فعالیت کارآفرینانه  خواهد داد و به آنان کمک خواهد کرد تا درمحیط بسیارمتغیری که در فضای کسب و کار با آن روبرو هستیم ،قادر به فعالیت موثر باشند. همچنین کارآفرینان تازه کار باید به یاد داشته باشند که طرح توجیهی نیاز اولیه برای شروع یک کسب و کار جدید است و کاهش ریسک راه اندازی پروژه و تصمیم گیری بهتر سرمایه گذاران را به همراه خواهد داشت. طرح توجیهی به کارآفرینان این امکان را خواهد داد که با توصیف و رویارویی با تمام عناصر بیرونی و درونی که در شروع یک فعالیت کارآفرینانه وجود دارد، مهیا شوند و ضریب فعالیت موثر آن افزایش یابد. در واقع  طرح های توجیهی، سناریوهای اجرای پروژه را بررسی کرده و عملی بودن طرح و سودآوری و در کل معقول بودن سرمایه گذاری را نشان می دهد.بسیاری از کارشناسان این حوزه براین عقیده اند که یکی از مهم ترین مزیت  طرح های توجیهی کمک به کارآفرینان در برآورد سودآوری است. بر طبق تحقیقات گسترده ای که در این زمینه صورت گرفته است، کارآفرینانی که اقدام به نوشتن یک طرح توجیهی رسمی کرده اند، ۱۶ درصد بیشتر ازافراد دیگر به نتیجه دهی و سودآوری رسیده اند. نتایج این تحقیقات همچنین نشان داده است که اگرچه طرح توجیهی ضامن صد درصدی موفقیت یک کسب و کار نیست اما، کارآفرینانی که از طرح توجیهی بی بهره نبوده اند، سرعت رشد و موفقیت شان ۳۰ درصد بیشتر از کارآفرینان و کسب و کارهای فاقد طرح توجیهی بوده است.

طرح توجیهی و کسب و کار
طرح توجیهی و کسب و کار

بنابراین، به راحتی اطلاعاتی را که شامل سود، زیان، هزینه های زمان و حتی خطرات احتمالی پیش روی پروژه های کسب و کار است را در اختیار کارآفرینان قرار می دهد. از سایر مزیت های آن تشخیص زمان مناسب برای اجرای پروژه است. چرا که عواملی چون ظرفیت تولید، زنجیره تامین مالی، وجوه نقد، منابع مالی و … همه و همه در پیش روی یک کسب و کار موثر بوده و طرح توجیهی می تواند در چارت بندی مناسب فشار و استرس وارد بر کارآفرین را کاهش داده و با برنامه ریزی مناسب به آن نظم ببخشد.داشتن یک طرح توجیهی همچنین می تواند به کارآفرین ،توانایی کنترل هزینه ها و مخارج در فصول مختلف و فراز و نشیب های اقتصادی را داده و سود و زیان کسب و کارها را کنترل نماید و استراتژی ورود به بازار را تحلیل کرده و با بررسی نقاط قوت و ضعف ، موانع موجود برای رسیدن به هدف فروش را پیش بینی کنند.کارآفرینان با تجربه، به خوبی براین موضوع واقفند که امروزه همه بانک های داخلی و خارجی برای مشارکت در پروژه ها و دادن وام به کارآفرینان داشتن طرح توجیهی را از الزامات قرار داده اند و بنابراین تمام کارآفرینان و صاحبان حرفه که نیازمند وام بانکی هستند، باید توجیه پذیر بودن پروژه کاری خود را در اولویت قرار دهند. طبیعی است که ،طرحی برای سرمایه گذار جذاب است که سودآوری آن در زمان کوتاه و با ریسک کم همراه باشد.

کارآفرینان جوان بدانند که کوچک ترین کسب و کارها می توانند از نوشتن یک طرح توجیهی بهره مند شوند. استارت آپ های تازه کار می توانند با دادن طرح توجیهی با انتقال دیدگاه خود به دیگران و متقاعد کردن آن ها به اهدافشان، سرمایه گذاران را متقاعد و جلب نمایند. طرح توجیهی ضمانتی بر موفقیت و سودآوری کسب و کار شماست و قطع به یقین احتمال شکست تان را به میزان زیادی کاهش می دهد.

مهسا صالحی – کارشناس ارشد بازاریابی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=78096
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن