کارآفرینی

ضرورت توانمند سازی کارمندان

سیده مینا دیوبند - سردبیر روزنامه تفاهم

 

توانمند سازی کارمندان یکی از عوامل کلیدی برای رشد و توسعه یک شرکت کوچک است. به بیان ساده توانمند سازی ؛ یعنی قدرتمند شدن. توانمند سازی کارکنان یکی از ابزارهای افزایش بهره وری در سازمان ها شناخته می شود.

در این راستا با توجه به اینکه منابع انسانی ، حیاتی ‌ترین دارایی یک سازمان هستند، ارتقای مهارت‌ ها، دانش و توانمند سازی کارمندان در تمام سطوح سازمانی می‌تواند به بهبود عملکرد و افزایش تولید در شرکت منجر شود. با ارتقاء مهارت‌ها و توانمندی‌های کارمندان ، عملکرد و خروجی مفید کسب و کارها نیز بهبود می ‌یابد.

همانطور که در ابتدای مطلب نیز مطرح کردیم ، کارمندان مهم ترین دارایی یک سازمان و مجموعه کاری هستند و میزان توانمندی و تخصص آنها ارتباط مستقیمی بر موفقیت یک سازمان دارد.امروزه مدیران یک سازمان و یا مدیران یک کسب و کار به دلیل مشغله های کاری جهت رقابت و یا شناسایی بازارهای داخلی و خارجی به منظور رقابت در کسب و کارها فرصت کافی جهت کنترل تک تک کارکنان را ندارند . در چنین شرایطی بخشی از مهم ترین امور در واقع به نوعی بر عهده کارکنان خواهد بود و کارکنان به شرطی می توانند وظایف محوله  را  در راستای اهداف سازمانی و کسب کار به درستی انجام دهند که از مهارت، تخصص و دانش کافی برخوردار باشند .

انواع توانمند سازی

این توانمندی می تواند به دو دسته فردی و یا سازمانی باشد که هر کدام از آن ها جایگاه ویژه و مهمی دارد.

در توانمند سازی فردی ، افراد به نوعی نقاط ضعف و قوت خود را می شناسند و در این راستا با افزایش اعتماد به نفس و مهارت، تصمیمات مرتبط با حیطه  کاری خود را بدون حضور مستقیم سرپرست خود  انجام خواهند داد  و همچنین در قبال نتیجه آن نیز پاسخگو خواهند بود.با این روش ضمن افزایش اعتماد به نفس ، به کارکنان نیز آزادی عمل داده می شود و در نتیجه این افراد ، سازمان  و یا آن مجموعه کسب وکار را از آن خود می دانند و برای موفقیت آن تلاش بیشتری خواهند نمود.

بنا بر این کارمندانی که دارای مهارت ‌ها و دانش لازم هستند، قادر خواهند بود وظایف خود را بهتر و با کیفیت بالاتری انجام دهند. وقتی که کارمندان احساس ارزش مندی می کنند و رضایت و انگیزه ی کاری شان افزایش می یابد ، انگیزه بیشتری برای بهبود عملکرد خود دارا هستند. یکی از چالش‌ های شرکت ‌های کوچک، جذب و نگه ‌داشت استعدادهای متمایز است. با ارائه فرصت ‌های توانمندسازی، شرکت می ‌تواند به عنوان یک محیط جذاب برای استعدادها شناخته شود و آن‌ها را به خود جذب کند.

و اما در توانمندی سازمانی ، این توانمندی مرتبط با مدیران است . مدیران با کسب توانایی ها می توانند برنامه های کلی و اساسی سازمان را تدوین  و  تصمیم بگیرند که امورات پیشرفت سازمان در سطح کلان چطور و توسط چه کسی انجام شود.بنا براین مدیران هر سازمان با افزایش توانمندی خود وظایف مدیریتی را بهتر انجام خواهند داد . بدین ترتیب سازمان در عرصه های بین الملی نیز موفق تر عمل خواهد کرد.

روش های توانمند سازی کارمندان

توانمند سازی کارمندان شامل فرایند ها ، برنامه‌ ها و فعالیت ‌هایی است که به کارکنان این امکان را می‌دهد تا مهارت ‌ها، دانش و توانایی ‌های خود را ارتقا دهند و برای انجام وظایف خود بهتر آماده شوند. این فرایندها  شامل آموزش ‌های فنی و حرفه ‌ای، بازخورد و ارزیابی عملکرد، رویدادهای آموزشی و کارگاه‌های عملی، تیم‌ سازی و همکاری، و راهبردهای دیگری باشد که به کارمندان کمک می‌کند تا در کار خود بهتر عمل کنند.

همانگونه که اشاره شد، یکی از اصلی‌ترین روش‌های توانمند سازی کارمندان، آموزش های فنی و حرفه ای است. با ارائه آموزش‌ های مناسب به کارمندان، می‌توان آن‌ ها را در مورد مهارت‌ های مورد نیاز برای انجام وظایف شان مجهز کرد. این آموزش ‌ها می ‌توانند شامل دوره ‌های آموزشی داخلی یا خارجی، کارگاه‌ های آموزشی و دوره‌های آموزشی آنلاین باشند. همچنین، توسعه حرفه ‌ای نیز یکی از جنبه ‌های توانمند سازی کارمندان است که برای رشد و پیشرفت آن‌ها در حرفه ‌ی مورد نظر مهم است. ارائه فرصت ‌های پیشرفت شغلی، شرکت در کنفرانس‌ ها و سمینارها، استعدادیابی در این حوزه بسیار مهم و اساسی است.

بازخورد و ارزیابی عملکرد نیز نقش مهمی در توانمند سازی کارمندان دارد. بازخورد منظم و سازنده به کارمندان کمک می ‌کند تا بهبود عملکرد خود را درک کنند و در نتیجه، اقداماتی برای بهبود و ارتقاء عملکرد خود انجام دهند. ارزیابی عملکرد نیز به شرکت ها کمک می ‌کند تا مشخص شود که کدام کارمندان نیاز به توانمند سازی بیشتری دارند و کدام بخش‌ها نیاز به بهبود دارد.

رویدادهای آموزشی و کارگاه‌ های عملی نیز می‌ توانند به توانمندسازی کارمندان کمک کنند. با برگزاری اینگونه رویدادها، کارمندان فرصت‌ هایی را برای یادگیری مطالب به روز و جدید، به اشتراک گذاری تجربیات و تقویت مهارت ‌های کاری خود خواهند داشت. همچنین، تیم ‌سازی و همکاری نیز می ‌تواند به توانمند سازی کارمندان کمک کند. با ایجاد فرصت‌ های همکاری و تعامل بین اعضای تیم، کارمندان می ‌توانند از تجربیات و دانش یکدیگر بهره‌ برداری کنند و بهبود عملکرد جمعی تیم را تسهیل کنند.

و اما در پایان اشاره ای داشته باشیم ، به

مزایای توانمند سازی کارکنان

 – افزایش روحیه مسئولیت پذیری، وفاداری و رضایت شغلی

– ارتقای کارکنان از طریق ایجاد دانش

  – استفاده از ظرفیت های بالقوه کارکنان

– افزایش بازدهی و کاهش هزینه ها

– بهبود کیفیت کار

– افزایش رضایت مشتری

– افزایش نوآوری و خلاقیت کارکنان در سازمان

– افزایش بهبود کیفیت کار ، بهره‌وری ، سوددهی و …

بنابراین اگر می خواهید در رسیدن به اهداف کسب و کارتان موفق تر عمل نمایید ، به توانمندی سازی کارمندان  خود توجه ویژه ای داشته باشید تا گام های موفقیت را زودتر سپری کنید.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=99310
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن