اجتماعی

ضرورت اجرای استانداردهای بهداشتی در رستوران ‌ها

امید انصاری – کارشناس تغذیه

رستوران ‌ها به عنوان مکان‌ هایی که غذاهای آماده شده و مصرفی را ارائه می ‌دهند، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی و بهداشت جامعه دارند. در این میان با توجه به مشغله های کاری و زندگی به خصوص در شهرهای بزرگ تمایل به استفاده از غذاهای آماده بالاخص در مراکزی همچون رستوران های بیرون بر به شدت افزایش یافته است. از اینرو، نظارت بر بهداشت این قبیل مراکز تهیه و پخش مواد غذایی بیرون بر به منظور حفظ سلامت و بهداشت مشتریان بسیار اهمیت دارد و عدم رعایت موارد بهداشتی می ‌تواند منجر به انتقال بیماری ‌ها و عفونت‌ ها شود. نظارت دقیق بر فرآیندهای آشپزخانه، نگهداری و تهیه صحیح مواد غذایی، بهداشت کارکنان و تمیزی فضاهای رستوران های بیرون بر که اکثرا در معرض دید عموم هم قرار ندارد از سوی بازرسان بهداشت می‌تواند از این نظر حائز اهمیت باشد.

نظارت بر بهداشت رستوران ‌ها بالاخص مراکز بیرون بر ، تضمین کننده اجرای قوانین و مقررات بهداشتی است. دولت‌ و سازمان‌های بهداشتی با تعیین استانداردها و دستورالعمل‌ هایی برای بهداشت رستوران ‌ها سلامت و بهداشت مردم را تضمین می کنند. مراکزی از این دست که روزانه بخش وسیعی از غذاهای شرکت ها و کارخانجات را آماده می نمایند عموما به دنبال کاهش هزینه ها و ارائه ی غذاهای مقرون به صرفه هستند. از اینرو وجود نظارت بر کیفیت مواد اولیه در آن ها بسیار مهم و اساسی است. متاسفانه بارها طبق نظارت های انجام شده بعضا استفاده از مواد اولیه ی نا مرغوب و البته غیر بهداشتی مشاهده شده است.

از اینرو نظارت بر بهداشت مراکز غذایی بیرون بر می‌تواند به ارتقای آموزش و آگاهی کارکنان و مدیران آن ها نیز کمک کند. این نظارت می‌تواند آن ‌ها را به استفاده از بهترین روش ‌های بهداشتی و به روزرسانی دانش مربوط به بهداشت غذاها و روش‌های ضدعفونی کمک کند. اجرای استانداردهای بهداشتی در رستوران ‌ها می‌ تواند خطرات مربوط به عفونت ‌ها، مسمومیت های غذایی و مسائل بهداشت شغلی را کاهش دهد و بهبود شرایط کاری را برای کارکنان فراهم آورد. با اجرای استانداردهای بهداشتی، رستوران‌ ها موظف می‌شوند به حفظ بهداشت و سلامت مشتریان خود توجه بیشتری کنند. این موضوع باعث می‌شود تا رستوران ‌ها برای بهبود کیفیت خدمات و رعایت بهداشت با یکدیگر رقابت کنند و این به نفع مشتریان و جامعه است.

در رستوران های بیرون بر استفاده از کاشی یا سرامیک روشن برای سطح دیوار آشپزخانه، انبار، دستشویی و…، دور بودن محل پخت و توزیع از محیط‌ های آلوده، متناسب بودن فضای آشپزخانه با تعداد پرسنل، وجود سقف صاف و روشن بدون درز و ترک، وجود کف صاف و بدون ترک خوردگی از جنس سنگ، ساخت دیوار، پنجره و درب‌ها به صورتی که مانع از ورود حشرات موذی شود، نصب در ورود و خروج با قابلیت خود بسته‌ شو، وجود یخچال، فریزر یا سردخانه که متناسب با حجم مواد مصرفی باشد. استفاده از لوازم آشپزی مناسب با قابلیت تمیزشوندگی بالا، نصب دستگاه‌های تهویه مناسب، ممنوع کردن ورود افراد متفرقه به آشپزخانه، تامین روشنایی مورد نیاز برای پخت ‌وپز با استفاده از لامپ و نور خورشید از ساده ترین اصول رعایت موارد بهداشتی در رستوران های بیرون بر است.

کارکنان اماکن تهیه ی غذای بیرون بر نیز باید دارای کارت بهداشتی  با تاریخ معتبر باشند. کلیه متصدیان و کارکنانی که در مراکز تهیه، تولید، طبخ و توزیع غذا اشتغال دارند، موظفند در کلاس های ویژه بهداشتی که از طرف مدیر بهداشت تعیین می شود، شرکت نمایند. کارکنان موظفند ناخن ها، موی سر و صورت خود را کوتاه و تمیز نمایند و مواردی از این دست که باید مورد توجه قرار گیرد.

سلامتی عموم جامعه از جمله مواردی است که بخشی از آن توسط نظارت دقیق دستگاه های نظارتی حصول می گردد و نتایج مثبت آن نیز در نهایت به جامعه برخواهد گشت. کنترل کردن مستقیم و غیر مستقیم محیط و پرسنل رستوران ‌های بیرون بر بطور مداوم می ‌تواند در بالا رفتن کیفیت بهداشت محیط ، افزایش فروش رستوران ‌ها و عملکرد مفید تر مدیریت این مراکز غذایی تاثیر بسزایی داشته باشد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=97470
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن