یادداشت

صنعت چین؛ از کپی برداری تا نوآوری

صنعت کپی برداری در چین یک صنعت غول پیکر و البته سود آور است. کشور چین، کشور کپی برداری هاست. چینی ها از همه چیز کپی برداری می کنند. گویا هیچ تکنولوژی از زیر دست شان در نمی رود. به هر حال این یک حقیقت غیر قابل انکار در صنعت چینی هاست. آن ها در کپی کردن تبحر خاصی دارند.  آن ها حتی در نظام های آموزشی خود هم این عادت را  در بین دانش آموزان و دانشجویان چینی تقویت می کنند. پرورش سرمایه های فکری، اولویت اول مدیران و رهبران چینی است. با اینکه تعداد دانشمندان چینی بسیار زیاد است و سالانه هزاران نفر با مدرک دکتری تخصصی فارغ التحصیل می شوند، هرگز این تعداد دوباره وارد نظام آموزشی دانشگاه ها و در کسوت استاد دانشگاه مشغول به کار نمی شوند، بلکه بخش زیادی از آن ها در صنعت و اقتصاد مشغول به کار خواهند شد و به این صورت دانش و فناوری روز را وارد صنعت می کنند.

اما آنچه در این بین حائز اهمیت است ،این است که یکه تازی و پیشرفت چینی ها در تولید انواع و اقسام محصولات نشان می دهد که آن ها دیگر صرفاً کپی ‌کننده محصولات غربی و معروف دنیا نیستند و سال هاست که در راه نوآوری به ‌ویژه در حوزه فناوری‌ های پیشرفته در جهان پیشرواند. کپی برداری آن ها در صنعت خودروسازی اگرچه در گام های نخستین منتقدان بسیاری را به همراه داشت، اما اکنون آن ها در این عرصه به پیشرفت های خیره کننده ای دست یافته اند.

بطور مثال صنعت خودروسازی چین در ده سال گذشته، صحنه‌ ی کم نظیری را خلق کرده است. رشد باورنکردنی فناوری و تعداد خودروهای چینی و صادراتشان به گوشه و کنار جهان از یک سو، طراحی بحث ‌برانگیز و حتی مشابه محصولات برندهای اروپایی ، ژاپنی و آمریکایی از سوی دیگر، بارها تکنولوژی کشور چین را بر سر زبان ها انداخته است. اما به هر حال،همیشه حاشیه‌ های فراوانی در بین علاقه ‌مندان ایجاد کرده است. اما چینی ها در برابر چشمان تمامی غول های خودرو سازی جهان، در حال تصرف این بازارند.

البته مردم چین هم به شدت به برندها و تکنولوژی های خود اعتماد دارند و استفاده از برندهای معتبر خود را به هر برند دیگری ترجیح می دهند. نمونه ی موفق دیگر ،سایت علی ‌بابا که که در سال گذشته ادعا کرده که توانسته، سایت‌های بازرگانی مشهوری چون آمازون را پشت سر قرار دهد و در صدر جدول خرید و فروش های اینترنتی جهان قرار گیرد. این موفقیت بی تردید از اعتماد جالب و شگفت انگیزی است که میان فروشندگان و محصولات این سایت و چینی ها برقرار شده است.

صنعت کپی برداری در چین
صنعت کپی برداری در چین

نوآوری‌های متعدد جهانی در بسیاری از حوزه‌های سخت ‌افزاری ازجمله تجهیزات تصویربرداری، قطعات نیمه‌ هادی، باتری‌ها و پیشرفت‌ های چشمگیر آن ها  در حوزه هایی چون  هوش مصنوعی و پردازش اطلاعات به چینی‌ها کمک کرده است تا راحت‌ تر از گذشته دست به نوآوری بزنند. شاید چینی ها در نگاه اول فقط کپی بردار خوبی بودند، تا جایی که رد پای آن ها در صنایع دستی ایران هم، مشهود است. از سفالی های چینی، چاقوی چینی و حتی فرش دستبافت چینی ،همه و همه براحتی توسط چینی ها کپی برداری شده اند. اما حال که در حال فتح اقتصاد جهان اند به خوبی به این مهم پی برده اند که کپی برداری ،برایشان ابتدای خلاقیت است و اکنون نوآوری های بدیع شان حتی در کشورهای توسعه یافته ی اروپایی و آمریکایی حرف اول را در توسعه ی صنعت و اقتصادشان دارد.

 

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=81640
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن