اجتماعی

صنایع دستی در انتظار مسافران نوروزی

مهندس فاطمه یحیائی

صنایع دستی در کشور ایران دارای پیشینه ی بسیار قوی در فرهنگ و تمدن ما به شمار می رود به طوری که کمتر کسی را می توان یافت که کشور عزیزمان ایران را از برجسته ترین مناطق صادر کننده صنایع دستی و آثار هنری به شمار نیاورد . صنایع دستی ایران به قدری گسترده است که در تمامی بخش های مختلف کشور یافت می شود و از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و در هر کدام از استان ها و شهر های کشور ، شاهد این امر هستیم و می توان گفت، صنایع دستی در هر کشوری ، متجلی پیام فرهنگی، مذهبی و اجتماعی آن کشور است و پاسداری و سیانت از آن امری ارزشمند به شمار می آید. رابطه ی دو طرفه ی این صنعت ارزشمند و افزایش استقبال از گردشگری در بسیاری از کشورهای پیش رو در این صنعت به وضوح قابل مشاهده است. اما اکنون بعد از پشت سر نهادن سال های سخت کرونا که گردشگری کشورهای قدرتمند در این حوزه را زمین گیر کرد ، وقت آن رسیده که این روزها شاهد رونق قابل توجهی در این حوزه باشیم.

صنایع دستی با ایجاد اشتغال پایدار به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و کسب درآمد ارزی تاثیر بسزایی دارد. ارزش افزوده بالا و نیاز به ابزار کار ساده و فروش و استقبال از آن چه در داخل و چه در خارج می تواند در بخش های مهارت آموزی و سرمایه گذاری در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی نقش موثری ایفا نماید.

در بسیاری از روستاها ، کشاورزان و خانواده هایشان با پرداختن به صنایع دستی نه تنها امکان اشتغال تمامی اعضای خانواده را فراهم نموده اند، بلکه توانسته اند با گسترش آن به درآمدهای جانبی قابل توجهی دست یابند و این خود عاملی برای عدم مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ محسوب می شود. چرا که تحقیقات نشان می دهد ، تنها فراهم نمودن امکانات رفاهی همچون آب و برق ، تسهیلات آموزشی و بهداشتی برای حفظ روستائیان و جلوگیری از مهاجرت آن ها کافی نیست. این اشتغال پایدار است که می تواند باعث رونق و توسعه ی اقتصادی در روستاها و شهرهای کوچک شود و صنایع دستی با قابلیت هایی که دارد، می تواند یک عامل مهم در این حوزه محسوب گردد.

تاسیس مراکز آموزشی فنی و حرفه ای در رشته های مختلف صنایع دستی ، برگزاری کارگاه های تولیدی برای روستائیان و ساماندهی آن ها از جمله راهکارهایی در جهت دوام و پابرجایی این صنعت می باشد. برگزاری نمایشگاه های خارجی و ایجاد رشته های تحصیلی مرتبط در مراکز آموزش عالی ، بستر مناسبی برای تحقق این هدف فراهم می کند. همچنین نباید فناوری های روز را در صنایع دستی و تولید انبوه آن نادیده گرفت.

حمایت از تولیدکنندگان از قبیل پوشش بیمه ای افراد و اعطای وام های قرض الحسنه و تسهیلات بانکی مناسب نیز از جمله عواملی هستند که در جهت رشد اقتصادی این صنعت نقش مهمی ایفا می کنند. البته باید به این مهم نیز اذعان داشت که صنایع دستی ایرانی برای حضور در بازارهای بین المللی نیاز به حمایت دارد. در نظر گرفتن سلیقه ی مخاطب و به روز کردن صنایع دستی، با توجه به نیازها و سلیقه های روز و هم زمان پایبند ماندن به اصالت هنرهای زیبای ایرانی می تواند بسیاری از چالش های پیش رو در افزایش فروش و کارایی این هنر اصیل ایرانی برای حضور هر چه بیشتر و پر رنگ تر در بازارهای جهانی را مرتفع سازد.

چنانچه متولیان گردشگری تلاش کنند با راه‌ اندازی سفرهای کم هزینه در نوروز،‌ رونقی به تاسیسات و فعالان این حوزه بدهند و صنایع‌ دستی هم بتواند با کمک‌ های بلاعوض و وام‌ های قرض الحسنه رونقی بگیرد شاید بتوان تبعات بحران کرونا و شرایط اقتصادی این روزها را در این صنعت تا حدی کاهش داد.

 

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=91928
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن