بانک-بیمه-بورس

صعود بورس در دهه فجر حقیقت دارد؟

گاه باورهایی در میان مردم رواج می‌یابد که هیچ مدرکی آن را تأیید نمی‌کند. رواج این باورها در میان فعالان بازار سرمایه می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. زیرا افراد به جای تکیه بر دانش مالی و معیارهای اصولی بازار بر پایه این باورها تصمیم‌گیری می‌کنند. صعود بازار بورس در دهه فجر نیز از جمله این موارد است که هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، گاه باورهایی در میان مردم رواج می‌یابد که هیچ دلیل و مدرکی برای تأیید آن وجود ندارد. در بازار بورس و اساساً بازارهای سرمایه نیز این گونه باورها رواج دارد و سرمایه‌گذاران تصمیمات خود را بر مبنای آن اتخاذ می‌کنند.

صعود بورس در مناسبتهای خاصی مانند دهه فجر از جمله این باورها است. ما در این مطلب با بررسی اطلاعات و شواهد موجود به بررسی صحت و سقم این مطلب می‌پردازیم.

آیا بازار بورس، دستوری و فرمایشی است؟

در این زمینه یک نکته مهم وجود دارد که القای این باور به جامعه به معنای این است که بازار بورس به صورت فرمایشی صعود یا سقوط می‌کند.

به بیان ساده‌تر دولت، وزارت اقتصاد یا هر نهاد حکومتی دیگر این قدرت را دارد که هر زمان اختیار کند صعود یا سقوط بازار را رقم بزند. در حالی که این ادعا مثل این است که بگوییم دولت می‌تواند با صدور یک ابلاغیه به دفاتر اسناد رسمی قیمت مسکن را کنترل کند.

در واقع در دنیا امروز گستردگی و پیچیدگی بازارها به صورتی است که به هیچ عنوان امکان مدیریت و کنترل دستوری و فرمایشی آنها وجود ندارد. نه دولت و نه هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند سلیقه خود را بر خواست و اراده خریدار و فروشنده تحمیل کند. در مکانیزم قیمت‌گذاری آزاد، تبادل سهام تنها با توافق خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد.

از لحاظ نظری تنها یک روش برای دخالت دولت در صعود بازار بورس وجود دارد. در این روش دولت باید با حجم قابل توجهی از بودجه خود، سهام شرکت‌های مؤثر در بازار را به قیمتی بالاتر از ارزش واقعی آنها خریداری نماید.

در این شیوه حراج بودجه دولتی، موجب افزایش قیمت سهام به صورت مصنوعی می‌شود. بدیهی است چنین روشی منفعتی برای دولت ندارد و به همین خاطر کمتر دولتی حاضر به اجرای آن است.

روند بازار بورس در دهه فجر

بررسی روند بازار بورس تهران در دهه فجر

بهترین پاسخ برای مدعیان این باور، بررسی روند بازار بورس در دهه فجر چند سال گذشته است.

تغییرات شاخص بازار در دهه فجر و حتی در کل ماه بهمن قاعدتاً باید صعود بازار را به وضوح نشان دهد.

دهه فجر سال 1396

شاخص بورس در ابتدای دهه فجر سال 1396 رقم 98133 واحد و در انتهای دهه فجر 97872 واحد بود. یعنی شاخص بازار در سال 96 با افت 351 واحدی همراه بود.

روند نزولی بازار بورس که از ابتدای بهمن ماه آغاز شده بود تا پایان این ماه ادامه داشت و در ماه اسفند روند بازار صعودی شد و به کانال 98 هزار واحد بازگشت. بنابراین مطابق اطلاعات موجود ادعای مطرح شده مبنی بر صعود بازار در دهه فجر در سال 96 رد می‌شود.

دهه فجر سال 1397

دهه فجر سال 1397 نیز مشابه دهه فجر 1396 است. شاخص بازار در ماه بهمن 1397 از 161922 واحد به 158 هزار واحد سقوط می‌کند. جالب اینکه باز هم مشابه سال قبل شاخص کل بورس در اسفندماه صعودی بوده به طوری که پایان این ماه به رقم 175 هزار واحد می‌رسد.

دهه فجر سال 1398

سال 98 از جمله مواردی است که ادعای مطرح شده در آن صدق می‌کند. زیرا در سال 98 یک صعود پرقدرت در بورس تهران رخ داد که شاخص را از سطح 400 هزار واحد در ابتدای ماه بهمن به سطح 500 هزار واحد در پایان این ماه رساند.

دهه فجر سال 1399

امسال شرایط بازار بورس در دهه فجر کمی پیچیده‌تر بود. به طوری که در روزهای اول دهه فجر شاخص بورس روند نزولی داشت ولی در روزهای انتهایی دهه فجر دوباره صعودی شد. البته تأثیر عواملی چون توقف روند نزولی ارز، انتظارات تورمی و تصمیمات شورای عالی به ویژه تغییر دامنه نوسان سهام را نمی‌توان نادیده گرفت.

نتیجه‌گیری

بررسی روند تغییرات شاخص کل بورس در ده سال اخیر نیز نتایج مشابهی به همراه دارد. به این معنا که این شاخص در دهه فجر سالهای مختلف گاه صعودی و گاه نزولی بوده و نمی‌توان تابع مشخصی برای آن تعریف کرد.

لذا فعالان بازار نباید به چنین تصورات بی پایه و اساسی دامن زده و تصمیمات خود را بر مبنای آنها اتخاذ کنند. ارزیابی شرایط جاری بازار و بررسی معیارهای اصولی بازار، تنها راه پیش‌بینی آینده بازار بورس است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63882
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن