بانک-بیمه-بورسگیلان

تاثیر منفی کرونا به بازار بورس هم رسید

مشاور هلدینگ سرمایه‌گذاری می گوید: هم اکنون که جامعه آماری چندین میلیونی سهام‌دار داریم، مستلزم این است که به اعتماد مردم پاسخ داده شود و با آموزش درست و ایجاد بستر مناسب در بازار بورس از سرمایه مردم حفاظت شود.

تفاهم آنلاین – ریحانه شریفی: واژه بورس در فضای اقتصادی این روزها، یک واژه آشناست، اما اگر از کسی بپرسید بورس چیست؟ شاید نتواند توضیح دقیقی از آن بدهد. طبق بررسی های صورت گرفته خیلی‌ها تنها راه سرمایه‌گذاری را سپرده‌گذاری در بانک‌ها می دانند و دلیل این کار هم عدم آشنایی آن‌ها با گزینه‌های دیگر سرمایه‌گذاری است، در حالی که هرچقدر شناخت ما از گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری بیشتر شود در شرایط خاص اقتصادی کشور می‌توانیم سرمایه گذاری های هدفمندتر و سومندتری داشته باشیم.

در این خصوص خبرنگار تفاهم آنلاین، با هومن عمیدی، مدیر سرمایه‌گذاری، مشاور مجموعه‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری و مشاور هلدینگ سرمایه‌گذاری به گفت وگو پرداخته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

*ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چند سال است در بازار سرمایه مشغول فعالیت هستید؟

هومن عمیدی هستم فوق لیسانس مهندسی میکانیک جامدات و ۱۷ سال در کسوت مدیر سرمایه‌گذاری شرکت های مختلف، مشاور هلدینگ سرمایه گذاری، مشاور مجموعه های سرمایه گذاری و کارگزاری و مدیر عامل سرمایه گذاری بخش خصوصی مشغول فعالیت هستم.

* تاریخچه بازار سرمایه و دلایل استقبال مردم از بورس چیست؟

اقبال به سمت بورس در طی تاریخ بورس و حرکت مردمی برای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار به نسبت ورود مردم در سال های ۹۸ و ۹۹ دیده نشده و این وظیفه مسئولان و دست اندرکاران بازار سرمایه و وزارت اقتصاد را دو برابر می کند و دعوت عمومی مردم به بورس توسط رئیس جمهور و تلاش برای جهت دادن به سرمایه های مردمی در بازار سرمایه نیازمند مقدماتی است که متاسفانه انجام نشد.

* راهکارهای ورود به بورس چیست؟

تحلیل و آموزش ابتدایی بورس برای مردم در رسانه ها فراگیر شود تا اصطلاحات و ابزارهای مالی را بشناسند در حالی که مردم بدون داشتن اطلاعات و به قصد بازدهی بالا وارد بازار بورس شدند و این را بدانند که برای ورود به هر کاری باید ابتدا علم آن را یاد گرفت و در خصوص بورس هم داشتن علم حداقلی پیش زمینه ورود به این بازار سرمایه است.

پیش زمینه ورود به بورس چیست؟

شرکت در دوره ها و کلاس های آموزشی در کارگزاری ها، شرکت های سرمایه گذاری و مراکز فنی و حرفه ای، مطالعه کتاب ها و مقالات موجود در فضای مجازی، آموزش عمومی تر بورس در رسانه ها و صدا و سیما می تواند از متضرر شدن افراد تا حدود زیادی بکاهد تا با علم دقیق و حرفه ای در این حوزه فعالیت کنند.

* توصیه شما به مبتدیان و اینکه چگونه در این زمینه فعالیت کنند؟

مراجعه به صندوق سرمایه گذاری، آموزش بورس و افزایش مطالعات بورسی دو راهکار توصیه شده به مبتدیان است که البته سناریو مطمئن تر تلفیق این دو روش است.

* چگونه در بورس خرید موفقیت آمیز داشته باشیم؟

باید برای اینکار سابقه، تجربه، تحلیل علمی داشت تا با آنالیز اطلاعات مالی شرکت ها، تجربه معاملات و شناسایی شرکت های معتبر به بازدهی بالا دست یافت چرا که در کشور ما برخی از صنایع هرگز تکرار نمی شوند به عنوان‌مثال صنعت فولاد مبارکه شرکتی صادرات محور و تولید کننده قوی و بنیادی خوب است در مقابل برخی از شرکت های کوچک در صنایع غذایی هر لحظه امکان دارد که دچار مشکلاتی شود و کرونا در همه کسب و کارها اثر منفی گذاشته و به تبع در بورس نیز تاثیر منفی به جای گذاشت.

*وضعیت در حال حاضر بورس چگونه است؟

در حال حاضر شاخص به سطح ۲ میلیون و ۵۰ واحد رسیده و دچار اصلاح غیر شاخص و شاخص کل اصلاح شده است که با توجه به نرخ دلار و تورم موجود، بورس حرکت بزرگ دیگر خواهد داشت و در حال حاضر ورود به بازار سرمایه برای کسانی که ریسک پایینی دارند مطلوب است و تنها باید مراقب باشند و هر سهمی را خریداری نکنند.

* چگونه در بازار بورس از سرمایه های مردم صیانت می‌شود؟

هم اکنون که جامعه آماری چندین میلیونی سهام دار داریم و آرزوی مجموعه وزارت اقتصاد که فراگیری فرهنگ بورس بوده، تحقق یافته و این مستلزم این است که به اعتماد مردم پاسخ داده شود و با آموزش درست و ایجاد بستر مناسب در بازار بورس از سرمایه مردم حفاظت و صیانت شود که با توجه به نرخ تورم و رشد نرخ ارز کسانی که در پیک قیمت سهام، خرید سهام داشتند ضمن حفظ خونسردی از دو روش کم کردن بهای تمام شده از طریق خرید در قیمت های پایین تر که میانگین بهای تمام شده کاهش یابد و آنهایی که نقدینگی ندارند با صبوری و نگاه بلند مدت به نوسان قیمت توجه نکنند که راهکار اصولی آموزش بازار سرمایه و بورس و مراجعه به صندوق های سرمایه گذاری است که مراجعه به صندوق راهکار مطمئن بدون ریسک است.

حرف آخر…….؟

مسئولین استان گیلان نسبت به آشنایی و آموزش مردم در زمینه بورس اوراق بهادار به صورت خودجوش اجماع حاصل کنند و تا با انجام این کار از بزهکاری های اجتماعی جلوگیری شود و متاسفانه مردم استان با صنایع آشنا نبوده و صنایع قوی برای مردم ناشناخته است، به طور مثال پارس توشه مالک پارس خزر و لامپ شهاب و بزرگ ترین هلدینگ گیلان است که رسانه ها باید در این زمینه بیشتر فعالیت کنند تا مردم با چنین صنایع قوی در استان بیشتر آشنا شوند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=49771
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن