یادداشت

شیوع کرونا نقطه ی عطف فعالیت های فریلنسرها

بر خلاف کسب و کارهای سنتی قرن بیستم که انجامش نیاز به حضور در مکان و زمان خاص دارد، کسب و کارهای مدرن امروزی نیازی به این مولفه های روتین ندارد.

همه ما دلمان می خواهد که مجبور نباشیم هر روز به اداره برویم و ترجیح می دهیم بدون نیاز به حضور فیزیکی در شرکت ها و مجموعه ها، در خانه بمانیم و به دور از شلوغی و ترافیک در منزل کار کنیم و در زمان استراحت روی کاناپه اتاق یا در حال سوار شدن هواپیما یا قطار، خدمات ارائه کرده و ثانیه ای و ساعتی درآمد زایی کنند. شیوه ی جدید در دنیای کاریابی، که می توان آن را اقتضای عصر دیجیتال دانست و گسترش چشمگیر آن سبب شکل گیری شاخه ای در اقتصاد به نام اقتصاد فریلنسرها شده است.

به بیان ساده تر، گونه ای از شغل آزاد است و مشابه کسب و کاری از طریق ارتباطات مجازی است، که افراد با توجه به تخصص خود و یا نیاز مجموعه ها یک شغل تمام وقت و یا پاره وقت برای خود دست و پا کنند. شیوع کرونا از اسفند سال گذشته تا کنون روال همه چیز را تغییر داده،‌ از جمله روال عادی فعالیت بسیاری از کسب ‌وکارها و نیروهای انسانیشان. حالا بیش از نیمی از نیروهای کسب‌ وکارهای مختلف به دنبال محدودیت‌های اجباری و قرنطینه، دورکار شده‌اند و حتی برخی شرکت‌های استارت ‌آپی هم اعلام کرده ‌اند بعد از کرونا نیز همچنان دورکار بخش‌هایی از فعالیت‌ها یشان را ادامه می‌دهند. گویا زمان شروع شیوع کرونا نقطه ی عطف فعالیت های فریلنسرها محسوب می شود.

فریلنسرها در دوران رکود مانند رکودهای اقتصادی وضعیت ‌شان همواره بهتر از بقیه بوده و از اینرو در دوره ای که اکثر مشاغل تحت تاثیر کرونا بوده اند، فریلنسرها به سه دلیل: انعطاف‌ پذیری، کنترل و تجربه دوران طلایی خود را سپری می کنند. چرا که فریلنسرها آزادی عمل زیادی دارند و از نظر زمان و مکان بصورت مستقل عمل می کنند و شما می توانید به عنوان فریلنسر با تعهد و جدییت براحتی موفقیت را تجربه نمایید. اما یکی از دغدغه های امروز افرادی که می خواهند به سمت آزادکاری (فریلنسری) گرایش پیدا کنند، فهمیدن این نکته است که بهترین گزینه برای یافتن شغل مناسب با درآمد خوب برای آن ها چه شغلی است. اگر هم اکنون تصمیم دارید که یک فریلنسر شوید باید نکات مهمی را مدنظر داشته باشید. شاید عجیب بنظر برسد، ولی وقتی سرعت رشد فریلنسرها از سرعت رشد تعداد افرادی که حاضر به کار با فریلنسرها هستند بیشتر شود، رقابت بالا می گیرد. بازاریابی یکی از مهم ترین معضلات فریلنسرهاست، چرا که روز به روز به تعداد فریلنسرها اضافه شده و با رشد بی سابقه تعداد و درآمد، افرادی در این عرصه موفق ترند که بازاریابی و تبلیغات را در حرفه ی تخصصی خود جدی دنبال کنند.

برندینگ نیز در موفقیت شما به عنوان فریلنسر بسیار حائز اهمیت است ، چرا که با هزینه های روزافزون زندگی کمتر فریلنسری حاضر می شود که به مسئله ی برندسازی بپردازد. چرا که بر خلاف تعداد زیادی از فریلنسرها که بخش زیادی از سال بیکارند، عده ای وقت سر خاراندن ندارند. برای اینکه یک فریلنسر موفق باشید، نباید به داشتن یک وب سایت و همچنین تنها به فعالیت در فضاهای مجازی اکتفا کنید، بلکه باید کار را با چنگ و دندان به دست آورید و برای گرفتن پروژه های مختلف بجنگید که لازمه ی آن جستجوی بیشتر و کار بیشتر است و برای رسیدن به این هدف هرگز دلسرد نشوید.

در این حرفه، واسطه ها را جدی بگیرید. ارتباط با گروه ها و انجمن ها و سایت های تخصصی معرفی و کاریابی و شبکه های قوی این حوزه بسیار مهم و شاخصه‌ای تاثیر گذار در اشتغال فریلنسرهاست. به عنوان یک فریلنسر، نداشتن رزومه ی مناسب بازار کارتان را تحت تاثیر قرار می دهد و این یکی معضلات مهم افراد تازه کار در این حوزه است. معضلی که بسیاری از افراد تازه کار با آن روبر هستند. اما مطمئنا افراد متخصص و وارد به کار حتی بدون داشتن رزومه می توانند پروژه های متعددی را در دست بگیرند. به هر حال نمی توان از مزایای بی نظیر فریلنسرها به راحتی گذر کرد. آن ها مدیر خود هستند و با اختیار عمل بالا، توانایی بروز خلاقیت‌های فراوانی را دارند و از تنوع کاری بالایی نیزبرخوردارند. دنیای منعطف فریلنسری، زندگی و کار را در هم می آمیزد و شکل دیگری از زندگی حرفه ای را به نمایش می گذارد و با به چالش کشیدن مهارت های مختلف، به شما کمک می کند که با هر توانایی خود درآمد زایی نمایید.

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=60581

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن