یادداشت

سواد رسانه ای الزامی برای کارآفرینان

سواد رسانه ای در راستای بهبود فعالیت های کارآفرینانه و رسیدن به اهدافی چون بازاریابی موفق و به تبع آن افزایش آمار فروش به شدت تحت شعاع قرار می گیرد. هنگامی که در تمامی نهادهای آموزشی بالاخص دانشگاه ها ضرورت توجه به پدیده ی کارآفرینی به وضوح احساس می شود، با یک سوال مهم روبرو هستیم که چگونه می توانیم قابلیت های یک فعالیت کارآفرینانه موفق را افزایش دهیم؟ سواد رسانه ای دقیقا یکی از فاکتورهای مهم و تعیین کننده ای است که در این زمینه نقش مهم و بسزایی را بازی می کند.

کارآفرینان ذبده و کاربلد باید مجهز به استفاده از تکنولوژی ها ی روز برای پردازش و تولید اطلاعات و چگونگی واکنش جامعه به عنوان مصرف کننده در فضاهای کسب وکار در سایه ی سواد رسانه ای، برای رسیدن به نقطه ی مطلوب باشند. شرکت های بزرگ جهان به خوبی به این مهم مجهز هستند. شرکت آیفون را در نظر بگیرید. به شوآف آن در این چند ماه اخیر در راستای رونمایی از آخرین ورژن تلفن همراهش (آیفون 14) توجه نمایید. گویا کسب و کارهای بزرگ با رسانه عجین شده اند. چرا که آن ها به جادوی رسانه ایمان دارند. چرا که رسانه ها واقعیت را بازسازی می کنند، استفاده از این ابزار و ایجاد نیاز از سوی مصرف کنندگان رسانه، یک رابطه ی مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین هنگامی که مخاطبان مفهوم مورد نظر خود را از رسانه ها می گیرند و متناسب با فاکتورهای فردی خود با رسانه تعامل خواهند داشت.

حتی آن ها به خوبی دریافته اند که چگونه از طریق رسانه ایجاد نیاز کنند و چگونه با فروش محصولاتشان این نیازها را برطرف سازند. بی تردید نوع تغذیه ی رسانه ای در فرهنگ مصرف و ایجاد نیاز مصرف کنندگان بصورت سیار، نقش بسزایی ایفا می کند.

دقیقا همین جاست که داشتن سواد رسانه ای و مسلط بودن به دنیای بی حد و مرز رسانه ها ، عضو لاینفک در بازار کسب و کار است و اطلاعات رسانه ای را به عنوان عضوی مکمل یکی از مهم ترین عامل های رسیدن به موفقیت است. اهداف تجاری دنبال شده، سیاست های اقتصادی و حتی ضرورت های مالی توسط رسانه ها رقم می خورد و نمی توان بازار ایجاد شده در این بین را نادیده گرفت. این دو بخش چنان مکمل یکدیگرند که تنها در صورت توجه به هر دو بعد، رسیدن به اهداف مورد نظر در صنعت کارآفرینان بزرگ مقدور خواهد بود.

سواد رسانه به عنوان یک رشته آموزشی در چهل سال اخیر در دنیا ایجاد شده است .به گفته کارشناسان ، سواد رسانه ای ،  نوعی تکنیک عملی و مهارت بسیار ویژه در افراد است که در تمام جوامع یکی از مهم ترین آموزش‌ها در جهان تلقی می‌شود.

به عبارتی بهتر می توان اینگونه بیان کرد ،  سواد رسانه ای که به مجموعه ای از مهارت های قابل یادگیری اطلاق می شود ، در دنیای امروزی یکی از مهارت های ضروری به حساب آمده که قدرت توانایی و تجزیه و تحلیل انواع پیام های رسانه ای را شامل می شود . این مفهوم که به نوعی با ایجاد و رواج انواع رسانه ها از جمله رسانه های سمعی و بصری بکار گرفته شود ، درعصر حاضر که شبکه های اجتماعی روز به روز گسترش می یابند ، از ابعاد وسیع تری برخوردار شدند. تحلیل سواد رسانه ای در جامعه باعث افزایش قدرت تحلیل افراد شده و باعث می‌شود تا بتوانند اخبار واقعی و فیک را تشخیص دهند و از انتشار آن ها جلوگیری کنند.

منافع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دولت ها در دست رسانه هاست. پس چگونه یک کارآفرین می تواند بدون کمک گرفتن از چنین بازوی کمکی تاثیرگذار به موفقیت برسد.او باید به خوبی بداند ، کی ، کجا و چگونه تولیدات و خدمات خود را در بازار عرضه نماید تا بتواند مصرف کننده و یا دریافت کننده ی خدمات خود را قانع نماید. این رسانه ها هستند که توانایی خلق مدل های ارزشی و رفتاری پر قدرت را دارند. از اینرو در دنیایی که رسانه‌های جمعی جایگاه خود را به‌عنوان گسترده‌ترین و قوی‌ترین مرجع معتبر تثبیت کرده‌اند و زمام امور افراد یک جامعه را مستقیم و غیرمستقیم در دست گرفته اند، سواد رسانه ای حداقل ابزار لازم برای موفقیت در فعالیت های کارآفرینانه به حساب می آید.

سیده مینا دیوبند – سردبیرروزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=87461
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. سواد رسانه ای از جمله مهم ترین مباحث در بحث رسانه است . ممنون که به آن پرداختید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن