کارآفرینی

زنان کارآفرین از محورهای مهم دنیای کسب و کار

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

زنان نیمی از جمعیت جامعه ایران را تشکیل می‌دهند و سهم بی نظیر آن ها در مناسبات اقتصادی کشور قابل تردید نیست. بسیاری از دولت ها در بحران های اقتصادی خود دریافته اند ، با اتخاذ تدابیر و سیاست هایی نسبت به بهره مندی از نیروی کار زنان شرایط را برای حضور هر چه موثرتر آن ها فراهم نمایند  تا بتوانند به نوعی در مسیر توسعه، موفق تر شوند. اما متاسفانه نرخ مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های اقتصادی ۲۰ درصد است و فاصله زیادی با نرخ ۵۰ درصدی مشارکت زنان در کشورهای دیگر دارد. درصد بالایی از قبولی های دانشگاه را بانوان تشکیل می دهند و فعالیت و اشتغال آن ها در عرصه های اقتصادی و اجتماعی موید به ثمررسیدن هزینه های مالی و معنوی است که یک جامعه بابت تحصیل و رشد این گروه تاثیرگذار پرداخته است. خوشبختانه اکنون شرایط حضور بانوان در عرصه های گوناگون به مراتب بیشتر تسهیل یافته و با آنکه زنان همواره مسئولیت زندگی شخصی و خانوادگی را به عهده دارند، آن دسته از آن‌ها که بین کار و زندگی خانوادگی توازن برقرار می‌کنند به مراتب موفق‌ترند.

بانوانی که با تمام مسئولیت های مادرانه پا به عرصه ی کارآفرینی گذارده و با ورود به دنیای کسب و کار هم لذت تولید و هم آرامش مادرانه را به فرزندانشان هدیه داده اند. دنیای کسب و کار، آن قدر جنبه ها و شکل های نوین به خود گرفته است که به راحتی حد و مرز جنسیت را کنار زده و به سمت و سوی خود اشتغالی و خودکارفرمایی همراه با افزایش فعالیت های کارآفرینانه در حال رشد و پیشرفت است. اگر در گذشته کارآفرینی را تنها مختص مردان می پنداشتند، اما امروزه قطع به یقین زمانه تغییر کرده و زنان و بالاخص مادران یکی از محورهای مهم دنیای کسب و کارند.

سال هاست که الگوی زندگی در جهان عوض شده است و امروزه بیش از هر زمان دیگری با زندگینامه ی بانوان کارآفرین و موفقی روبه رو می شویم که به خوبی توانسته اند ، بین زندگی و شغل خود تعادل برقرار کنند. در همین راستا، شناخت عواملی که زنان را به ایجاد فعالیت های کارآفرینانه تشویق می کنند، جهت افزایش مشارکت هر چه بیشتر زنان در عرصه فعالیت های کارآفرینی ضروری به نظر می رسد.

بررسی ها حاکی از آن است که  کارآفرینان دارای صفات و ویژگی ها، انگیزه ها و اهدافی اند که نقش آنان را از سایرین متمایز می سازد. همه زنان در تمام دنیا ، برای اشتغال و فعالیت اقتصادی با مشکلاتی روبه ‌رو هستند و دراکثر کشورها ،امتیازات و حقوق‌های کمتری از مردان دارند. موانعی چون هنجارهای اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از موارد از حضور فعال بانوان جلوگیری می کند اما آن ها اثبات  نموده اند که هیچ مانعی توان مقابله با تلاش و پشتکار آن ها را ندارد. برخلاف باور عموم، ایده های زیادی برای کارآفرینی زنان وجود دارد. زنان این قدرت را دارند که هر ایده ‌ای را که دارند، محقق کنند و کسب ‌و کار خود را  راه‌ اندازی نمایند.

همین موضوع درباره کارآفرینی زنان هم صادق است و زنان می‌توانند یک کارخانه یا کسب ‌و کار بزرگ با هزاران کارمند را،راه ‌اندازی و آن را اداره کنند. اما  در تمام دنیا نمونه های بسیاری از موفقیت زنان کارآفرین می توان نام برد.  بانوانی که با تلاشی مضاعف نه تنها خود قله های موفقیت را طی کرده اند، بلکه توانسته اند عزت نفس و امید را در ذهن بانوان بسیاری تداعی نمایند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=91976
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن