یادداشت

روستای خاجان رشت و پدیده تغییر کاربری اراضی کشاورزی!!!!!!!!

مدیرکل سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان در مصاحبه سوم شهریور خود با رسانه ها گفت که طی سال گذشته(99) ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی گیلان اعم از زراعی و باغی استان تغییر کاربری قرار گرفت. البته ایشان تاکید کرده بود موافقت برای تغییر کاربری اراضی شالیزاری صفر و برای باغی نیز زیر یک درصد بوده است و واحدهای ساخته شده در اراضی شالیزاری غیر مجاز است. وی با بیان اینکه با پدیده ای به نام خانه دومی ها مواجه هستیم و بیشتر این متقاضیان زمین های کشاورزی استان از استان های تهران ، قزوین، اصفهان و به مقدار کمتر از آذربایجان شرقی و اردبیل هستند. مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان در مصاحبه مورخ سیزدهم مهر سال جاری گفت : هزار و ۸۸۳ پرونده تخلف ساختمانی شامل تغییر کاربری اراضی از سال گذشته ( 99)تا شش ماهه نخست امسال داریم که آمار بالایی است و باید مورد توجه قرار گیرد…
من پس از مصاحبه مدیرکل سابق بنیاد مسکن یادداشتی نوشتم و تاکید کردم تغییر کاربری اراضی در گیلان به عنوان یک تهدید جدی بایستی در شورای تامین بررسی گردد . اخباری که معمولا از مجاری مختلف به من می رسد و یا به عنوان یک روستایی در جریان این موضوع قراردارم ، واقعا توجه به تغییر کاربری اراضی از سوی مسئولان امر به ویژه دستگاه قضایی را ضروری می دانم.
اما چند نکته:
۱- روستای خاجان چهاردانگ( معروف به باغ پرندگان) از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان رشت و در 8 کیلومتری آن قراردارد که به علت نزدیکی به رشت و داشتن محیط طبیعی و زیبا مورد توجه زمین خواران حرفه ای قرار دارد . من چند روز قبل به این روستا رفتم و با بعضی از روستاییان صحبت کردم و متوجه شدم که هم در روستای سوقه و هم روستای خاجان چه جنایتی بزرگی صورت گرفته است . اراضی کشاورزی مردم به قیمت نازل خریداری و تغییر کاربری داده شده اند.
۲- در صحبت با مردم روستا متوجه شدم پدرخوانده وارداتی ورزش گیلان چند هزار متر زمین شالیکاری مردم را در روستای خاجان خریده و از طریق روابط سیاسی و اداری که داشته ، مجوز تغییر کاربری گرفته و در وسط مزارع برنج ویلا ساخته است . در این خصوص مدیرکل سابق بنیاد مسکن گیلان و برخی از مدیران وقت استانداری باید پاسخ گو باشد . روستاییان می گویند عده ای که مزارع را خریده و با حساسیت هایی که ایجاد شد نتوانستند ویلا بسازند ، فقط اراضی خریداری شده را دیوار کشی کرده و منتظرند که بتوانند مجوز بگیرند و ویلاسازی کنند.
۳- تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان ؛ در واقع یکی از مهم ترین تهدیدات کشاورزی،اقتصادی ، زیست محیطی و اجتماعی استان است و متاسفانه این عمل خلاف در چارچوب عملکرد دستگاه های دست اندرکار، باید مورد بررسی قرار گیرد.
۴- بنیاد مسکن به عنوان تهیه کننده طرح های هادی و مسئول مسکن روستایی، اتفاقا یکی از نهادهایی است که باید نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی پاسخ گو باشد که در حوزه عملکرد این نهاد چه اتفاقاتی افتاده است؟؟
۵- تغییر گسترده و خطرناک اراضی کشاورزی گیلان منجر به مهاجرت روستاییان به شهرها، فقیر شدن روستاییان و تغییر بافت اجتماعی و فرهنگی و آسیب های زیست محیطی فراوان گردیده است؛ بنابراین، در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم و حساسیت ایت الله رئیسی به موضوع مبارزه با فساد اداری و اقتصادی، از دکتر عباسی استاندار گیلان انتظار می رود در باره تغییر کاربری اراضی در گیلان تدبیر نمایند.

*نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=79131
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن