یادداشت

تغییر کاربری اراضی تهدید کشاورزی گیلان !

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان گفت: طی سال گذشته ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی گیلان اعم از زراعی و باغی استان تغییر کاربری قرار گرفت .
با پدیده ای به نام خانه دومی ها مواجه هستیم. بیشتر این متقاضیان زمین های کشاورزی استان از استان های تهران ، قزوین، اصفهان و به مقدار کمتر از آذربایجان شرقی و اردبیل هستند.
تبعات این پدیده به خطر افتادن امنیت غذایی و اجتماعی این منطقه است.
این موضوع نیازمند مشارکت ملی است و تنها یک دستگاه نمی تواند این معضل را حل کند./ ایرنا

در خصوص اظهارات مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، توجه به نکات زیر را لازم می دانم :
۱- تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان ؛ در واقع یکی از مهم ترین تهدیدات کشاورزی،اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی استان است و متاسفانه این عمل خلاف در چارچوب مناسبات رفتاری نهادهای دست اندرکار، قابل ردیابی است.
۲- بنیاد مسکن به عنوان تهیه کننده طرح های هادی و مسئول مسکن روستایی، اتفاقا یکی از نهادهایی است که باید نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی پاسخ گوید که در حوزه عملکرد این نهاد چه اتفاقاتی افتاده است.
۳- در آستانه آغاز به کار دولت سیزدهم و حساسیت ایت الله رئیسی به موضوع مبارزه با فساد اداری و اقتصادی، مصاحبه مدیرکل بنیاد گیلان در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی که امنیت و حیات گیلانیان را به خطر انداخته است نوعی خوداظهاری برای تبرئه نقش بنیاد مسکن در تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.
۴- تحت تاثیر تغییر گسترده و خطرناک اراضی کشاورزی گیلان، مهاجرت اهالی استان های دیگر، مهاجرت روستاییان به شهرها، فقیر شدن روستاییان و تغییر بافت اجتماعی و فرهنگی و آسیب های زیست محیطی گردیده است؛ بنابراین، انتظار می رود تغییر کاربری اراضی در گیلان به عنوان یک تهدید جدی در شورای تامین موردبررسی قرار گیرد.

* نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=75494
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن