یادداشت

روابط عمومی آینده، نیازمند چه الزاماتی است؟

از  این‎رو حوزه‎عمومی و بالطبع حوزه روابط عمومی که پیوست بین سازمان و متن اصلی جامعه را ایجاد می‎کند، اهمیت مضاعفی می‎یابد. اهمیتی که روز به روز بیشتر نمایان شده است. تا جائیکه که عده‎ای روابط عمومی را هنر هشتم لقب داده‎اند.

روابط عمومی از جمله موضوعاتی است که وجه مشترک تمامی فعالیت ها اعم از شخصی و سازمانی است و همگان برای پیشرفت و توسعه، به داشتن و یا رعایت تمام یا بخشی از لوازم آن نیازمندند. این شاخه علمی و عملی تلاش دارد به افراد و سازمانهای علاقمند به تداوم موفقیت بگوید که چه باید کرد تا در مسیر پرشتاب تحولات از قافله پرسرعت تغییر و تحول عقب نمانند.
واقعیت این است که جماعت دلسوزی از کارشناسان و دانشگاهیان علاقمند به بهبود جایگاه نظری و عملی روابط عمومی تلاش کرده اند، با تالیف صدها یادداشت و مقاله و انجام تحقیقات پیمایشی و یا نظری، برگزاری دوره‎ها و کارگاهها و همایش‎های تخصصی، روابط عمومی های کشور را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دهند. اقدامی ارزشمند که تاثیر و نمود ملموسی داشته و استقبال مدیران و کارشناسان روابط عمومی از این اقدامات، نشانگر عطش و نیاز در این زمینه است.
اما رویکرد و اقدامی که می‎تواند مکمل تلاشهای صورت گرفته باشد، باور دست‎اندرکاران روابط عمومی به جایگاه خود در سازمانها و تلاش برای صیانت از آن با اقدامات به موقع و البته خلاقانه است. باوری که با نگرش نوین و تدارک برنامه های پویا، نوآورانه و مدبرانه در حوزه اطلاع رسانی، فعالیتهای تبلیغی و ترویجی، افزایش همبستگی سازمانی، ایجاد ارتباط دوسویه بین مجموعه و مشتریان، درک نیازها و پاسخ به آنها با رویکرد پژوهش محور و در نهایت توجه به دو موضوع کلیدی اقناع و ترغیب، موجب پذیرش بیشتر واحد روابط عمومی از سوی مدیران ارشد، بازیگران سازمانها و کارکنان خواهد شد.
بی‎ باور بودن به قدرت روابط عمومی یا حتی کم باور بودن آن موضوعی است در گریبانگیر بسیاری از مدیران روابط عمومی در کشور است. این موضوع موجب افت راندمان و بسنده کردن روابط عمومی ها به پلاکارد نویسی و ارسال خبرهای بفرموده به رسانه‎ها می‎گردد.
همچنین برخی مدیران که از شفافیت می‎هراسند از داشتن روابط عمومی‎های بله قربان‎گو راضی هستند. وضعیتی که با منافع ملی و جایگاه شغلی روابط عمومی در تضاد بوده و موجب ایجاد رانت و مسائل حادتر می‎گردد.
موضوع بایدها و نبایدها درروابط عمومی، ایجاد خودباوری و توسعه ضریب نفوذ از صدر تا ذیل فعالیت سازمانها توسط مدیران و کارشناسان روابط عمومی، باید به عنوان دغدغه همواره همراه افراد فعال در این حوزه باشد.
توجه به فن‎آوری و استفاده از ظرفیت‎های آن در روابط عمومی‎ها، مهارت‎های عملی، درک فضای مجازی و مواردی از این دست برای دست اندرکاران بسیار ضروری است، اما بدانیم به تنهایی رویکرد راهبردی در مدیریت روابط عمومی‎ها را پوشش نمی‌‎دهد و ما باید برای این موضوع به تحول در نگرش و ساختار برسیم. اتفاقی که سرعت شکوفایی و تاثیرگذاری روابط عمومی ها برای خدمت به کشور و مردم را بیش از پیش خواهد کرد.
روابط عمومی آینده که از عناوین جذاب برای همه کسانی است که به نحوی در زمینه روابط عمومی فعالیت دارند، بدون نگاه آینده نگر، جامع، همه جانبه و جستجوگری برای کشف افق های تازه محقق نمی شود. روابط عمومی آینده از جنس روزمرگی نیست. روابط عمومی آینده از ترکیب تلاش و دانش و هم افزایی است . ارتباط، یکی از شاه کلیدهای موفقیت در دنیای امروز است. مدیران روابط عمومی در دوره جدید باید با بهره گیری از تمام ظرفیت ها و با خلق تجربه‎ای تازه، طرحی نو دراندازد.

 

 

دکتر سید علیرضا علوی
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=25677

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن