یادداشت

رضایت شغلی و سلامت روان

رضایت شغلی ؛ یکی از شاخصه های مهم و مؤثر در سلامت روان است و از اینرو یادگیری فنونی که بتواند منجر به ایجاد یا افزایش رضایت شغلی در جامعه گردد، قطع به یقین به افزایش سلامت روان یک جامعه کمک صدچندانی می نماید. در دنیای مدرن امروز، که مرز بین کار و زندگی بسیار کم رنگ و باریک است و این دو، آنچنان با یکدیگر عجین شده است که تفکیک بین شان در زندگی بسیاری از انسان ها غیرممکن است، اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که از شروع هفته و رفتن به سرکار بیزارید، تنها نیستید. میلیون ها انسان در کره ی خاکی ،شرایط مشابهی همچون شما دارند که در نهایت دو راه پیش رویشان قرار دارد.

گام برداشتن در جهت رضایت شغلی
گام برداشتن در جهت رضایت شغلی

یا استعفا دهید یا دست از غر زدن بردارید و دنبال چاره‌ جویی باشید. گله مندی همیشگی درباره ی شغل تان نه تنها شما را از دستیابی به آرزوهایتان باز می دارد و آزار دهنده است، بلکه اطرافیان تان راهم کلافه خواهد کرد.تحقیقات نشان می دهد که عوامل بسیاری در بروز این تنفر و یا عدم دوست داشتن موثرند. از انواع استرس های شغلی گرفته تا  وظایف کاری خسته‌ کننده و نا مطلوب و حقوق و مزایای پایین، همه و همه ،شما را در شرایطی قرار می دهد که از شغل تان بیزار باشید. شاید در نگاه اول، قرار گرفتن در چنین شرایطی بسیار سخت و کسل کننده است. هر روز لحظه شماری می کنید که دیگر به محل کارتان بر نگردید. باید بدانید که استعفا دادن ،اولین راه حل موجود است، اما قطعا آخرین راه حل نیست. ماندن در شغلی که آن را دوست ندارید ،می‌تواند مزایایی هم برای شما به همراه داشته باشد. همه چیز بستگی به زاویه و دیدگاه نگاه شما دارد. کافی است ،کمی متفاوت فکر کنید و بعد با ذهنیتی مثبت و خیالی آسوده‌ تر، به تغییر شغل فکر کنید و در راستای رضایت شغلی خود گام بردارید.

اگر در چنین شرایطی قرار دارید، باید بدانید که برخی مواقع نارضایتی از شغل، چندان ارتباطی به ماهیت شغل ندارد و یک مسئله درونی است. بدین معنا که حتی با تغییر شغل هم احساسات منفی شخص از بین نرفته و تنها تنفر از شغلی به شغل دیگر منتقل می شود. بسیاری از افراد  فکر می‌ کنند ،همه‌ ی کارها در این دنیا، بد و ناخوشایند هستند و با این طرز فکر در واپسین سال های عمر کاری شان در می یابند که چقدر در اشتباه بوده اند. مدیریت های بد، همکاران حسود و حجم کاری زیاد و دریافت مالی کم، ویژگی‌ های تمام شغل‌ های دنیا هستند. اما چاره ی کار کجاست؟ چگونه می توان این شرایط سخت را به یک شرایط مطلوب تغییر داد؟ در گام اول  ،بر ویژگی‌ های مثبت شغل فعلی ‌تان تمرکز کنید و به دنبال انگیزه ها بگردید تا به طور نسبی رضایت شغلی تحقق یابد. چرا در روز اول این شغل را انتخاب کرده ام؟ و این شغل چه مزایایی نسبت به سایر مشاغل پیشین شما دارد؟ قطعا با جواب هایی روبرو خواهید شد که نشان می دهد، وضعیت آن چنان که فکر می کنید ،بد نیست.

در راستای رضایت شغلی سعی کنید، کمی با محیط کارتان رابطه ی نزدیک تری برقرار کنید. از همکارانتان گرفته تا رئیس تان همگی با شما در یک مسیر قرار دارند. در میان گذاشتن مسائل و مشکلات تان ،سبب ایجاد احساس خوب در شما خواهد شد. کارشناسان این حوزه عقیده دارند که فهرستی از ویژگی‌های مشترک میان شغل فعلی و شغل رؤیایی ‌تان تهیه کنید. آنگاه خواهید دید که واقعیت بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که در ذهن شما پرورش می یابد. تحت هر شرایطی وظایف تان را در محیط کاری درست انجام دهید و یک حرفه ‌ای باشید. اگر چه وظایف خود را دوست ندارید، اما دلیل نمی شود که تمام تلاش‌ تان را نکنید. اگر هم به هیچ طریقی نمی توانید با شغل فعلی تان کنار بیایید و رضایت شغلی داشته باشید، اشکالی ندارد. اما باز ھم سریع از کارتان کناره گیری نکنید. افراد شاغل ،گزینه های متعدد بیشتری برای استارت اولیه در کارهای مورد علاقه شان دارند.

کنار آمدن با شرایطی که باب دل تان نیست ،اولین قدم و تغییر شرایط بر وقف مرادتان از گام های اساسی برای نزدیک کردن شغل فعلی تان به شغل ایده آل تان هست، که البته یک شبه حاصل نمی شود. اما با ایجاد تغییراتی کوچک در ذهنیت و عملکرد مان می‌توانیم، شغلی که از آن متنفریم را به یک شغل خوشایند تری تبدیل کنیم و چه بسا از انجام آن لذت هم ببریم.

دکتر حوریه یحیایی

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=78528
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن