یادداشت

بر استرس های شغلی غلبه کنید

استرس شغلی را می توان از روی هم جمع شدن عوامل استرس زا و وضعیت های مرتبط با شغل دانست و عوامل فردی، سازمانی و محیطی در ایجاد آن نقش بسزایی دارند. در واقع استرس شغلی ، نوعی اختلال مزمن روانی است که در اثر شرایط سخت کاری بوجود می آید و به شدت روی عملکرد فیزیکی و سلامت جسمی و ذهنی افراد تاثیر می گذارد. به هر حال هر کاری با توجه به شرایط محیطی و خصوصیات شخصی فرد جدا از استرس نیست.

کارآفرینی کار راحتی نیست. وقتی که قرار است از صفر تا صد کارتان را به عهده بگیرید و با مشکلات کوچک و بزرگ دنیای کسب و کار روبرو شوید، قطع به یقین لحظاتی را سپری می کنید که به استرس دچار می شوید. آموزش مدیریت این مسئله در کارآفرینان جوان می تواند یکی از بهترین راهکارها برای کاهش آن باشد و به سرعت نشانه های استرس را کاهش دهد. عوامل روانی محیط کار و استرس شغلی برخلاف سایر عوامل زیان آور در محیط کار، مخصوص شغل خاصی نیست ؛ و درهمه مشاغل به شکل های گوناگون و با درجات مختلف وجود دارد. اما کارآفرینان بیش از سایرین با آن روبرو اند. یک کارآفرین، که ذهن و بدنش بطور مستمر در حال بده بستان است، استرس یک واقعیت انکارپذیر و حقیقی در زندگی شخصی و کاری اوست  و در واقع گریز از آن به نوعی محال است. البته در کنار زندگی مدرن، شهرنشینی و تکنولوژی جدید که سبک زندگی ما را به کلی تغییر داده است، تنش زا و تنش آفرین بودن یکی از ویژگی های سبک زندگی جدید در دنیای امروزه است. به دغدغه های این سبک مدرن از زندگی، ویروس کرونا هم توانست بار مضاعفی از لحاظ روحی و استرسی بر افراد وارد نماید. اهمیت این موضوع تا بدان جاست که سازمان بهداشت جهانی بر اساس شاخص بارجهانی بیماری ،تخمین زده است که بیماری های روانی از جمله استرس ها ،دومین علت ناتوانی سال ۲۰۲۰ است. در میان انواع استرس هایی که اکثریت ما در زندگی روزمره تجربه کرده ایم، زندگی کارآفرینان با استرس های شغلی عجین شده است.

استرس شغلی
استرس شغلی

البته عده ای بر این عقیده اند که استرس در کارآفرینان ،عاملی سودمند برای جلوگیری از تصمیمات منفعلانه و تلاش و کوشش بیشتر افراد است و کارآفرینان را در جریان انجام کارها ،هوشیار نگه می دارد. بله این موضوع کاملا درست و منطقی است. اما اگر میزان این امر ناشی از انجام کار بیش از مقدار مجاز باشد، نه تنها باعث بروز اختلالات جسمانی، روانی و رفتاری در افراد شاغل خواهد شد، بلکه تاثیر زیادی در کاهش بهره وری سازمانی در کارآفرینان دارد. ترس از شکست شاید یکی از بزرگ ترین بخش های فعالیت یک کارآفرین باشد. ویژگی های شغلی از جمله عوامل مهمی است که به شدت بر افزایش این مشکل تاثیر گذار است. کارآفرینانی که در کسب و کارشان  نیاز به دقت بالایی دارند و یا بطور مرتب با ارباب رجوع در ارتباط اند از میزان استرس بالاتری برخوردارند. همچنین آن دسته از کارآفرینانی که باید در بازه زمانی مشخصی خدماتی را ارائه دهند نیز برای افراد استرس زا هستند.

مسئولیت پذیری و مسئولیت داشتن به خودی خود، برای تجربه استرس شدید در دنیای کار کافیست و در این بین ،طبیعتا تلاطم های کلان اقتصادی و چالش های محیط کار هم می تواند بر استرس های شغلی کارآفرینان بیافزاید. البته اگر یک کارآفرین موفق که در کنترل استرس خود از مهارت کافی برخوردار نباشد، قطع به یقین ،این ناآرامی و تنش درونی خود را به همکارانش منتقل خواهد کرد و به این ترتیب ،مشکلات فعالیت های کارآفرینانه روز به روز افزایش می یابد. افزایش استرس بر افت عملکرد کاری به شدت تاثیر گذار است. مدیران، کارکنان و ارباب رجوع سازمان تحت تاثیر فشارهای عصبی، راندمان کاریشان کاهش پیدا کرده و مستقیما در فعالیت ها و بازدهی کسب و کارها  منعکس می گردد.داشتن برنامه ریزی مناسب و ایجاد تنوع در محیط کاری شاید از اولین قدم ها برای کنترل استرس می باشند. اینکه برای شروع روز کاری کمی زودتر از منزل خارج شوید تا به دلیل عوامل محیطی از جمله ترافیک و … و دیر رسیدن دچار مشکل نشوید، می توانید شروع خوبی برای آغاز کردن یک روز بدون استرس باشد. با اینکه نمی توان به این موضوع به عنوان یک عامل منفی همیشگی نگریست، اما به هر حال استرس، اثرات فراوانی بر عملکرد و فعالیت های کارآفرینان دارد. شغل یکی از مهم ترین جنبه های زندگی هر انسانی هست که علاوه بر تامین نیاز مالی، عاملی برای پیشرفت و احساس ارزشمندی افراد می شود. همه ی ما بخش عمده ای از عمر خود را در محل کار و در کنار همکارانمان سپری می کنیم و اگر بتوانیم شرایط آرامش بخشی را برای خود فراهم نماییم ، نه تنها از لحاظ جسمی و روانی بلکه از صدها جنبه دیگر، منفعت های بسیاری را کسب خواهیم نمود.

مصطفی یحیایی –کارشناس مدیریت بازرگانی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=78373
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن