بانک-بیمه-بورس

رشد مستمر و پایدار خدمات‌رسانی بانک مهر ايران در سراسر کشور

به بهانه گذشت ۱۳ سال از تأسیس بانک مهر ایران به‌عنوان نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور، کارنامه این بانك در حوزه‌هاي مختلف را بررسي كرده‌ايم.

به گزارش تفاهم آنلاین، هر ساله شاهد رشد مستمر و پایدار خدمات‌رسانی بانک مهر ايران در سراسر کشور بوده‌ايم. اين خدمات با استقبال گسترده مردم مواجه شده، به‌‌‌گونه‌اي که اين بانك از سال ۱۳۹۵ هر ساله رشد ۳۹ درصدي را در تعداد مشتريان خود تجربه كرده است.
خالص منابع بانک مهر ایران از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ هر ساله ۷۰ درصد افزایش داشته‌ و همزمان با آن رشد تقریباً ۷۰ درصدی تعداد و مبلغ تسهيلات اعطايي به مشتريان بانک نيز اتفاق افتاده است.
اگرچه میزان تسهیلات پرداختی و سپرده‌های دريافتي براي عملکرد يک بانک اهميت دارد، اما آنچه شيوه صحيح عملکرد در اين بخش را به خوبي نشان مي‌دهد، ميزان كفايت سرمايه است. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران تا پايان سال ۱۳۹۸ از كفايت سرمايه ۱۶ درصدي برخوردار بوده و ميزان مطالبات معوق نيز تا پايان ۱۳۹۸ كمتر از يك درصد بوده است.
با وجود عملکرد قابل توجه بانک در طول سال‌های گذشته، این بانک از تغییر فناوري در حوزه بانکداري جا نمانده و در حوزه بانكداري الكترونيكي نيز رشد قابل توجهي را تجربه كرده است. بانك مهر ايران پس از طراحي نرم‌افزار همراه‌بانك خود، به توسعه خدمات بر بستر اين نرم‌افزار پرداخته و خدماتي همچون افتتاح حساب، درخواست تسهيلات، احراز هويت آنلاين سجام و همچنين كارت هديه مجازي را ارائه كرده است.
در کنار این خدمات، برنامه مهر ایران برای سال جاری استفاده از اعتبارسنجي براي کاهش ريسک اعطاي تسهيلات به حدود صفر و رشد ميزان تسهيلات پرداختي به سه ميليون فقره است. خدمات بانکداري الكترونيكي علاوه بر اينكه هزينه رفت و آمد افراد را كاهش مي‌دهد، نقل و انتقالات وجوه را نيز تسهيل مي‌كند و شموليت مالي يا به‌عبارتي دسترسي افراد بيشتر را به خدمات بانكي بهبود مي‌بخشد.

کاهش نگرانی دانشجویان از هزینه تحصیل با تفاهم‌نامه‌هاي بانکي
آنچه گفته شد تنها بخشی از عملکرد بانک مهر ایران را نشان می‌دهد. این بانک براي افزايش دربرگيري خدمات خود به قشرهاي مختلف، تفاهم‌نامه‌هاي متعددي با سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادها امضا کرده است.
همان‌طور که می‌دانیم هزینه‌های تحصيل يکي از مسائل پيش روي افراد است که گاهي آن‌ها را به مشاغل پاره‌وقت سوق مي‌دهد. در اين راستا بانک قرض‌الحسنه مهر ايران براي توسعه تسهيلات‌دهي به قشر دانشجو اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه‌هايي با صندوق رفاه دانشجويي وزارت علوم، صندوق رفاه دانشجويي وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و دانشگاه پيام‌نور كرده تا با ارائه تسهيلات قرض‌الحسنه زمينه تحصيلات آسان را براي دانشجويان فراهم كند. بانك قرض الحسنه مهر ايران علاوه بر تفاهم نامه‌هاي اعطا تسهيلات، با ارائه كالاكارت براي دانشجويان پيام نور طبق تفاهم‌نامه امضا شده، نگراني‌هاي دانشجويان را براي تأمين هزينه‌هاي خود در طول تحصيل كاهش داده است. كارمزد تمام طرح‌هاي ارائه شده حداكثر چهار درصد است.

افزایش رفاه دهک‌های پایین درآمدي با طرح همياران مهر
از دیگر مسائلی که پیش روی قشرهاي ضعيف جامعه قرار دارد، ناتواني در دريافت تسهيلات بانکي است. بنابراين براي رفع اين معضل و کمک به قشر ضعيف جامعه، بانك مهر ايران به همراهي با خيرين اقدام به اعطا تسهيلات با نرخ‌هاي صفر تا دو درصد كرده تا زمينه اشتغال، تأمين معيشت، درمان و تحصيلات اين قشر را فراهم كند.
علاوه بر این، طرح همیاران مهر یک چرخه مستمر را ایجاد مي‌کند؛ به‌طوري که با پرداخت اقساط توسط گروه اول، نقدينگي به دسته‌هاي بعدي به‌عنوان تسهيلات پرداخت مي‌شود تا به اين ترتيب گروه بيشتري از افراد بتوانند از وام‌هاي با کارمزد اندك بهره‌مند شوند. مسئله‌اي كه مي‌توان به سهم خود موجب كاهش نابهنجاري‌هاي اجتماعي شود.

رشد اشتغال در بین اقشار محروم با تسهیلات مهر ایران
از آنجا که عمده مسائل جامعه به حوزه اشتغال مربوط می‌شود، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای رفع این مسئله اقدام به امضاي تفاهم‌نامه با بنياد برکت، سازمان بهزيستي، کميته امداد امام خميني(ره) كرده تا زمينه رشد كارآفريني و اشتغال را فراهم كند. همچنين بانك مهر ايران براي رفع مسئله مسكن به اقشار كم بضاعت با همكاري بنياد مسكن حدود ۸۲۰۰ فقره تسهيلات به ارزش كل ۷۲۰ ميليارد ريال پرداخت كرده است. اين اقدامات بانك مهر ايران به‌واسطه همكاري و تفاهم‌نامه‌هاي متعدد موجب مي‌شود تا رفاه در دهك‌هاي پايين درآمدي نيز تا حدودي برقرار شود و زمينه اشتغال آن‌ها و ايجاد يك درآمد پايدار فراهم شود.
زنان سرپرست خانوار نیز یکی از اقشاری بوده‌اند که بانک مهر ايران به آن‌ها توجه ويژه داشته است. اين بانک در همكاري با معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري، ۱۰۰۰ ميليارد ريال تسهيلات به ۳۳هزار زن سرپرست خانوار پرداخت كرده است. بانك مهر ايران در مجموع نزديك به ۵۰۰هزار فقره تسهيلات به ارزش حدوداً ۵۰هزار ميليارد ريال در حوزه محروميت‌زدايي و حمايت از دهك‌هاي پايين درآمدي پرداخت كرده است.
ارسال چاپ

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=57361
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن